• Smurfanna

Hus värderingen på nybyggt hus!! FY FAAAN!!

Vi har nybyggt hus på landet. Banken och mäklarna sa att huset inte kommer att värderas lika mycket som vi har huslån på.
    Det stämmde, vi har 500 000 mer i lån än mäklarna värderat det till. vi har haft 2 st olika mäklare.
    Nu byggde ett annat par ett hus bredvid oss, det är inte alls samma standard på huset och de har gett 800 000 kr mindre än oss för deras hus, som ju är mindre och inte färdigställt. Men de fick huset värderat bara 200 000 mindre än vi!!!
    Hur kan detta komma sej???
    De är också förvånade!
    Så nu ska vi ta hit deras mäklare och få det förklarat!

Hur går man tillväga om man inte är nöjd med sin värdering?

Hur mycket har banken att säga till om värderingar? Deras mäklare tyckte vi skulle byta bank, men de ska ju egentligen inte ha något att säga till om värderingar..!!

• Svar på tråden Hus värderingen på nybyggt hus!! FY FAAAN!!
  • Smurfanna
    skorpionen7 skrev 2008-02-15 11:42:22 följande:
    Men detta låter märkligt, byggde ni ett hus utan att veta vad det skulle vara värt? Ni hade väl fått beviljat lån innan ni började bygga eller hoppades ni på bankens välvilja när huset väl var på plats?
    Jo, men självfallet hade vi fått lånet beviljat innan, dessutom hade vi besparingar som vi lagt in i huset.
    Det går väl ingen med på att bara smälla upp ett hus utan några garantier.
    Det är ju inte det det handlar om..!!
  • Flaxa1

Tråkigt läge! Hur gick det idag?

Vi ligger i startgroparna för att bygga och det här är ju en grej man oroar sig för nu när ekonomin har gått lite neråt.

• AnneSophie

Hur gick det med värderingen TS?

?:*¨¨*:?..?:*¨¨*:?..?:*¨¨*:? Utåtriktad Planläggande Konkret Tänkare ?:*¨¨*:?..?:*¨¨*:?..?:*¨¨*:?.
  • Smurfanna
    Svar på #22
    ANG. VÄRDERINGEN!!
    Den gick jättebra.!!
    Mäklaren sa att han förstod att vi inte var nöjda med förra värderingen. Så han skulle höja den med 400 000kr.
    Sedan ville han att vi skulle byta bank, ör han hade kontakter med tre banker och vi fick namn på tre olika bankmän som han visste kunde ge oss bra räntor.

Så visst tjänar man då på att hitta rätt mäklare.

Tycker det är ett riktigt fult spel mellan banker och mäklare vs. kunder.

Nu är vi i alla fall glad.

Dessutom frågade vi hur det kommer sej att det är så olika värderingar, och om det finns ett underlag hur de värderar, Men nej, det inns inget som helst underlag vad gäller standard, etc. Det är helt upp till mäklaren sa han. OCh bankerna som de "arbetar" för.
  • Flaxa1

Det låter ju som att det är helt laglöst, vad jobbigt. Lönar sig kanske att göra en ny värdering då om man inte är nöjd.

Grattis, måste vara skönt att det gick bra! =)

• Juniphé

Visst är det väl "tråkigt" med en låg värdering av huset som man byggt för skyhöga summor... Eller nåja, jag kan iaf tänka mig det.
    Men det kan väl inte komma som en överraskning direkt? Jag menar om jag bygger ett hus i ex.vis Jokkmokk så kan jag ju inte vänta mig att få samma värdering på huset om jag bygger ett likadant hus i Linköping. Huset ni har byggt har ni väl ändå tänkt bo i länge? Så förhoppningsvis kan ni få en högre värdering om en 10 år eller så.

• Smurfanna
    Juniphé skrev 2008-02-16 23:37:05 följande:
    Visst är det väl "tråkigt" med en låg värdering av huset som man byggt för skyhöga summor... Eller nåja, jag kan iaf tänka mig det.Men det kan väl inte komma som en överraskning direkt? Jag menar om jag bygger ett hus i ex.vis Jokkmokk så kan jag ju inte vänta mig att få samma värdering på huset om jag bygger ett likadant hus i Linköping. Huset ni har byggt har ni väl ändå tänkt bo i länge? Så förhoppningsvis kan ni få en högre värdering om en 10 år eller så.
    Jo, fast nu fick vi ju högre värderat, läs ovan inlägg :)
    Så nu är vi glada.
  • johandra

Men betyder detta att ni kommer få bättre lånevillkor nu då?? Om ni inte byter bank vill säga?

Mamma till världens finaste Ella 060309 och Alice 071219
  • Smurfanna
    Svar på #28
    Japp. Vi slipper topplånet.
  • johandra

Ok,det har banken lovat eller??

Jag menar bara,om dom och deras mäklare anser att huset faktiskt inte ÄR värt mer än det ni fick på första värderingen,så lär dom ju inte godta den här nya värderingen....Det är ju ändå bara en vägledning,inget LÖFTE att nån faktiskt är beredd att ge detta för ert hus...

Mamma till världens finaste Ella 060309 och Alice 071219
  • Daimis

Vad skönt att ni slapp topplånet Det är ju det bästa när man bygger nytt. Vi gjorde oxå så. Värderade upp huset efter ett år o slapp topplånet Det är lite pengar att tjäna där!

• Gorban

Vill bara tilläga att en mäklare värderar huset med avseende på ett troligt försäljningspris. Om banken anlitar en värderingsman så blir värderingen mer konservativ då banken måste minimera sin risk. Dvs värderingen som banken gör ligger oftast lägre än mäklarens.

Svar på tråden Hus värderingen på nybyggt hus!! FY FAAAN!!