• Marco och Mathias mamma

Varför skriver man imon??

Imon betyder för mig i mon alltså i tallbacken mon=tallbacken...

Jag antar att det ska betyda i morgon, att man skriver i morrn förstår jag men IMON, det låter/ser ju helt vansinnigt ut.
    Sen så finns det en massa andra språkfel jag retar mig på men imon är nog ändå det värsta jag för tillfället kan komma på.

• Svar på tråden Varför skriver man imon??
  • LAA

Oj, det har jag aldrig sett, faktiskt. Klickade på tråden för att jag undrade vad IMON var för något och i mitt huvud lät det som att det skulle rimma på Simon.

• Syss Inha

D e la för att man skriver mer som d låter för å vinna tid

Syss Inha skrev 2008-02-15 22:16:10 följande:

D e la för att man skriver mer som d låter för å vinna tid
    Vart låter det så? Jag har aldrig hört någon säga i mon...
  • Syss Inha

...vad vet jag, Sverige är stort
    Kanske det bara var en felstavning?

• Åsa

Givtevis är det felaktig stavning men har du aldrig hört det undrar jag i vilken avkrok du bor "Imån" med svagt eller helt bortreducerat R och betoning på å-ljudet är ett tämligen utbrett ledigt talspråksuttal i åtminstone de gamla danska områdena (d v s upp till cirka Göteborg).
    Att skriva å-ljudet som "o" följer ju mönstret i ord som "kom"; vet man inte hur ordet stavas (vilket iofs är ett dåligt betyg till vederbörandes skolgång) är det ett fullt logiskt sätt att stava.

• Åsa

uttalet kanske snarare ska beskrivas som "imånn" förstås

• NiniMe

för att man kanske inte pallar skriva imorgon...

Åsa skrev 2008-02-15 22:43:08 följande:
    Givtevis är det felaktig stavning men har du aldrig hört det undrar jag i vilken avkrok du bor "Imån" med svagt eller helt bortreducerat R och betoning på å-ljudet är ett tämligen utbrett ledigt talspråksuttal i åtminstone de gamla danska områdena (d v s upp till cirka Göteborg).Att skriva å-ljudet som "o" följer ju mönstret i ord som "kom"; vet man inte hur ordet stavas (vilket iofs är ett dåligt betyg till vederbörandes skolgång) är det ett fullt logiskt sätt att stava.
    så om man bor norr om Göteborg bor man alltså i en avkrok... Där ser man...
    Hörde det aldrig när jag bodde i Sthlms-området heller.
    I morrn säger jag själv till vardags.
  • Åsa

Givetvis kan det handla även om medveten nedkortad "SMS-stavning" också, men följer även då säkert skribentens eget normala uttal.

Syss Inha skrev 2008-02-15 22:40:14 följande:

...vad vet jag, Sverige är stortKanske det bara var en felstavning?
    Jag har sett det i en massa trådar så det verkar utbrett.
Svar på tråden Varför skriver man imon??