• JohansMia

Gratis kognitiv beteendeterapi?

Finns det att få gratis KBT, eller kostar det? Beror det på problemen i fråga? Eller vart man vänder sig?
    Tacksam för svar, och andra med erfarenhet kanske?

• Svar på tråden Gratis kognitiv beteendeterapi?
  • Pikaur

Jag går hos terapeut som jobbar på sjukhus i anslutning till PIVA ("psykakuten"). Det kostar 120:- per träff (45 minuter långa), går på högkostnadskortet och efter 900:- så går jag gratis i ett år. Väldigt bra behandling och jag rekommenderar den skarpt om man verkligen mår dåligt!
    Jag misstänker att det är dyrare att gå till privata.

• Kuddig

Hej jag har en kompis som gick på hälsovård centralen och fick hjälp på högkostnadskortet. De ger oftast inte ut info att de finns den hjälpen att få utan man får oftast forska själv. Och de gjorde hon. Hon fick tjata länge med hälsovårdscentralen innan de sa att de hade den typen av hjälp och tills hon fick en tid..Men hon lyckades få en tid och hjälp.
    Privat är oftast väldigt dyrt så hon hade tur samt att hon var tålmodig och så.

• teddybjörnen fredriksson

Det finns möjlighet att gå i kostnadsfri KBT på de Universitet där psykologprogrammet finns. Det är då studenter på de senare terminerna som under handledning av verksamma psykologer bedriver terapin. Tyvär kan alla som söker sig till dessa mottagningar inte erbjudas hjälp men det kan vara värt att försöka. Annars är det flera vårdcentraler som idag kan erbjuda KBT, hör med din husläkare om han/hon har möjlighet att skriva en remiss. Lycka Till!

• emet

Jag har gått på kbt med enskilt och i grupp, det är genom allmänpsykiatriksa kliniken och kostar upp till 900 och sen är det gratis ett år.

• Snutte83

Det är gratis i ett år räknat från första betalningstillfället, inte efter att man betalt 900kr.
    Så det inte blir några missförstånd!

Pikaur skrev 2008-02-13 23:34:35 följande:
    Jag går hos terapeut som jobbar på sjukhus i anslutning till PIVA ("psykakuten"). Det kostar 120:- per träff (45 minuter långa), går på högkostnadskortet och efter 900:- så går jag gratis i ett år. Väldigt bra behandling och jag rekommenderar den skarpt om man verkligen mår dåligt!Jag misstänker att det är dyrare att gå till privata.
    emet skrev 2008-02-19 13:42:45 följande:
    Jag har gått på kbt med enskilt och i grupp, det är genom allmänpsykiatriksa kliniken och kostar upp till 900 och sen är det gratis ett år.
  • förväntansfull förälder

var hör man av sig för att få tag på en sån tid??
    Är det remiss från vc som gäller eller?

• emet

Jag ringde direkt till allmänpsykatriska motagningen men det vanligaste är nog genom vc ja.

Snutte83 skrev 2008-02-19 13:46:21 följande:
    Det är gratis i ett år räknat från första betalningstillfället, inte efter att man betalt 900kr. Så det inte blir några missförstånd!
    Jag precis var lite otydlig där
  • gjan
    Pikaur skrev 2008-02-13 23:34:35 följande:
    Jag går hos terapeut som jobbar på sjukhus i anslutning till PIVA ("psykakuten"). Det kostar 120:- per träff (45 minuter långa), går på högkostnadskortet och efter 900:- så går jag gratis i ett år. Väldigt bra behandling och jag rekommenderar den skarpt om man verkligen mår dåligt!
    Jag misstänker att det är dyrare att gå till privata.
    jag hoppas snart jag också kan få hjälp detta tar på en riktigt ordentligt man har ständigt denna oro och ångest dagligen
    nu får ´det bli ett slut på detta,det blir nog bra hoppas jag
  • gjan

väntar på teraupten så vi kan börja hoppas jag det är jätte jobbigtObestämdhar bara tålamod så kommer jag att bli mig själv igen

• hellokitty

läste i tidningen att det finns en KBT-app att ladda ner till sin i-phone... ingen aning om det funkar bra, men OM det gör det är det ju toppen att kunna ha sin "terapeut" med i fickan överallt o hela tiden

• Lilia

Jag kan också påpeka att det kan ta tid att få hjälp via landstinget. Själv fick jag vänta åtta månader.

• understimulerad
    JohansMia skrev 2008-02-13 23:29:16 följande:
    Finns det att få gratis KBT, eller kostar det? Beror det på problemen i fråga? Eller vart man vänder sig?
    Tacksam för svar, och andra med erfarenhet kanske?
    Hej!

Vet inte om din bakgrund, men om du har eller haft missbruks  problem är det gratis!
    Annars tycker jag du ska ta kontakt med din vårdcentral; så hjälper dom dig=)
    Lycka till! 
  • Annorlunda Liv

Hej du!

Jag gick till min vårdcentral, som i mitt fall var Novakliniken, när jag craschade. Där gör min läkare en bedömning om jag behöver terapihjälp. I detta fallet fick jag en akuttid till en KBT-terapeut som de har i huset. Det kostae som ett vanligt besök alltså 120,-

Terapeuten slutade jag gå till efter ca 10 ggr. Det är verkligen ett tankesätt jag rekomenderar starkt. Sök på Google och läs på lite om det. Man lär sig hur man ska hantera saken när de uppstår eller kanske redan innan de gör det.
    KBT kan hjälpa många oavsett problematik så jag tycker du ska kolla på det. Säkert nått du kan få remiterat från din vårdcentral.

Må väl..
    Linda {#emotions_dlg.flower}      

• BBB

Om du bor i en universitetsstad med psykologutbildning; kolla med dem. Jag gick hos en student gratis. Det ingick i deras utbildning. Ägde rum i deras lokaler. Jag tror att jag gick 10 ggr à 45 min. Hen hade en termin kvar på utbildningen då.

Jag tyckte att det var bra. Fick upp ögonen för vissa saker. Många saker kan man jobba med på egen hand efter träffarna är slut. Lycka till!

• Enaminus

Jag vet att vissa universitet erbjuder gratis KBT. Då är det dock studenter. Tror dock att det krävs av den som söker att denne är student

• BBB
    Enaminus skrev 2012-11-29 16:51:14 följande:
    Jag vet att vissa universitet erbjuder gratis KBT. Då är det dock studenter. Tror dock att det krävs av den som söker att denne är student
    Ja visst, de är studenter. Psykologstudenter. Man behöver inte vara student själv.
  • Lilia
    JMM01 skrev 2013-01-10 09:52:39 följande:
    Vad kostar det om man går privat?

Mellan 600-1000 kronor för 45 minuter.
Svar på tråden Gratis kognitiv beteendeterapi?