• lillloppan

Boken "kukbruk" till 13 åringen,hur ge den?

Läste här på siten om boken "Kukbruk" för unga tonårspojkar, den verkade jättebra och är nu beställd på nätet.

Ni som gett boken till era nyblivna tonåringen, HUR har det gått till? Kan inte låta bli att fnissa när jag tänker på det. Kommer nog att lägga den på sängen bara, så ser han den när han kommer.

Någon som vill dela med sig och berätta, kanske fnissa lite?!

• Svar på tråden Boken "kukbruk" till 13 åringen,hur ge den?
  • Mia41

Jag har köpt den till mina grabbar hemma och la den bara i deras rum. Den var mycket uppskattad.
    I början när dom kom upp i tonåren och skaffade första tjejen så blev jag orolig och skulle prata med dom om preventivmedel etc men JAG tyckte det var jättepinsamt! Så jag tog upp diskussionen med min dotter först, som var 20 år då, (var inte pinsamt prata med henne om sånt, konstigt nog. Kanske för att hon är tjej?).
    Hon skrattade jättemycket och sa att sånt behövde jag inte oroa mig för eftersom syskonen emellan pratade öppet om skydd och smittor etc.. Förstod då hur larvig jag var och efter det har vi en öppen dialog hemma. Har dessutom hjälpt till ordnat så dom gått till ungdomsmottagningen och pratat när dom skaffat fast förhållande för att få preventivmedel.
    Tror dagens ungar tar det betydligt naturligare än vad vi gjorde när vi var i samma ålder.

• Willhellmina
    Gäspan skrev 2008-02-20 09:08:10 följande:
    Jag lade den på toaletten utan ett ord. Idag är den sönderläst.
    Det var ju ett kanonbra förslag!!!
  • Bevabus

men hur blir det om någon annan går in på toa? typ ett annat syskon och så tror den att boken är till den? :P typ brorsan eller nån?..

Gäspan skrev 2008-02-20 09:08:10 följande:
    Jag lade den på toaletten utan ett ord. Idag är den sönderläst.
  • Gäspan
    Bevabus skrev 2008-02-23 16:20:51 följande:
    men hur blir det om någon annan går in på toa? typ ett annat syskon och så tror den att boken är till den? :P typ brorsan eller nån?..
    Jag har tre tonårspojkar - så alla tre läser väl det i boken som just de behöver för stunden. Och deras kompisar också, tror jag.
  • Bevabus

ah i och för sig, där har du en poäng

Gäspan skrev 2008-02-24 10:24:06 följande:
    Jag har tre tonårspojkar - så alla tre läser väl det i boken som just de behöver för stunden. Och deras kompisar också, tror jag.
  • lillloppan

Nu har vi fått boken. Den verkar bra, med information och vettiga saker som är självklara men som kankse inte sägs. T.ex. att ett nej betyder nej, att tänka på att tjejer kan vara rädda på natten när man som kille går bakom osv.

Vi väntar nog med att ge boken ett tag, kanske tills han börjar i 7:an. Känns inte som att han är redo för allt som boken innehåller. Kanske är det vi som är fega, men ett litet tag väntar vi...

Annars intressant vilka reaktioner man får på siten. Har inte förstått riktigt hur lätt man kan missförstås och få höra det. Men min tanke är fortfarande att boken är ett utmärkt sätt för "de unga" att lära sig mer på om man saknar någon vuxen att prata om sådant med för att det är pinsamt. Mycket bättre än internet.
    Jag förstår också att det är pinsamt, det hade jag också tyckt när jag var tonåring. Men man behöver inte kommentera boken alls, utan bara lämna den på hans rum.

Heh hej!

• Bevabus

Ja i 7:an är han nog redo för boken tror jag. Låter jättebra. Det var nog ungefär då som jag började tänka på sex och sånt.

lillloppan skrev 2008-02-27 22:22:48 följande:
    Nu har vi fått boken. Den verkar bra, med information och vettiga saker som är självklara men som kankse inte sägs. T.ex. att ett nej betyder nej, att tänka på att tjejer kan vara rädda på natten när man som kille går bakom osv. Vi väntar nog med att ge boken ett tag, kanske tills han börjar i 7:an. Känns inte som att han är redo för allt som boken innehåller. Kanske är det vi som är fega, men ett litet tag väntar vi...Annars intressant vilka reaktioner man får på siten. Har inte förstått riktigt hur lätt man kan missförstås och få höra det. Men min tanke är fortfarande att boken är ett utmärkt sätt för "de unga" att lära sig mer på om man saknar någon vuxen att prata om sådant med för att det är pinsamt. Mycket bättre än internet. Jag förstår också att det är pinsamt, det hade jag också tyckt när jag var tonåring. Men man behöver inte kommentera boken alls, utan bara lämna den på hans rum.Heh hej!
  • 64ulla

MÅSTE skriva en rad: Jobbar som lärare på högstadiet och vi har köpt in två exemplar till biblioteket av just Kukbruk. Det är en bok som både tjejer och killar gillar hemskt mycket hos oss. Berättandet ligger på ungdomarnas nivå så jag tror de kan identifiera sig med den samtidigt som de får svar på sina egna funderingar. Lycka till med valet!

• Ananaspaj

..fråga: Är det inte lite tdigt vid 13?

• Bevabus

när man blir tretton så blir man ju tonåring. och det är absolut inte för tidigt tycker jag..alla börjar tänka på sex och sånt i den åldern..lika bra att ge dom den rätta informationen första av alla, så dom pumpas med en massa knasiga saker och SEN får läsa detta..

Ananaspaj skrev 2008-03-24 23:22:06 följande:
    ..fråga: Är det inte lite tdigt vid 13?
Svar på tråden Boken "kukbruk" till 13 åringen,hur ge den?