• jamtlandsstårs

nyttiga alternativ till ris pasta potatis...

ska försöka att gå ner lite i vikt, tänkte undvika ris pasta och potatis och byta mot nyttiga grönsaker, nån som kan tippsa om mättande goda blandningar??

jag har en
    kiddneybönor blandat med avokado, salt peppar lite olja och vinäger ev balsamvinäger sååååå gott

• Svar på tråden nyttiga alternativ till ris pasta potatis...
  • Mamsingen

Bulgur är en gudagåva till denna familjen sen vi slutade äta pasta, potatis och ris. Vi brukar göra en smariig grönsallad och blanda i kokt bulgur. I salladen har vi exvis:
    *isbergssallad eller annan sallad, gurka, tomat, majs, paprika, röd lök, bulgur och örtagårdskrydda (santa maria)

• Minelly

couscous, quinoa, bulgur, dinkel

• MrsC

Couscous är inte särskilt nyttigt (eller rättare sagt det har ganska högt GI, jag antar att det är det du vill undvika), men quinoa, matvete, hel dinkel och (fullkorns-)bulgur är utmärkta alternativ.

• jamtlandsstårs

ok tack är det någon av dom som glutenfritt??

• Mamsingen

Kamutvete är också nyttigt har jag för mig.

• Minelly
    MrsC skrev 2008-02-13 13:17:40 följande:
    Couscous är inte särskilt nyttigt (eller rättare sagt det har ganska högt GI, jag antar att det är det du vill undvika), men quinoa, matvete, hel dinkel och (fullkorns-)bulgur är utmärkta alternativ.
    Couscous är ju bättre än exempelvis ris. Men ja, det har avsevärt högra GI än övriga nämnda.
  • MrsC
    Minelly skrev 2008-02-13 13:24:50 följande:
    Couscous är ju bättre än exempelvis ris. Men ja, det har avsevärt högra GI än övriga nämnda.
    Är det så? Att couscous är bättre än ris? Bättre än jasminris (och kanske också basmati), ja, det är jag rätt säker på, men vanligt polerat ris tror jag faktiskt är bättre än couscous... Måste kolla!
  • MrsC

OK, enligt den här listan (www.aftonbladet.se/kropphalsa/vikt/article163289.ab) har couscous ett GI på 65 och parboiled ris (långkornigt amerikanskt) 48.

Observera att den här listan baserad på glukos=100, vanligtvis använderman sig av en tabell där vitt bröd = 100, och då är värdena högre (dvs enligt en sådan tabell skulle couscous ha ett högre GI). Detta innebär såklart att man inte kan jämföra listan med t ex den här (www.paulun.se/p2.asp) där GI-referensen är vitt bröd.

• andah

Quinoa är riktigt gott om man kokar den i buljong. Det är ju frön, så jag kan inte tänka mig att det är något gluten i! Själv är jag mest förtjust i den röda quinoan!

• MrsC

Såg nu förresten att i princip alla sorters ris är bättre än couscous (ur ett GI-perspektiv vill säga...). Alltid lär man sig något nytt!

• Mamsingen

Äter man couscous kan man lika gärna äta vit pasta eller vitt ris.

• jamtlandsstårs

inga fler goda tips? gärna nån typ av grösaksröror som e nyttiga....

• daphniamagna

quinoa kokt i buljong är super :D

BF 080630
  • Minerad

kall kikärtssallad -en ganska somrig sallad som är jättegod i sig själv eller som tillbehör till exempelvis rökt fisk.

1 del kikärtor
    1 del finhackad färsk tomat (ta bort kärnorna)
    hackad färsk persilja
    olivolja
    salt+peppar
    ev citron + lite rivet skal

Hela varma lökar -kanongott tillbehör

1 stor lök/person (röd eller gul)
    olivolja

Skär av roten så att löken kan stå. Ta bort det yttersta, fula skalet men låt det inre skalet sitta kvar. Smörj in skalet med lite olivolja och ställ in i ugnen på ca 200 grader, tills löken har poffat. Snitta ett vertikalt snitt i löken när den svalnat lite och servera hel med skalet kvar och låt folk själva peta ur inkråmet.

Varma currygrönsaker -gott till exempelvis lamm eller fläskkött.

blomkål
    broccoli
    zucchini
    gul lök
    yoghurt
    curry

Hacka eller finfördela och fräs upp grönsakerna i curry, eller någon annan indisk/orientalisk kryddblandning. Rör i yoghurten och servera.

• elia82

Jag brukar ungsrosta grönsaker o rotsaker, superenkelt o såå gott.
    Mina favoriter är:
    Paprika, morot, succini (stavas?), rödlök o vitlök.  

Skär i lagom stora bitar (förutom vitlöken som finhackas), blanda med lite rapsolja o dina favoritkryddor. Lägg blandningen i en långpanna, in i ugnen i 200 grader i ca 30 min. Rör om då o då så att det inte bränner fast.

Alicia 041214 och Samuel 061128
  • Yrslan

Ris,pasta och potatis är nyttigt, i rätt mängd....

• Bela

I ca 2-3 månader åt jag någon köttbit el.kycklingfile el.fisk med bulgur och grönsaker.Tog naturligtvis bort mjukbrödet,tog istället kanske ett hårt bröd till de.Kanske inte den roligaste lunchen men helt ok.Jag gick ner 10 kg.
    Lycka till!!!

• MrsC

lövet2 skrev 2008-02-14 08:10:40 följande:

Finns det något nyttigare än potatis?
    Bra fråga! Hög mättnadskänsla för få kalorier och dessutom fullproppat med nyttigheter. Visserligen relativt högt GI, men det är ju huvudsakligen intressant om man BARA äter potatis; äter man proteiner och fett till (vilket man väl i princip alltid gör) så blir ju måltidens totala GI betydligt lägre och potatisens påverkan på blodsockret blir inte alls densamma. Vad gäller viktminskning gäller ju det faktum att kaloriintag måste vara lägre än -uttag, oavsett i vilken form man stoppar i sig kalorierna, dvs man kan gå ned i vikt om man bara äter 1000 kcal dagen i form av Snickers. Sen är det såklart viktigt för det totala välbefinnandet att den mat man stoppar i sig bidrar med mer än bara energi (typ vitaminer och mineraler), men det är ju en helt annan diskussion.
Svar på tråden nyttiga alternativ till ris pasta potatis...