• MariaN

Perser!

Funderar på att köpa perserkatter. men efter att ha titta på mycket bilder så har jag insett att dom ser ju rätt.. konstiga ut på ögonen.. de går lixom åt ett varsitt håll..! crosseye fast tvärtom!
    ska det vara så? är det resultat av hemsk framavling som tex. bulldogs med för mycket veck? bara för att det ser "rätt" ut fast djuret lider av det. eller är dom bara skapta så?

• Svar på tråden Perser!
  • Fiffis

Min mamma har en perser men hennes ögon är normala!

• Elli47

Jag har haft en perserkatt och hon hade inte konstiga ögon, hon hade vackra brungula ögon! Å andra sidan hade hon inte heller så mycket underbett som många perser har, vilket gjorde att hon inte riktigt platsade på utställningar...

• MariaN

hehe ska dom ha underbett också??
    hmm ska ev. iväg o kolla på några på tisdag.. får se då vad jag tycker!

• Hiker

Jag tror inte att det ska vara så svårt att hitta en perser med normala ögon och normalt bett De ska ju liksom inte vara vindögda eller ha underbett - har verkligen så många svenska perserkatter det? Hoppas du hittar nåt fint litet troll!

• spikeygirl

Jag tycker att perserkatter ser ut som freaks nuförtiden. De har definitivt avlat för hårt på dessa katter, tyvärr.

Fast vindögda skall de inte vara ändå? Är du säker på att du inte tittat på bilder av kattungar? Kattungar är ofta vindögda, men det rättar till sig efter ett tag.

• Hjortrongull

Jag har perser och ingen av dem ser knepig ut på ögonen - de sitter där de ska och nyttjas flitigt då de hjälper till att skriva på datorn!

• MariaN

heheh
    mm på fredag ska jag iväg o kolla iaf :) o då ska jag se hur vindögda dom egentligen är!!

• iii

Min perser har helt normala ögon, men har också uppmärksammat samma sak som du när jag kollat på andras bilder. Men tror inte det är något vanligt problem.

Kan dock passa på att varna om att kolla kattungarnas ögon så de inte är rinniga, eller har rödaktiga missfärgningar under ögonen. Det är ett "vanligt" problem hos perserkatter pga deras trånga tårkanaler.

• MariaN

ja jag har hört talas om det" hemskt! ska granska dem noga!

Svar på tråden Perser!