Inlägg från: Smurfanna |Visa alla inlägg
  • Smurfanna

Hus värderingen på nybyggt hus!! FY FAAAN!!

Vi har nybyggt hus på landet. Banken och mäklarna sa att huset inte kommer att värderas lika mycket som vi har huslån på.
    Det stämmde, vi har 500 000 mer i lån än mäklarna värderat det till. vi har haft 2 st olika mäklare.
    Nu byggde ett annat par ett hus bredvid oss, det är inte alls samma standard på huset och de har gett 800 000 kr mindre än oss för deras hus, som ju är mindre och inte färdigställt. Men de fick huset värderat bara 200 000 mindre än vi!!!
    Hur kan detta komma sej???
    De är också förvånade!
    Så nu ska vi ta hit deras mäklare och få det förklarat!

Hur går man tillväga om man inte är nöjd med sin värdering?

Hur mycket har banken att säga till om värderingar? Deras mäklare tyckte vi skulle byta bank, men de ska ju egentligen inte ha något att säga till om värderingar..!!

• Svar på tråden Hus värderingen på nybyggt hus!! FY FAAAN!!
  • Smurfanna
    Svar på #1
    Vi har bättre läge, större tomt, större hus, garage, stensättningar, exklusivare hus och husleverantör, bla.

Jag har redan sagt till deras mäklare att vi är missnöjda med vår värdering han kommer på fredag.. Vad ska man ta upp med honom?
    Det verkar som om mäklarna förespråkar varsin bank..
  • Smurfanna
    Svar på #4
    Nej, men då måste det ju finnas någon slags kalkyl på vad som är viktigt i en värdering, eller hur!? Tex att standard inte ger någon alls högre värdering medans läget ger kanske mer..
    Då måste de ju ha något underlag att gå på!
  • Smurfanna
    Svar på #8
    Mäklaren kommer imorgon. Så det blir spännande..
  • Smurfanna
    skorpionen7 skrev 2008-02-14 12:59:11 följande:
    En dum fråga, men vad spelar det för roll vad banken värderar det till om dom tillåter att ni är belånade som ni är? Värdet spelar ju ingen roll förrän den dag ni tänker sälja. Eftersom ni byggt nytt antar jag att ni tänkt sälja det på en gång.
    Jo, värderingen är viktig därför att man bygger upp husets lån på värderingen. Ju högre värdering ju mer kan man låna på huset. Sedan spelar det roll eftersom räntesatsen ändras, topplån..
    OCH; NEJ; eftersom vi byggt hus ska vi INTE sälja..
  • Smurfanna
    skorpionen7 skrev 2008-02-15 11:42:22 följande:
    Men detta låter märkligt, byggde ni ett hus utan att veta vad det skulle vara värt? Ni hade väl fått beviljat lån innan ni började bygga eller hoppades ni på bankens välvilja när huset väl var på plats?
    Jo, men självfallet hade vi fått lånet beviljat innan, dessutom hade vi besparingar som vi lagt in i huset.
    Det går väl ingen med på att bara smälla upp ett hus utan några garantier.
    Det är ju inte det det handlar om..!!
  • Smurfanna
    Svar på #22
    ANG. VÄRDERINGEN!!
    Den gick jättebra.!!
    Mäklaren sa att han förstod att vi inte var nöjda med förra värderingen. Så han skulle höja den med 400 000kr.
    Sedan ville han att vi skulle byta bank, ör han hade kontakter med tre banker och vi fick namn på tre olika bankmän som han visste kunde ge oss bra räntor.

Så visst tjänar man då på att hitta rätt mäklare.

Tycker det är ett riktigt fult spel mellan banker och mäklare vs. kunder.

Nu är vi i alla fall glad.

Dessutom frågade vi hur det kommer sej att det är så olika värderingar, och om det finns ett underlag hur de värderar, Men nej, det inns inget som helst underlag vad gäller standard, etc. Det är helt upp till mäklaren sa han. OCh bankerna som de "arbetar" för.
  • Smurfanna
    Juniphé skrev 2008-02-16 23:37:05 följande:
    Visst är det väl "tråkigt" med en låg värdering av huset som man byggt för skyhöga summor... Eller nåja, jag kan iaf tänka mig det.Men det kan väl inte komma som en överraskning direkt? Jag menar om jag bygger ett hus i ex.vis Jokkmokk så kan jag ju inte vänta mig att få samma värdering på huset om jag bygger ett likadant hus i Linköping. Huset ni har byggt har ni väl ändå tänkt bo i länge? Så förhoppningsvis kan ni få en högre värdering om en 10 år eller så.
    Jo, fast nu fick vi ju högre värderat, läs ovan inlägg :)
    Så nu är vi glada.
  • Smurfanna
    Svar på #28
    Japp. Vi slipper topplånet.
Svar på tråden Hus värderingen på nybyggt hus!! FY FAAAN!!