Ibn Baz förnekade att han sagt att jorden var platt. Hans förklaring skulle enligt det material jag hittat, vara att han blivit missförstådd eller felciterad.
Det kan mycket väl vara så att han blivit felciterad eller missförstådd. Det kan även vara så att han blivit korrekt citerad men senare insett vilket löjets skimmer uttalandet kastar över islam och därför fabricerat en bortförklaring. Jag har ännu inte hittat så mycket information i saken att jag kan välja att tro det ena eller det andra.
De hänvisningar till vad koranen säger om jordens form är inte entydiga. En del verkar mena att vers 79:30 skulle säga att jorden är äggformad medan en del menar att versen endast säger att den har bretts ut. Muftin visste såklart vad koranen säger om saken och om den entydigt säger att jorden var äggformad, finns ingen anledning att tro att han skulle ha sagt att den är platt.
Det vore intressant att ta del av den text muftin skrev och som man hänvisar till då man menar att han sade att jorden är platt.
Boken(?) skall visst heta "The Transmitted and Sensory Proofs of the Rotation of the Sun and Stillness of the Earth" (
www.sunnah.org/history/Innovators/ibn_baz.htm ). Muftins supporters verkar förneka att den existerar och att hela storyn bygger på en artikel som en slarvig egyptisk journalist skrev ( tyvärr bara wiki som ref. en.wikipedia.org/wiki/Abd-al-Aziz_ibn_Abd-Allah_ibn_Baaz ).
Jag hittade en bloggare som påstod sig återge muftins fatwa om att jorden är platt:
citat
"Title of the Book: "Evidence that the Earth is Standing Still."
Author: Sheikh Abdul Aziz Ben Baz.
Editor: Islamic University of Medina.
Year: 1395 AH
City: Medina, Saudi Arabia.
Page: 23.
"If the earth is rotating as they claim, the countries, the mountains, the trees, the rivers, and the oceans will have no bottom and the people will see the eastern countries move to the west and the western countries move to the east."
"In The Name Of Allaah, The Most Merciful, The Bestower of Mercy."
"The earth is flat, and anyone who disputes this claim is an atheist who deserves to be punished." [Muslim religious edict, 1993, Sheik Abdel-Aziz Ibn Baaz, Supreme religious authority, Saudi Arabia]"
slut citat
tracifish13.blogspot.com/
Jag vet dock inte hur seriös denna bloggare är och kan inte avgöra om det är ett skämt eller på riktigt.
Det som är tragiskt i hela storyn är stoltheten över den muslimska kulturens progressiva natur då det gällde vetenskap en gång i tiden, och hur man inte verkar kunna förstå att något gick fruktansvärt fel på vägen. Förmodligen beror felet till stor del på ett dogmatisk och repressivt islam. Gubbar som Ibn Baz som byggt sin ställning och ärbarhet på religiösa fantasier, verkar få alldeles för mycket beundran och uppmärksamhet när de i själva verket inte bidrar ett dyft till en positiv teknisk och samhällelig utveckling med sitt arbete. Det är ungefär som med påven, varför kysser de den gubbens hand och höjer upp honom som en övermänniska? Vad har han gjort för att förtjäna det?
Fd premiärministern i Malaysia, Mahathir bin Mohamad, skriver om problemet:
citat
"Det största problemet är kanske ändå den tilltagande isoleringen av islams lärda från resten av världen av i dag - och från stora delar av islamiskt liv.
---
Fatworna (rättsutlåtanden om islamisk lag) som de utfärdar förefaller orimliga och oacceptabla av dem som är insatta i vetenskap. Så vägrade till exempel en
lärd man att acceptera att en människa hade landat på månen.
---
Denna brist är till stor del skulden till så många muslimers elände. Morden på och förnedringen av dagens muslimer inträffar därför att vi är svaga, i motsats till forna tiders muslimer.
---
Vi kan känna oss som offer och kritisera förtryckarna, men för att stoppa dem måste vi betrakta oss själva. Vi måste förändras för vårt eget bästa. Vi kan inte begära att våra belackare ändrar sig så att vi får det bättre.
---
Förr i världen var muslimerna starka för att de var lärda. Muhammeds befallning var att läsa, men Koranen säger inte vad som ska läsas. I själva verket fanns på den tiden ingen muslimsk lärdom, så att läsa betydde att läsa det som fanns till hands.
De första muslimerna läste det som var skrivet av de stora grekiska vetenskapsmännen, matematikerna och filosoferna. De studerade också persernas, indiernas och kinesernas verk. Resultatet blev att vetenskap och matematik blomstrade."
slut citat
Läs hela artikeln här:
www.svd.se/opinion/brannpunkt/artikel_477929.svd