• Smurfanna

Hus värderingen på nybyggt hus!! FY FAAAN!!

Vi har nybyggt hus på landet. Banken och mäklarna sa att huset inte kommer att värderas lika mycket som vi har huslån på.
    Det stämmde, vi har 500 000 mer i lån än mäklarna värderat det till. vi har haft 2 st olika mäklare.
    Nu byggde ett annat par ett hus bredvid oss, det är inte alls samma standard på huset och de har gett 800 000 kr mindre än oss för deras hus, som ju är mindre och inte färdigställt. Men de fick huset värderat bara 200 000 mindre än vi!!!
    Hur kan detta komma sej???
    De är också förvånade!
    Så nu ska vi ta hit deras mäklare och få det förklarat!

Hur går man tillväga om man inte är nöjd med sin värdering?

Hur mycket har banken att säga till om värderingar? Deras mäklare tyckte vi skulle byta bank, men de ska ju egentligen inte ha något att säga till om värderingar..!!

• Svar på tråden Hus värderingen på nybyggt hus!! FY FAAAN!!
  • AnneSophie

Har grannarna ett bättre läge? Smartare planlösning?

Har ni endast använt er banks mäklare/värderingsman?
    Isåfall ska ni testa att ta in en annan mäklare som inte har koppling till banken.
    Mest för att se vad h*n anser om värdet. Men ni ska då självfallet inte tala om varför ni vill ha huset värderat igen, dvs för att ni är missnöjda med första värderingen, utan låta den nya mäklaren göra värderingen utan någon "historik".

?:*¨¨*:?..?:*¨¨*:?..?:*¨¨*:? Utåtriktad Planläggande Konkret Tänkare ?:*¨¨*:?..?:*¨¨*:?..?:*¨¨*:?.
  • Smurfanna
    Svar på #1
    Vi har bättre läge, större tomt, större hus, garage, stensättningar, exklusivare hus och husleverantör, bla.

Jag har redan sagt till deras mäklare att vi är missnöjda med vår värdering han kommer på fredag.. Vad ska man ta upp med honom?
    Det verkar som om mäklarna förespråkar varsin bank..
  • AnneSophie
    Smurfanna skrev 2008-02-13 12:27:31 följande:
    Svar på #1Vi har bättre läge, större tomt, större hus, garage, stensättningar, exklusivare hus och husleverantör, bla.Jag har redan sagt till deras mäklare att vi är missnöjda med vår värdering han kommer på fredag.. Vad ska man ta upp med honom?Det verkar som om mäklarna förespråkar varsin bank..
    Ta upp och ta upp... Nja, inte så mycket initiellt skulle jag säga. Låt honom göra sig en egen bedömning först.
    Han kommer ju kunna förklara vad eventuella skillnader (om han ens anser att det finns några) mellan ert och grannens hus är och hur det påverkar värderingen.
    ?:*¨¨*:?..?:*¨¨*:?..?:*¨¨*:? Utåtriktad Planläggande Konkret Tänkare ?:*¨¨*:?..?:*¨¨*:?..?:*¨¨*:?.
  • cassiopeia

När man gör en värdering så är ju det med hänsyn av vad någon annan skulle kunna tänka sig att betala, och det är ju så att det som är exklusivt och viktigt för mig eller dig kanske inte alls värdesätts av någon annan. Därför är det inte alls säkert att ert hus skall värderas mycket högre bara för att ni har högre lån.

• Smurfanna
    Svar på #4
    Nej, men då måste det ju finnas någon slags kalkyl på vad som är viktigt i en värdering, eller hur!? Tex att standard inte ger någon alls högre värdering medans läget ger kanske mer..
    Då måste de ju ha något underlag att gå på!
  • Miss Lau

Om banken gör eller vill ha en värdering så skulle jag tro att de utgår från vad de tror att huset har för marknadsvärde (alltså vad det kan säljas för till någon annan). Om det är så att ert hus är väldigt "eget" och har en stil som inte går hem hos så många medan grannens hus är mer "normalt" så kan nog det ändå värderas högre.

• skorpionen7

En dum fråga, men vad spelar det för roll vad banken värderar det till om dom tillåter att ni är belånade som ni är? Värdet spelar ju ingen roll förrän den dag ni tänker sälja. Eftersom ni byggt nytt antar jag att ni tänkt sälja det på en gång.

• AnneSophie
    Smurfanna skrev 2008-02-14 12:44:06 följande:
    Svar på #4Nej, men då måste det ju finnas någon slags kalkyl på vad som är viktigt i en värdering, eller hur!? Tex att standard inte ger någon alls högre värdering medans läget ger kanske mer..Då måste de ju ha något underlag att gå på!
    Ja sådana "listor" finns och publiceras med jämna mellanrum i tidningar.
    Allt från standard, till färgsättning ute och inne, värmekälla (även kakelugnar), balkonger och uteplatser, trädgård osv osv. Och framför allt är ju bra läge en höjare!
    Det finns saker som sänker värdet och saker som höjer värdet och allt detta sammantaget ger husets värde. Så det är inte helt rakt på sak.

När ska den andra mäklaren komma på besök?
  • Smurfanna
    Svar på #8
    Mäklaren kommer imorgon. Så det blir spännande..
  • Smurfanna
    skorpionen7 skrev 2008-02-14 12:59:11 följande:
    En dum fråga, men vad spelar det för roll vad banken värderar det till om dom tillåter att ni är belånade som ni är? Värdet spelar ju ingen roll förrän den dag ni tänker sälja. Eftersom ni byggt nytt antar jag att ni tänkt sälja det på en gång.
    Jo, värderingen är viktig därför att man bygger upp husets lån på värderingen. Ju högre värdering ju mer kan man låna på huset. Sedan spelar det roll eftersom räntesatsen ändras, topplån..
    OCH; NEJ; eftersom vi byggt hus ska vi INTE sälja..
Svar på tråden Hus värderingen på nybyggt hus!! FY FAAAN!!