Vad är köttfärsen gjord av?
Kor eller tjurar eller oxar eller blandat?
Blir äcklad av att tänka mig en könsblandning av köttfärsen.
Kor eller tjurar eller oxar eller blandat?
Blir äcklad av att tänka mig en könsblandning av köttfärsen.
men alltså.... hm.. ja ja Allt blandas ju i magen... ska du ENBART äta kött från ena då eller? ALLTID?
Får man fråga om du tänker på vad alla andra produkter innehåller också? Typ korv o sånt?
Jag tror de får vara könsneutrala "små nötter" så länge de är kalvar... fel av mig att kalla dem kor.
Ingen aning.... jag är arkeolog Men det låter ganska troligt, om de slaktas innan de blir könsmogna.
Inte kastreras Tjurar innan de går till slakt.... Köttdjur som går till köttfärs är ju både kor o tjurar...Blandade.. Jämlikt o bra....
OM man nu ägnar mycket tid och vånda kring vad det är för kön på köttet man äter kan man ju alltid kontakta en lokal bonde och där köpa ett halvt eller helt djur av önskat slag som man sen skickar till en chark för styckning/malning/rökning osv.
Då kan man ju dels säkerställa att man får det kön man föredrar på sitt kött, och man kan även passa på att välja djur som fått leva schyssta liv.
Och har man inte råd med en halv gris/ko/oxe/whatever så kan man ju gå ihop med en granne eller nåt och dela kostnaden.
När jag var lite brukade mamma och pappa ofta köpa en halv gris. Sen hade vi korvstopparkalas hemma :)