• Eisa

Vad är köttfärsen gjord av?

Kor eller tjurar eller oxar eller blandat?

Blir äcklad av att tänka mig en könsblandning av köttfärsen.

• Svar på tråden Vad är köttfärsen gjord av?
  • micorazón

men alltså.... hm.. ja ja Allt blandas ju i magen... ska du ENBART äta kött från ena då eller? ALLTID?

Får man fråga om du tänker på vad alla andra produkter innehåller också? Typ korv o sånt?

Besim per gjithmonë - 2007.02.22
  • Eisa
    gormisen skrev 2008-02-14 21:46:24 följande:
    Oxfilé är från nöt dvs oxe. Kalvfilé är småkor
    Kofilé då? Finns inte det? Eller är "tjejnötkreatur" inte LIKA FINA?
  • Terryleene
    gormisen skrev 2008-02-14 21:46:24 följande:
    Oxfilé är från nöt dvs oxe. Kalvfilé är småkor
    Finns det inga småoxar?
  • Eisa
    micorazón skrev 2008-02-14 21:47:42 följande:
    men alltså.... hm.. ja ja Allt blandas ju i magen... ska du ENBART äta kött från ena då eller? ALLTID?Får man fråga om du tänker på vad alla andra produkter innehåller också? Typ korv o sånt?
    Korv måste jag stänga av hjärnverksamheten för att äta.
  • gormisen
    Eisa skrev 2008-02-14 21:46:47 följande:
    gayfärs hahahahaahahah!Nej men jag vill ha uppdelat. Antingen köper man tjurfärs eller kofärs. Inte nån jävla mix.
    jag tror inte att man gör färs av tjur, endast oxar (som är kastrerade tjurar).
  • Eisa
    Terryleene skrev 2008-02-14 21:48:43 följande:
    Finns det inga småoxar?
    Exakt vad jag skulle säga. Är kalvfilé bara från pojkkalvar?
  • Eisa
    Eisa skrev 2008-02-14 21:50:40 följande:
    Exakt vad jag skulle säga. Är kalvfilé bara från pojkkalvar?
    tjejkalvar menade jag
  • Eisa
    gormisen skrev 2008-02-14 21:50:19 följande:
    jag tror inte att man gör färs av tjur, endast oxar (som är kastrerade tjurar).
    Så kravet för att bli färs är att vara kastrerad?
  • gormisen

Jag tror de får vara könsneutrala "små nötter" så länge de är kalvar... fel av mig att kalla dem kor.

• gormisen
    Eisa skrev 2008-02-14 21:52:21 följande:
    Så kravet för att bli färs är att vara kastrerad?
    Hårt liv för köttdjur idag....
  • Eisa
    gormisen skrev 2008-02-14 21:53:42 följande:
    Jag tror de får vara könsneutrala "små nötter" så länge de är kalvar... fel av mig att kalla dem kor.
    Okej så både tjej- och killdjur blir kalvfiléer`?
  • gormisen

Ingen aning.... jag är arkeolog Men det låter ganska troligt, om de slaktas innan de blir könsmogna.

• Heisan

Inte kastreras Tjurar innan de går till slakt.... Köttdjur som går till köttfärs är ju både kor o tjurar...Blandade.. Jämlikt o bra....

Startar på 105,8....-100,5
  • gormisen
    Heisan skrev 2008-02-14 21:59:02 följande:
    Inte kastreras Tjurar innan de går till slakt.... Köttdjur som går till köttfärs är ju både kor o tjurar...Blandade.. Jämlikt o bra....
    Men håller man verkligen tjurar som kött djur? Jag har lärt mig att man "gör" dem till oxar. Mycket lättare att hantera samt att det blir mer kött på dem.
  • Heisan
    gormisen skrev 2008-02-14 22:01:47 följande:
    Men håller man verkligen tjurar som kött djur? Jag har lärt mig att man "gör" dem till oxar. Mycket lättare att hantera samt att det blir mer kött på dem.
    När jag jobbade med kor så gick tjurarna till slakt när de var i rätt storlek-runt 18 mån-är inte alltför vanligt att tjurar kastreras före slakt,-inte i sverige i alla fall- däremot grisar eftersom de ger galtsmak...

Tydlgen är det vanligt utomland med stutar...
    Startar på 105,8....-100,5
  • Soya

OM man nu ägnar mycket tid och vånda kring vad det är för kön på köttet man äter kan man ju alltid kontakta en lokal bonde och där köpa ett halvt eller helt djur av önskat slag som man sen skickar till en chark för styckning/malning/rökning osv.

Då kan man ju dels säkerställa att man får det kön man föredrar på sitt kött, och man kan även passa på att välja djur som fått leva schyssta liv.

Och har man inte råd med en halv gris/ko/oxe/whatever så kan man ju gå ihop med en granne eller nåt och dela kostnaden.

När jag var lite brukade mamma och pappa ofta köpa en halv gris. Sen hade vi korvstopparkalas hemma :)

Svar på tråden Vad är köttfärsen gjord av?