• lillloppan

Boken "kukbruk" till 13 åringen,hur ge den?

Läste här på siten om boken "Kukbruk" för unga tonårspojkar, den verkade jättebra och är nu beställd på nätet.

Ni som gett boken till era nyblivna tonåringen, HUR har det gått till? Kan inte låta bli att fnissa när jag tänker på det. Kommer nog att lägga den på sängen bara, så ser han den när han kommer.

Någon som vill dela med sig och berätta, kanske fnissa lite?!

• Svar på tråden Boken "kukbruk" till 13 åringen,hur ge den?
  • Fjällmannen

Jag läste aldrig nån snuskig bok, och jag klarade mig bra.

Såhär i9 internets tidsålder så kommer han att söka sig till den information han själv vill ha.

• Bevabus

I början av min tonår så gick alltid jag och ett par tjejkompisar till mig, till biblioteket och lånade böcker om kroppen. Vad som händer i tonåren och sådär. Har aldrig behövt ett enda snack med en vuxen. Sexualkunskapen kändes väldigt, väldigt onödig efter att ha läst dom där böckerna kan jag säga..
    Det enda som skedde där var att alla killar i klassen var alldeles röda i ansiktet medan vi tittade på en film BOKSTAVLIGEN TALAT streckgubbar som hade sex!! hahaha :P töntigare undervisning får man väl leta efter...men aja, det var lite OT. Jag skulle tycka det vore pinsamt om mina föräldrar köpte en sån bok åt mig men det där med att lägga den på sängen med en liten lapp var den bästa idén (Y)

• Tojjo

Jag tycker att du ska ge honnom boken och säga något i stil med "detta kanske kan vara lite interesant för dig nu" eller något sådant. När jag var nån stanns i den åldern la min mamma in en bok på mitt rumm om tonåringar och jag fattade inte riktigt vad hon menade. Det blev en mer pinsam sitvation då.

• FrökenBokmal

Jag tycker att det är fint att ge boken. Det är bra att få något slags bekräftelse från en vuxen när man är tonåring! Sedan är det bra att ge en bok med riktig och rätt information.

Jag håller inte med om att nätet är lösningen på allt när man ser vilka dumheter som skrivs ibland (ja även här på FL). Så ge boken med en lapp eller säg något om att ni alltid finns där för att prata och att det finns info på andra ställen också MEN att det är viktigt att ha rätt källor...

• Fjällmannen

Min erfarenhet säger att det är bättre att undvika sånt här.

Mina föräldrar pratade inte snusk med mig, och jag blev en bra medborgare.

• FrökenBokmal

Jag tycker inte att det är snuskigt att prata om sexualitet med tonåringar. Jag kommer att lära mitt barn att akta sig för bilar när han går över gatan, att respektera andra människor och ha integritet då kommer jag även att prata om att sex är en naturlig del av livet... det är inte snusk.

Att utgå från sig själv att man klarade sig ändå är inget bevis... det finns massa människor som klarat sig utan att ha fått tillräckligt mycket mat, kärlek eller dyl och det är ändå inte att rekommendera...

• Bevabus

det handlar varken om snusk eller om att bli en bra medborgare. att ha sex är en stor del av livet och det är bra att vara väl förberedd.
    man kan väl ha bra sex och samtidigt vara kriminell!!

Fjällmannen skrev 2008-02-19 16:40:49 följande:
    Min erfarenhet säger att det är bättre att undvika sånt här. Mina föräldrar pratade inte snusk med mig, och jag blev en bra medborgare.
  • Maskot

Jag gjorde precis som du föreslog när min son var 13 år. Vi lade den på sängen. Han ropade högt när han såg den och då förklarade jag att det fanns mycket information i den på saker som man kan undra över. Vet att han sedan har läst i den och jag vet också att han uppskattade detta fast det kanske kändes pinsamt först.

Han är 16 år idag och vi har en väldigt bra relation där vi pratar mycket. Detta med boken är ju också ett första steg att göra detta med sex och samlevnad till något naturligt.

• Gäspan

Jag lade den på toaletten utan ett ord. Idag är den sönderläst.

• Conny homopappan

Jag tycker iden med en lapp är utmärkt på boken.. då behöver han inte kommentera den om han inte vill det.. ligger den bara där en dag så måste han nästan kommentera att det ligger en bok på hans säng..

Svar på tråden Boken "kukbruk" till 13 åringen,hur ge den?