• MariaN

Perser!

Funderar på att köpa perserkatter. men efter att ha titta på mycket bilder så har jag insett att dom ser ju rätt.. konstiga ut på ögonen.. de går lixom åt ett varsitt håll..! crosseye fast tvärtom!
    ska det vara så? är det resultat av hemsk framavling som tex. bulldogs med för mycket veck? bara för att det ser "rätt" ut fast djuret lider av det. eller är dom bara skapta så?

• Svar på tråden Perser!
  • skorpionen80

Om du tittar på kattungebilder när de just öppnat ögonen så ser de lite "konstiga" ut. Men det ska inte finnas där sen. Har nog bara sett 1-2 vuxna katter som är vindögda, de var colourpointed, om det spelar någon roll...

• MariaN

aha.. ok :)
    då kanske det inte är så farligt..
    åå snart är det fredag. kan knappt vänta!

• Hiker

Få saker är så söta som perserbäbisar tycker jag Hoppas det g¨r bra på fredag!

• MariaN
    Hiker skrev 2008-02-20 20:31:38 följande:
    Få saker är så söta som perserbäbisar tycker jag Hoppas det g¨r bra på fredag!
    tackar!
    bara 24 h kvar :D
  • jennyfannyemil

det finns faktiskt uppfödare av sk klassisk perser.
    Dvs då persern såg ut förrut. Sund och trevligt utseende.
    Den extrema perser har ofta problem med rinnande ögon och vissa har andningsproblem. Underbett förekommer också.

det här är vackra perser katter tycker jag: web.telia.com/~u34100380/index.htm

Leta gärna efter en seriös uppfödare som förrutom PKD testar katterna även HCM ultrljudar. Perser är en av raserna som har högre representation av sjukdomsfall av HCM.

• Enomia

Jag har en chilla. mycket söt, med litet längre nos. Världens trevligaste temperament också. Eller satsa på en retro-klassisk som någon skrev.

• MariaN

jag var o tittade på dom igår! :D helt underbara. var inte alls så konstiga i verkligheten som på bild! ska ha en perser o en exotic :D

• Hiker

Å, har du tingat? Finns det någon bild på dom på nätet?

• MariaN
    Hiker skrev 2008-02-23 10:49:54 följande:
    Å, har du tingat? Finns det någon bild på dom på nätet?
    yes det har jag! så nu är dom mina :D
    Nje det gör det nog inte.. men det finns inga fler lediga i kullen, fattade jag det som, om det var så du tänkte.
  • FrippeFripp

åh så roligt för dig! =) har själv tre perser och dom är perfekta! Alla perser bebisar är lite skelögda i början, men de går bort. Sen så är de säkert typade perser du har sett, dom är skitfula. Ögonen och nosen på samma linje, så ser dom perser ut som vinner utställningar. Men jag har klassisk perser, lika med vanliga. Mera nos och inte så platta så att dom nästan går innåt. Stackars dom..våra har väldigt lite problem med rinniga ögon, just för att det är klassiska! Vars ifrån har du tagit??=) våran första uppfödare är i från södra sverige.
    Lycka till nu. kraam

• MariaN

mina kommer från en uppfödare i mellansverige.
    en syster till honan och pappan till dom har haft lite tårkanalproblem men jag hoppas att mina pluttar klarar sig!
    jag vet inte om det är klassiska eller typade katter jag ska köpa,, men dom var söta iaf! :)
    Hur är dina katter annars? är dom lugna som stora o mest ligger eller följer dom med runt i hemmet? keliga va? :)

Svar på tråden Perser!