• Mamma till Tobias

Diskussion om Koranen och Kristendomen.

Om jag har referat mig till en religion så har det varit Kristendomen, förmodligen för att mina föräldrar var "kristna". Jag har nu börjat läsa lite i Koranen och har börjat inse hur "felaktig" Kristendomen är. Kristendomen säger ju att man ska leva enligt Jesus. Jesus är ju omskuren och åt inte griskött då han var jude. Därmed kan man ju konstatera att många kristna lever fel. Dessutom ville inte Jesus att man skulle dyrka honom, utan Gud. Kristna dyrkar ju Jesus, då Jesus är avbildad på en staty i kyrkan. Jesus dyrkade ju aldrig sig själv. Kristendomen säger ju också att Jesus är guds son. Men om man läser Kristendomen så använder Jesus ordet Fader istället för Gud, dvs Gud är fader till oss alla. Till dig. Till mig. Inte endast för Jesus. Jesus dog inte heller en naturlig död, vilket Maria kan intyga. Hon såg honom efter hans "död". Jesus uppsändes ju till Gud för att sedan komma ned till jorden igen på Domedagen.

Tycker det här är väldigt intressant och jag vill veta mer!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-02-15 19:38
    Jag vill att man i denna tråd respekterar vad den andre tror och inte tror och argumenterar för det. Finns så många trådar där man blir förbannad på varandra.
    Alla får tycka vad de vill och tro vad de vill för ingen kan säga att det är fel. Eller hur?

• Svar på tråden Diskussion om Koranen och Kristendomen.
  • Mamma till Tobias

Muslimer, kristna & ateister ge mig era åsikter *s*

• Miss Lau

Nu är jag inte speciellt troende men är det inte så att protestanter ber direkt till Gud och katoliker ber till Gud genom jungfru Maria? Jag har aldrig hört någon be till Jesus, men som sagt jag kan ha fel för jag är inte insatt.

• Mamma till Tobias
    Miss Lau skrev 2008-02-15 14:21:29 följande:
    Nu är jag inte speciellt troende men är det inte så att protestanter ber direkt till Gud och katoliker ber till Gud genom jungfru Maria? Jag har aldrig hört någon be till Jesus, men som sagt jag kan ha fel för jag är inte insatt.
    Jag syftar på själva avbilden av Jesus i kyrkan.
  • Miss Lau

Mamma till Tobias skrev 2008-02-15 14:24:42 följande:

Jag syftar på själva avbilden av Jesus i kyrkan.
    Ok, min missuppfattning. Och ang. avbilden har jag ingen aning.
  • Tygtiiger

Ok, lite blandade synpunkter från en teologiskt intresserad agnostiker:

Kristendom och islam är två fundamentalt olika religioner. Kristendomen lär inte först och främst att man ska leva som Jesus (även om han är den enda fullkomliga människan och alltså till viss del kan tjäna som ideal och rättesnöre), utan kristendomens hela poäng är att människan aldrig kan nå frälsning på egen hand. För att människorna skulle försonas med Gud blev Gud själv människa och genom sin död på korset återlöste han mänskligheten. Enda sättet att bli räddad och undvika evig död är alltså att tro på Jesus som Kristus (dvs Messias). Jesus är alltså inte en profet utan helt och fullt Gud och helt och fullt människa. Den kristna guden är en treenig gud, med tre personer i en - Fader, Son och Helig ande. Det finns inget förbud mot att avbilda människor i kristendomen, det finns inte heller något förbud mot att avbilda Gud, alltså är det inget problem med bilder av Jesus. Och det är inte själva statyn som de kristna dyrkar utan den är en symbol för guden den avbildar

Islam tycker jag i grund och botten verkar vara en variant på judendomen, men utan att man väntar på messias (fast den där tolfte imamen är väl i princip en messiasgestalt...). Kort så kan människan rädda sig själv genom att minutiöst hålla sig till Guds föreskrifter. Den rättfärdige är home safe och syndaren kan klara sig om h*n ångrar sig och har turen att bli benådad av Gud.

• Mamma till Tobias
    Tygtiiger skrev 2008-02-15 15:31:56 följande:
    Ok, lite blandade synpunkter från en teologiskt intresserad agnostiker:Kristendom och islam är två fundamentalt olika religioner. Kristendomen lär inte först och främst att man ska leva som Jesus (även om han är den enda fullkomliga människan och alltså till viss del kan tjäna som ideal och rättesnöre), utan kristendomens hela poäng är att människan aldrig kan nå frälsning på egen hand. För att människorna skulle försonas med Gud blev Gud själv människa och genom sin död på korset återlöste han mänskligheten. Enda sättet att bli räddad och undvika evig död är alltså att tro på Jesus som Kristus (dvs Messias). Jesus är alltså inte en profet utan helt och fullt Gud och helt och fullt människa. Den kristna guden är en treenig gud, med tre personer i en - Fader, Son och Helig ande. Det finns inget förbud mot att avbilda människor i kristendomen, det finns inte heller något förbud mot att avbilda Gud, alltså är det inget problem med bilder av Jesus. Och det är inte själva statyn som de kristna dyrkar utan den är en symbol för guden den avbildar Islam tycker jag i grund och botten verkar vara en variant på judendomen, men utan att man väntar på messias (fast den där tolfte imamen är väl i princip en messiasgestalt...). Kort så kan människan rädda sig själv genom att minutiöst hålla sig till Guds föreskrifter. Den rättfärdige är home safe och syndaren kan klara sig om h*n ångrar sig och har turen att bli benådad av Gud.
    Är Jesus Gud?
    Så Gud beslöt sig för att komma ned på jorden och visa folket den rätta vägen? Eller förstår jag fel?
  • vågskålen

Mamma till Tobias,
    **Kristendomen säger ju att man ska leva enligt Jesus. Jesus är ju omskuren och åt inte griskött då han var jude. **
    För mig som muslim så uppfattar jag det att Jesus kom som ett exempel hur människorna skulle göra för att kunna Guds vilja.

**Dessutom ville inte Jesus att man skulle dyrka honom, utan Gud.**
    En mycket viktig punkt tror jag. För tror man på en Gud så finns det inte utrymme för att dyrka någon annan.

**Kristna dyrkar ju Jesus, då Jesus är avbildad på en staty i kyrkan. **
    Jag förstår hur du menar för jag uppfattar det också som om Jesus dyrkas eftersom han av vissa kristna uppfattas vara Gud och son till Gud (sig själv) och då dyrkar man ju någon annan än Gud. Däremot tror jag inte kristna dyrkar statyerna i sig som finns i kyrkan men det det är lätt att uppfatta som dyrkan och mer upphöjande än Gud. I alla fall när man står utanför och betraktar det.

**Men om man läser Kristendomen så använder Jesus ordet Fader istället för Gud, dvs Gud är fader till oss alla. Till dig. Till mig. Inte endast för Jesus.**
    Jag uppfattar detta 'Fader' som ett ord för just ett ödmjukt sätt att se på Gud. Inte som en fysisk fader till någon.

**Jesus dog inte heller en naturlig död, vilket Maria kan intyga. Hon såg honom efter hans "död". Jesus uppsändes ju till Gud för att sedan komma ned till jorden igen på Domedagen. **
    Jag tror ju inte han dog alls däremot tror jag Golgata har hänt. Men inte med Jesus som huvudperson.

• JTA

Mamma till Tobias skrev 2008-02-15 15:52:48 följande:

Är Jesus Gud? Så Gud beslöt sig för att komma ned på jorden och visa folket den rätta vägen? Eller förstår jag fel?
    Jag tror du förstår rätt. Men du skull nog kunna vinna på läsa lite om treenigheten. Prova att googla (även på "trinity").

Treenigheten är väl själva kärnan i den kristna läran. Om man inte förstår den kan man väl knappast varken ta ställning för eller emot kristendomen (som religion alltså, en ateist förkastar ju alltihop från start).

Men det kan vara lite väl sublimt för vissa att förstå. Många kristna sekter under historiens gång har haft olika syn på treenigheten. Muhammed själv förstod visst aldrig vad det handlade om - det ser åtminstone inte ut så i koranen.

NB: Själv är jag för närvarande agnostiker.
  • Mamma till Tobias

**Jesus dog inte heller en naturlig död, vilket Maria kan intyga. Hon såg honom efter hans "död". Jesus uppsändes ju till Gud för att sedan komma ned till jorden igen på Domedagen. **
    Jag tror ju inte han dog alls däremot tror jag Golgata har hänt. Men inte med Jesus som huvudperson.

Jag tror att jag formulerade mig fel där. Enligt koranen så dog Jesus inte, korsfästningen har hänt men det var inte jesus som korsfästes.. var det inte en av hans lärjungar?

• Mamma till Tobias
    JTA skrev 2008-02-15 16:21:28 följande:
    Mamma till Tobias skrev 2008-02-15 15:52:48 följande:
    Jag tror du förstår rätt. Men du skull nog kunna vinna på läsa lite om treenigheten. Prova att googla (även på "trinity"). Treenigheten är väl själva kärnan i den kristna läran. Om man inte förstår den kan man väl knappast varken ta ställning för eller emot kristendomen (som religion alltså, en ateist förkastar ju alltihop från start). Men det kan vara lite väl sublimt för vissa att förstå. Många kristna sekter under historiens gång har haft olika syn på treenigheten. Muhammed själv förstod visst aldrig vad det handlade om - det ser åtminstone inte ut så i koranen. NB: Själv är jag för närvarande agnostiker.
    Jag kanske är korkad, men vad är agnostiker? Är det en person som varken tror på någon religion men för den delen avvisar man inte tron på Gud?

Ska googla på treenigheten.
Svar på tråden Diskussion om Koranen och Kristendomen.