• camillaja

Vilket hundfoder använder du?

Har börjat fundera över mitt hundfoder, det är "dyrt" och svårt att få tag på. Jag använder idag Nuttra Nuggets Preformence och det kostar ca 450kr/15kg. Började använda fodret när jag bodde i Haparanda och där kostade (och kostar fortfarande) fodret 280kr/15kg. Ska upp under påsk och köpa på mig en massa säckar. Men funderar på om jag i framtiden ska byta foder. Funderar på RC som iof inte heller är ett "billigt" foder men det är i alla fall lätt att få tag på. Såg en undersökning i tidningen för lite drygt 1 år sedan där de kommenterade att näringsmässigt var det ingen skillnad på dyra och billiga foder.

Vilket foder använder ni, hur mycket kostar det och varför valde ni det?

• Svar på tråden Vilket hundfoder använder du?
  • bastarden

Ger min dogo argentino NORDIC färskfoder, kanonnöjd! Han har ätit det i 2 månader o gått upp 4.5 kg, han har varit väldigt tunn o bajsat massor av torrfoder, misstänkte glutenintolerans så nu äter han glutenfritt färskfoder o det funkar kanon!

Min rottis-blandis äter torrfoder, just nu Willys, funkar faktiskt riktigt bra måste jag säga även om jag är emot 'billigt skitfoder' egentligen. Han kommer nog äta Standardt.

• bastarden

Justja, färskfodret vi kör på kostar 600:-/månad, han äter 1 kg om dan. Men ska nog öka på el kompensera med lite glutenfritt torrfoder, Standardt.

• vackrastarflow

Hills i/d får plutten med känslig mage

• Xgirl83

Klass färskfoder, 159:- för 10 kg här. Det räcker i knappt 2 veckor för vår golden.

• TuvaLi

Vår ena rottishanne får Hills och den andra får Royal, kring 500 för 15kg, ja fodret är dyrt men det är ju en prioriteringsfråga. Hills får han eftersom vi prövat det mesta men han är väldigt kräsen i maten och har inte haft sån stor matlust tills vi bytte till hills.

• Moster Annicka

Vår labbe har ätit RC och ANF holistic, nu har vi gått över till färskfoder till honom också eftersom vår flatte äter det.
    1 köttkorv per hund och dag + hackade grönsaker. Lite olja och lite vitaminer och lite frukt ovan på det.

Funkar verkligen jätte bra. Jag va välldigt skeptisk innan men jag blev verkligen förvånad över hur bra det funkar.

För båda hundarna kostar köttkorv, ben och grönsaker runt 12-1500kr. Lite lite dyrare än torrfoder, men det är ju också så mycket bättre mat.

• VulgusProfanum

Våra äter endera RC för småhundar- eller så KLASS färskfoder.
    Jag kan varmt rekommendera båda!
    KLASS älskar de och det säger bara slurp i skålen så är det tomt.
    RC äter de också med glatt humör.
    Båda fodren är bra och det syns på pälsar men också på mängden avföring.

Beauty fades Dumb is forever!
  • VulgusProfanum

Missade ju halva frågeställningen

Vi valde RC därför att det är ett bra foder. Det är drygt och av bra kvalite.
    Vi har 20% rabatt i uppfödarrabatt men jag tror att 15 kg ligger på ungefär 500:- normalpris
    Klass har vi också rabatt på. Köper 250 kg för drygt 900:-
    Detta är också ett mycket bra foder men ganska kraftigt så det är bra när man t.ex har dräktiga eller digivande tikar eller i perioder då hundarna får jobba mycket.
    En "korv" ligger på ett kg och våra små äter ungefär en halv korv per dag och vår stora hane äter i runda slängar 1,5.

• Kimma72

Använde förr Royal Canin till mina hundar (70 kilos hundar) men det blev för dyrt i längden så numera får de Hallafoder. Det är samma foder som många hundförare inom polis och väktaryrket använder till sina hundar. Det kostar 350kr/15kg och säljs bara genom återförsäljare. Kan varmt rekomendera detta till arbetande och storvuxna raser. Mina hundar har inga pälsproblem,inga magproblem och är numera mätta efter utfodring.

www.hallafoder.se

• Hondjuret
    VulgusProfanum skrev 2008-02-17 09:48:27 följande:
    Missade ju halva frågeställningen Vi valde RC därför att det är ett bra foder. Det är drygt och av bra kvalite.Vi har 20% rabatt i uppfödarrabatt men jag tror att 15 kg ligger på ungefär 500:- normalprisKlass har vi också rabatt på. Köper 250 kg för drygt 900 etta är också ett mycket bra foder men ganska kraftigt så det är bra när man t.ex har dräktiga eller digivande tikar eller i perioder då hundarna får jobba mycket.En "korv" ligger på ett kg och våra små äter ungefär en halv korv per dag och vår stora hane äter i runda slängar 1,5.
    en korv är på ett halvt kilo!
  • så mycket bättre

Mina två äter Orijen och det funkar väldigt bra, jag gillar det pga att det bara är för en hund naturliga ingredienser och ett högt proteininnehåll. Vet dock inte om vi kommer att kunna använda det när vi köper stor hund, det är väldigt dyrt.

• Sussa76

vi kör med precept (från www.lupus.se) mest för att jag behvöer ett foder utan fisk till den ena hunden å det var svårt att hitta...

• VulgusProfanum
    Hondjuret skrev 2008-02-17 14:52:07 följande:
    en korv är på ett halvt kilo!
    Ja men det har du ju alldeles rätt i
  • Etnica

Hill´s käkade våran JR. Relativt dyrt men hon åt ju inte så mycket så det var helt ok tyckte jag. Förstår inte fok som snålar när de köper foder. Sen kanske inte alltid det dyraste är det bästa.

• VulgusProfanum
    Etnica skrev 2008-02-19 11:45:07 följande:
    Hill´s käkade våran JR. Relativt dyrt men hon åt ju inte så mycket så det var helt ok tyckte jag. Förstår inte fok som snålar när de köper foder. Sen kanske inte alltid det dyraste är det bästa.
    Jag håller med dig
    Och oftast så blir inte de billiga fodren billigare i längden. Hunden behöver större mängd för att tillgodose näringsbehovet- och dessutom så "skiter" de oftast högar i samma storlek som en mindre elefant.
  • Splach

just nu RC på ena, Pro plan på andra, den ska få gå över till hills nu, sedan om ett år ska jag köra igång med BARF tror jag

Svar på tråden Vilket hundfoder använder du?