Bytt eller bytat?
Jag hade bytat kläder på den lille.
Jag hade bytt kläder på den lille.
Jag hade bytat kläder på den lille.
Jag hade bytt kläder på den lille.
Mmm, hade en kompis när jag var yngre som sa bytat, så störande!!!
Bytt säger jag, har aldrig hört någon säga bytat :P
I SKåne (Malmö iaf) är det inget konstigt att säga bytat. Det säger många! Jag säger både och.
Är ju skillnad på det man säger eller det man skrivet. bytat är talspråk, hade mina elever skrivit det i en uppsats hade jag gjort en kommentar om det.
Bytt. Jag använder böjningen böt istället för bytte, för övrigt. Kanske lite torrt, men kan bli roliga böjningar som "Telefonen rang för en stund sen, och det var Lasse".
Bytt.
Bytt
Bytt.. ända sen jag lärde mig av med bytat som jag sa när jag var liten..
bytt!
Aldrig hört det andra sk ordet. måste vara dialekt?
Hur vanlig är formen böt av byta, var förekommer den, sprider den sig?svar
I skriftspråket är böt inte alls vanlig. Den är typisk för personer från framför allt Stockholm och Uppland. Inget tyder på att den sprider sig, men inte heller att den försvinner. Den böjning som rekommederas i ordböckerna är: bytte, bytt.
Även om böt inte är den ursprungliga formen, så har den funnits mycket länge. Det är inte så märkligt. Den stämmer hur de rimmande orden bryta, flyta, knyta, ryta, skryta, snyta, (för)trytaböjs. Den är alltså inget tecken på en allmän övergång från svag till stark böjning, utan bara på att man som språkbrukare vill ha regelbundna mönster.
De som säger böt har gärna bytit som supinform (har/hade bytit), i linje med de talspråkliga formerna flytit, knytit o.s.v. i stället för flutit, knutit.
Byta kan även böjas bytar, bytade, bytat i sydsvenskan. De formerna är också ovanliga i skrift.
från www.sprakradet.se
Bytat är alltså inte fel!
Bytt
Bytt. I nordöstra Skåne säger man inte bytat, men det är ganska vanligt runt Malmö/ Lund vad jag har märkt. Min personliga favorit på temat stark eller svag böjning är en kompis från Flen som säger "tröck" istället för tryckte - låter väldigt gulligt.
Visst säger man bytat även i NV-Skåne!
Jepp! Vi upplänningar kan också säga "klöpp" för klippte.