• Sandra  84

utomkvedshavandeskap :-(

Det hände MIG

Utomkvedshavandeskap innebär att ett befruktat ägg inte når livmodern utan fastnar på vägen dit. Tecken på utomkvedshavandeskap är ihållande svåra buksmärtor följt av blödningar från underlivet. Sök akut vård om du är gravid och får starka smärtor i underlivet eller om du plötsligt får smärtor i magen.

Utomkvedshavandeskap inträffar vid ungefär en procent av alla graviditeter. De flesta upptäcks inom två månader efter befruktningen.

Vid utomkvedshavandeskap sätter sig det befruktade ägget fast utanför livmodern. Oftast fastnar det i äggledaren, men det kan också sätta sig i äggstockarna, livmoderhalsen eller bukhålan. Ägget börjar dela sig och växer på den plats där det fastnat.

Det växande ägget i äggledaren kan göra att äggledaren brister. Ibland lossnar ägget och kommer ut i bukhålan. Då blir det en blödning, som ibland kan vara stor, ut i bukhålan. Det kan även bli en viss blödning från livmodern via slidan.

Även om äggledaren skadats kan en senare graviditet bli helt normal. Det kan vara svårare att bli gravid efter ett utomkvedshavandeskap.

Så igår tog dom bort min bebis å min vänstra äggstock.. NÅN SOM HAR VAR MED OM SAMMA

• Svar på tråden utomkvedshavandeskap :-(
  • Sandra  84
    Svar på #1
    hej hej.
    nej jag hör inte till högrisksgruppen, hoppas jag iaf, det var första gången det hände och när jag blir gravid igen så e risken 10% att händer igen, det var inte mycket men ändå.. När man e i v6 SKA man kunna se fostret, så e man orolig bör man kolla då, jag fick så ont i magen att jag nästan svimma så då var det bara att åka in akut.
    Mitt Hcg värde var också som det skulle, så där ser man ingen förändring alls..
    jag var i vecka 6..
    hade inga flytningar alls bara ont i magen, men det med bruna flytningar e normalt att ha. det e som levrat blod som kan komma från blåsor man får samband med graviditet, och när man har sex kan dom spricka å då kommer det som brunaktiga flytningar.

Hoppas verkligen att det inte e ngn fara med dig, och att allt går jätte bra

Kram/sandra
  • Sandra  84

Precis, låt bli det där med att googla, dom flesta jag har pratat me har blivit gravida i genomsnitt efter 3 månader, det kommer lixom när det kommer.

• Sandra  84
    Svar på #12
    ja när jag blir gravid igen så måste jag med gå och kolla i v6 att det är som det ska..
  • Sandra  84
    Svar på #14
    Grattis.. Hur lång tid tog det mellan utomkveds å ny graviditet?
  • Sandra  84
    Svar på #17
    Ja precis samma sak har hänt mig.. Jag hoppas innerligt att jag med kommer igång efter ca 3 månader, har ju väntat 1 år på att p-sprutan skulle gå ur kroppen så händer något dyligt. Man blir ju helt trött..
    men lycka till
  • Sandra  84
    Svar på #19
    Jaa det gör riktigt jävla svin ont om man får säga så. jag trode allvarligt jag skulle dö inom 1 timme om jag inte kom till sjukus..
  • Sandra  84
    Svar på #21
    NEANEON:
    Det började med att vi skulle gå och lägga oss, sen hade vi sex och under akten så började det, jag hade såå ont men försökte sova trodde det skulle gå över, men icke, jag kunde inte ligga,sitta,stå, inga mediciner hjälpte, så vi åkte in till akuten, dom gjorde VUL men såg inget, jag stanna över natten, fick permiss dan efter, sen tillbaka gjorde nytt VUL, såg inget, sen kom en speciallist å han såg direkt att det var fel, så då gjordes jag iordning för en operation, den skulle ta ½timme men den tog 2 timmar, vart inte som dom trott, blödde så mycket invärtes. Och inget kunde stoppa blödningen förutom att ta bort den vänstra äggledaren. 3 titthål vart det..
Svar på tråden utomkvedshavandeskap :-(