• lmwa

BÄRSJAL

Det vart en intressant diskussion här om barnvagnar, jag har nu bestämt mig för vilken sort jag vill ha till vårt barn. Jag behöver däremot hjälp med vilken barnsjal jag ska välja. Vi har medgivande 0-24 månader och har alltså ingen aning om vi blir föräldrar till en mycket liten eller en lite större liten. Jag hoppas att vi kommer att kunna använda vår sjal mycket, någon med erfarenheter?

• Svar på tråden BÄRSJAL
  • Nimbus

Jag har ingen erfarenhet av detta, men vi har också bestämt oss för att använda bärsjal så mycket som möjligt när vi får barn. Det finns ett forum om detta här på fl, under förälder.

• Hjortrongull

Jag avstod från bärsjal och skaffade en bärsele istället - en som man bär på höften liksom.
    Den var superbra!
    Jag sålde den till en annan som använde den flitigt till sitt barn - som också sålde den vidare till en annan förälder.
    Bärselen var minst 3 gg i Asien!
    Alla var lika nöjda.

• Cerdrica

Vi använde en Mei Tai, min mamma sydde en skitsnygg (mönster och knytbeskrivning på www.sjalbarn.se) och det funkade att bära vår son som är tre år i den. Grejen var att han ville bli buren två minuter, springa fem minuter, bli buren en minut, springa sju minuter osv. Då funkar ingen sele eller sjal så vi fick lägga ner och jobba upp våra armmuskler i stället. Det funkar det också.

Den som lever får se
  • Angelflikkan

en vävd sjal, en meitai eller en sele.. det skulle jag rekommendera..

varje dag med dig Ängeln är en dag i himlen.. mamma älskar dig.
  • Bebis Anna

jag hade en amazona carry sling till dottern det är en vävd sjal som avlastar oerhört mkt. Min dotter växte jätte fort tills hon blev 7mån. så den passade kanon och bära med, jag köpte den inte förens dottern var 6 månader, vilket jag tycker att en vävd sjal är mest lämpand för, jag skulle inte köpt en vävd sjal o ha till en nyfödd. för de är bökigt och få in barnet bra tycker jag. har testat några gånger.
    Så nu när nästa bejbis kommer så ska jag ha en trikå sjal i början, funderar på den man inte behöver knyta. Tycker nyfödda verkar ha de så mysigt i dom sjalarna. Sen när de barnet blir ca 5 månader så har vi en ergo som väntar. sele är kanon tycker jag, avlastar dock inte precis lika bra men ergo och patapum avlastar oerhört bra för o vara selar tycker jag. Skönt o ha en sele tex på vintern eller när de är blöt och man vill ha upp barnet snabbt. En lång vävd sjal kunde vara lite jobbig för att den är så lång så den släpa i backen när man ska knyta den. men vävd sjal är helt klart den bästa avlasntningen, man får inte ont någonstans, utan man bär barnet som det vore en fluga på magen, blir så lätt!

• EveLiten86

Jag rekomenderar verkligen en trikåsjal i början. Jag hade en Looma Sino och den var en skänk från ovan. När H blev större (ca 10-11 månader) gick jag över till vävd långsjal, och nu vid 18 månaders ålder vill han gå mkt själv, men när han inte orkar längre tar jag vår mei tai och knyter upp honom på ryggen

Kolla in på www.sjalbarn.se där står allt du behöver veta och lite till

• Angelflikkan

ja, en trikå är bäst första halvåret.. efteråt har vi använt den som "myssjal" hemma, och ute använder vi meitaien.. en hemmasydd..

• Angelflikkan

vi har oxå en sino!
    jag bara älskar den!!!

tänk vad den har underlättat med en liten bebis.

• EveLiten86
    Angelflikkan skrev 2008-02-17 21:43:25 följande:
    vi har oxå en sino! jag bara älskar den!!!tänk vad den har underlättat med en liten bebis.
    Visst är den helt underbar?!
  • Maisie

Vi tänkte köpa en Mei Tai när vi far till Kina. Den verkar praktisk, enkel och passar även för lite äldre barn. Jag tror inte att det funkar så bra med "riktiga" sjalar som kräver lite tid att knyta då vi riskerar att barnen är riktigt olyckliga och kanske saknar tålamod för fipplande för att det ska fungera. Det kanske går bra om man är van sen tidigare eller har övat hemma på ett barn i bekanstkapskretsen. Det är ju bara mina tankar om det hela så kanske har jag helt fel. Sen finns det så många fina Mei Taier.

Svar på tråden BÄRSJAL