• EmmAhh

Vitvaror från rusta?

Någon som köpt vitvaror från rusta? Hur har det varit?

• Svar på tråden Vitvaror från rusta?
  • Cecilia84

har inte gjort det själv men mina föräldrar har och de är väldigt nöjda. ska höra med dem om det var någon nackdel men det borde jag ju ha hört nu då det var ett år sedan eller så.

• MoonFlight

Har både kombinerad kyl/frys som vi haft ett år och nyligen köpt frys och är supernöjda. Har även tvättmaskinen.

Det är bra kvalitet från Danmark (märket alltså) med komponenter från Elektrolux så det är ingen skit. Många nybyggda bostäder typ hyres och köpes har dom för att det är bra kvalitet och bra pris.
    Har kunnat massor om dom (jobbar på Rusta i vanliga fall) men är nu föräldrarledig sedan 2 år så uppgifterna finns inte riktigt färska i huvudet.

• sommar2001

Atlas har inget med Electrolux att göra. Electrolux hade Atlas som varunamn men var dumma nog att inte namnskydda det i öster varpå man använde detta namn då det gav gratis marknadsföring. Detta gjorde att Electrolux slutade tillverka varor med Atlas som namn.

Angående komponenter så är det inget som köps via Electrolux men kan köpas av samma leverantör som Electrolux har, det är inget jag vet något om.

Electroluxkoncernen tar verkligen avstånd från att bli sammankopplade med Atlas.

Se gärna denna länk

www.atlasvitvaror.com/frameAbout.htm

• EmmAhh

Ni verkar nöjda. Då ska jag kanske köpa mig en diskmaskin därifrån ändå! :)

• Dundermamman

Jag kikade in på länken som sommar2001 visade och efter att läst produktbeskrivningen av Atlas diskmaskiner så skull jag aldrig köpt någon utav dem...
    Ingen var A-klassad, varken i diskeffekt,energiklass eller torkeffekt!! Mycket dåligt!!
    Dessutom högre ljudnivå än konkurrenterna...
    Men som tur är så står ju valet fritt att själv välja!

• Daimis

vi köpte en torktumlare för snart 3 år sen. Den var visserligen billig, men BULLRIG och inte så ekonomisk.
    Mina föräldrar har köpt kyl o frys. De är ok men låter lite mkt och var inte så djupa som vanliga...
    Personligen skulle jag aldrig köpa en vitvara igen som inte har klass A... Men det är ju jag

• sommar2001

Ett bra tips är att kolla upp vad som gäller under garantiservice. Tror att de har service via garantgruppen. Men ibland med "udda" märken kan det vara så att man inte har service utan direkturbyte. Om så är fallet kan det ta en längre tid att få varan utbytt och då står du kanske ett par veckor/månader utan maskin.

Stora kedjor har ofta varor man kan få låna när sådant händer men Rusta klassas inte som en kedja som säljer mycket vitvaror och då kankske du inte har möjlighet att få en låne produkt.

Om du nu ska köpa något där skulle jag i första hand kontakta de som har service på produkten och fråga vad som gäller och sedan skulle jag även fråga Rusta om de har låneprodukter om en service skulle dra ut på tiden.

• EmmAhh

De billigare diskmaskinerna på exempelvis elgiganten och siba är dyrare än rustas men är ändå inte A-klassad, utan de ligger på samma klass som rustas maskiner. Jag är nämligen ute efter en billig, jag tänker inte lägga mycket pengar på en diskmaskin. Jag ska ha en bänkdiskmaskin tillfälligt, 6mån till max 2år.

• Janneli

Mina föräldrar köpte en varmluftsugn Atlas den är skitdålig iallafall om man ska steka för den blir inte tillräckligt varm så allt bara kokas

• skåne tjej

Jag tror att det lönar sig att köpa "riktiga" vitvaror med kända varunamn eftersom det verkligen är ngt som man normalt sett använder ofta.
    Miele är ju t.ex outstanding vad gäller tvättmaskiner och torktumlare.

• Gyllan

Det behöver ju inte vara bra bara för att det är ett dyrt märke, mina föräldrar har en Mielediskmaskin som, varit trasig sen i oktober. De har varit på plats i huset fem, sex gånger för att laga, men det har aldrig fungerat i alla fall.

Mamma har dessutom fått ringa och TJATA massor för att de ska komma tillbaka och titta på maskinen, det kan gå veckor utan de hör av sig.

Nu var de och hämtade maskinen till sitt center för tre veckor sen, när mamma ringde förra veckan sa de att de tidigast kunde komma tillbaka om tre veckor till. Och de vet dessutom INTE vad som är fel på maskinen, men den går inte.

Jag har verkligen fått en annan syn på Miele som ju ska vara sååå bra.

Sen skulle jag inte heller köpa något som inte är A-klassat,,så skull enog inte handla vitvaror på Rusta...

• skåne tjej

Men det finns ju alltid måndagsexemplar av alla märken. Letar man tillräckligt länge så hittar man alltid någon som är missnöjd.
    Jag menar på det stora hela så är miele mkt bra, annars hade de inte jämt vunnit alla tester!

Gyllan skrev 2008-03-05 00:57:36 följande:
    Det behöver ju inte vara bra bara för att det är ett dyrt märke, mina föräldrar har en Mielediskmaskin som, varit trasig sen i oktober. De har varit på plats i huset fem, sex gånger för att laga, men det har aldrig fungerat i alla fall. Mamma har dessutom fått ringa och TJATA massor för att de ska komma tillbaka och titta på maskinen, det kan gå veckor utan de hör av sig. Nu var de och hämtade maskinen till sitt center för tre veckor sen, när mamma ringde förra veckan sa de att de tidigast kunde komma tillbaka om tre veckor till. Och de vet dessutom INTE vad som är fel på maskinen, men den går inte. Jag har verkligen fått en annan syn på Miele som ju ska vara sååå bra. Sen skulle jag inte heller köpa något som inte är A-klassat,,så skull enog inte handla vitvaror på Rusta...
  • Dundermamman
    Gyllan skrev 2008-03-05 00:57:36 följande:
    Det behöver ju inte vara bra bara för att det är ett dyrt märke, mina föräldrar har en Mielediskmaskin som, varit trasig sen i oktober. De har varit på plats i huset fem, sex gånger för att laga, men det har aldrig fungerat i alla fall. Mamma har dessutom fått ringa och TJATA massor för att de ska komma tillbaka och titta på maskinen, det kan gå veckor utan de hör av sig. Nu var de och hämtade maskinen till sitt center för tre veckor sen, när mamma ringde förra veckan sa de att de tidigast kunde komma tillbaka om tre veckor till. Och de vet dessutom INTE vad som är fel på maskinen, men den går inte. Jag har verkligen fått en annan syn på Miele som ju ska vara sååå bra. Sen skulle jag inte heller köpa något som inte är A-klassat,,så skull enog inte handla vitvaror på Rusta...
    Miele HAR blivit sämre kvalité!
    Min bror är vitvaruchef på en Elkedjan-butik och de har de senaste 2 åren lika mycket reklammationer på Miele som de har på ElektroHelios! Enligt honom så är Cylinda den som är mest prisvärd med mycket bra kvalité och minst service på! Dessutom är mycket av Cylinda´s varor tillverkade i Sverige fortfarande och de har också svanenmärkta produkter!
    annelie ek skrev 2008-03-05 00:47:31 följande:
    Jag tror att det lönar sig att köpa "riktiga" vitvaror med kända varunamn eftersom det verkligen är ngt som man normalt sett använder ofta.Miele är ju t.ex outstanding vad gäller tvättmaskiner och torktumlare.
  • Summerlovin

Vi köpte våran spishäll på Rusta när vi gjorde om köket förra året.
    Fyy fasen! Inte att rekomendera. Plattorna är små, så vi fick köpa nytt stekjärn då det gamla var helt för stort för plattan vilket resulterade i att det tog en halv evighet att steka något.
    Det har blivit lite bättre men det mindre järnet, men det är liksom inget riktigt "ös" i spisen.
    Hade deifnitivt köpt en dyrare häll om vi skulle köpa nytt nu.

• sommar2001
    Svar på #14
    Då måste din bror "fyndat" alla Mieles måndags-ex.

Arbetar också i branchen och har haft ett enda reklamationsärende de senaste 3 åren,gällande alla produkter från dammsugare till espressomaskiner med Mieles namn på.

De enda produkter vi haft garantiservice på är en modell av kylarna. Det är inte några spridda skurar som det är på alla andra övriga märken jag har i min butik.

Men vi har kanske bara haft tur...
Svar på tråden Vitvaror från rusta?