• lmwa

BÄRSJAL

Det vart en intressant diskussion här om barnvagnar, jag har nu bestämt mig för vilken sort jag vill ha till vårt barn. Jag behöver däremot hjälp med vilken barnsjal jag ska välja. Vi har medgivande 0-24 månader och har alltså ingen aning om vi blir föräldrar till en mycket liten eller en lite större liten. Jag hoppas att vi kommer att kunna använda vår sjal mycket, någon med erfarenheter?

• Svar på tråden BÄRSJAL
  • Samaste

Hej! Vi hade bara sjal i början, en vävd EllaRoo och vi har alla älskat den. Vår dotter var redan som 6 månader ganska stor, så det funkade bäst med en vävd. Jag använder den fortfarande hellre än vår sele eftersom jag får ont i ryggen av selen, men min man gillar selen lika bra och dottern verkar inte ha nån skillnad.

• mammatillvictor

Rekommenderar en ergo som man kan använda från 1 års ålder till 5 årsåldern tror jag det står. Den var KANON när vi hämtade sonen i Vietnam. Jättebra för anknytningen också, är supernöjd och vi kommer använda den massor även här hemma så klart

• Lillsyrran

Vi valde bärsele istället för sjal. Vi hade en Babybjörnsom vi lånade av makens bror  när vi åkte och hämtade sonen. Han var 4,5 månad då och det fungerade hur bra som helst. Han har älskat att bli buren i bärsele och vi använde babybjörnen tills han var ca 15 månader (han är ganska liten för sin ålder vår prins), då sa ryggen och axlarna ifrån. Men eftersom sonen fortfarande ville bli buren mycket så köpte vi en ergo och den är kanon jättebra för både barnet och den som bär. Så ergon används flitigt fortfarande och nu är sonen 19 månader.

• Bebis Anna

ergo kan man använda mkt tidigare än från 1 år, tror det var när barnet var 5 mån, om inte något tidigare till och med.

• Angelflikkan

ergon går att använda från att barnet är stadig i nacken.. innan dess kan man ha ett sorts ilägg i som gör att man kan ha den tidigare..

varje dag med dig Ängeln är en dag i himlen.. mamma älskar dig.
  • lmwa

Tack snälla för alla goda råd. Jag lutar nog mot en mei tai, den verkar lätt att få på. Ergo verkar ju med bra men då jag och maken har väldigt olika kroppsbyggnad så borde en mei tai som man knyter istället för ergon som man spänner passa oss bättre.

• Angelflikkan
    lmwa skrev 2008-02-18 14:55:04 följande:
    Tack snälla för alla goda råd. Jag lutar nog mot en mei tai, den verkar lätt att få på. Ergo verkar ju med bra men då jag och maken har väldigt olika kroppsbyggnad så borde en mei tai som man knyter istället för ergon som man spänner passa oss bättre.
    låter som ett bra val..

OM du är lite händig kan du sy en.. kolla in i mitt galleri så kan du se den jag sytt.. den blev jättebra och såå himla sykunnig är jag inte..
  • mitgov

Jag har samma funderingar men jag tror att det är svårt att inhandla innan man vet ålder.
    Terikåsjalen, om du väljer den, finns på GRANIT. Av samma sort som Looma. Lika bra men mycket billigare. Jag tror att det kostar 200-300kr.

• Angelflikkan
    mitgov skrev 2008-02-19 13:47:55 följande:
    Jag har samma funderingar men jag tror att det är svårt att inhandla innan man vet ålder.Terikåsjalen, om du väljer den, finns på GRANIT. Av samma sort som Looma. Lika bra men mycket billigare. Jag tror att det kostar 200-300kr.
    av samma sort?
    ja, kanske en trikåsjal.. men troligen inte samma tillverkare eller tyg.

det finns många billigare trikåsjalar än loomas sino.. frågan är nog mest om man vill betala för kvalitet..
    säger inte att billigare sjalar nödvändigtvis är sämre, men en sino har bra kvalitet och den är berömd för det.

jag har provat på andra billigare sjalar och ingen gillade jag lika bra som sinon.. nån var tjockare (skönt med en tunn sjal på sommaren, som sinon är.. var bra för oss som haft sommarbebis), en annan var mycket mer stretchig och blev "utdragen" lätt..

såå, man kan köpa billiga sjalar, men köp en som motsvarar era behov! då kanske ett par hundra spelar mindre roll, i det stora sammanhanget.
  • Angelflikkan

det bästa är att läsa på om vilken sjal man vill ha på tex sjalbarn.se

• Ethi

Kul att du är intresserad av bärsjal! Vi bar nästan uteslutande sonen det första året och det är SÅ mysigt. Vi hade en trikåsjal först (moby wrap) och den var verkligen supermysig. Fast en vävd sjal avlastar ännu bättre och jag bar lite för länge i trikåsjalen för att det skulle vara helt bra. Den vävda vi har är en Hoppendiz (längsta varianten) och den är väldigt bra, avlastar superbra men i tyngsta och klumpigaste laget tycker jag. Så jag är sugen på en tunnare sjal till nästa barn... De vävda sjalerna kan det vara väldigt olika känsla i beroende på hur de är vävda, vissa (t ex hoppendiz) är faktiskt rejält stretchiga fast på diagonalen. De ger inte med sig nedåt när man bär, men är inte alls stumma i sidled så att de fortfarande är gosiga runt barnet. Fast de mer stumma sjalar jag provat har varit gosiga runt barnet de med, det är ju fortfarande mjukt tyg man sveper runt barnet.

Vi har en Ergo också och den kan (tyvärr) inte jämföras på samma dag i avlastning och bekvämlighet som en långsjal där man liksom bär med hela kroppen utan sömmar, vadderingar och spännen. Däremot är den smidig för kortare bärningar! Jag gjorde misstaget att bära sonen kortare mycket med ringsjal (några olika varianter hemsydda) och det gör jag inte om. Visst var de sköna, smidiga och väldigt praktiska. Ett tag. Till sist slet jag ut min högra axel, som jag alltid hade tyngden på eftersom jag inte kunde alternera eftersom det kändes helt galet, av alla dessa korta turer som sammanslagna blev långa... Axeln blir tyvärr tydligen aldrig vad den var förut Till nästa barn kommer jag att använda Ergon till dessa turer och långsjal till de långa.

Mei tai är ofta SÅ snygga och verkar lätta och praktiska. Tyvärr avlastar inte heller de lika bra som en långsjal och har man provat en skön och avlastande sådan så blir man lätt fast tror jag... Men som alternativ till Ergo tror jag att den är ganska likvärdig?

• Maisie

Själv had jag tänkt använda sjalen mest under resan och sedan här hemma när jag ska gå korta ärenden eftersom vi bor på andra våningen utan hiss. Att ta på sig en långsjal för att gå och handla (2 minuter hemmifrån) eller till den närmsta vettiga lekplatsen (5 miuter hemifrån)verkar rätt så tidsödande och i klass med att släpa ner vagnen). Då blir nog valet ingen sjal alls om jag ska knyta långsjal, så jag känner mig trygg i mitt val av Mei Taien. Långpromenader kan det ändå aldrig bli tal om då jag har ett dåligt knä som inte uppskattar belastning så jag hoppas att barnet tycker det är okej att åka vagn när det är längre sträckor.

• mimpen

Åh, en sjaltråd!

Vi hade en långsjal (Hoppediz) från början, samt en ringsjal. Fast ringsjalen blev vi aldrig riktigt vänner med, så den sålde vi. Sen blev vi med Ergo och den gillade vi fast just vår var ful i färgen :)

Sen blev jag med en till långsjal (Didymos, mjukare och smidigare än hoppedizen) och den äääääälskar jag. Och så har vi nu en patapum toddler som vi aldrig använder, jag har haft en beco som var snygg med som jag inte gillade att bära i, och så har jag en meitai.

Och en 3-åring som går själv...

Så exakt vad jag ska med alla bärdon till är en öppen fråga, men de väntar väl på småsyskonet :)

• Ethi

mimpen, du har som har mer sjalkoll än jag: vad ska vi köpa för sjal? Lång, vävd och avlastar bra (dagliga långpromenader med 19 kg i vagnen + hundar och stark rygg men kassa axlar) men samtidigt tunn och smidig?

• mimpen
    Ethi skrev 2008-03-03 14:39:33 följande:
    mimpen, du har som har mer sjalkoll än jag: vad ska vi köpa för sjal? Lång, vävd och avlastar bra (dagliga långpromenader med 19 kg i vagnen + hundar och stark rygg men kassa axlar) men samtidigt tunn och smidig?
    En didymos kanske? Den är tunnare & smidigare än hoppen, men jag tycker den är bra jag. Jag har en 4,2 m lång, och det räcker väl till ryggbärning i omslutet kryss (och för all del ryggsäck, men det blir nog för tungt med 19 kg barn på ryggen...)
Svar på tråden BÄRSJAL