BÄRSJAL
Kul att du är intresserad av bärsjal! Vi bar nästan uteslutande sonen det första året och det är SÅ mysigt. Vi hade en trikåsjal först (moby wrap) och den var verkligen supermysig. Fast en vävd sjal avlastar ännu bättre och jag bar lite för länge i trikåsjalen för att det skulle vara helt bra. Den vävda vi har är en Hoppendiz (längsta varianten) och den är väldigt bra, avlastar superbra men i tyngsta och klumpigaste laget tycker jag. Så jag är sugen på en tunnare sjal till nästa barn... De vävda sjalerna kan det vara väldigt olika känsla i beroende på hur de är vävda, vissa (t ex hoppendiz) är faktiskt rejält stretchiga fast på diagonalen. De ger inte med sig nedåt när man bär, men är inte alls stumma i sidled så att de fortfarande är gosiga runt barnet. Fast de mer stumma sjalar jag provat har varit gosiga runt barnet de med, det är ju fortfarande mjukt tyg man sveper runt barnet.
Vi har en Ergo också och den kan (tyvärr) inte jämföras på samma dag i avlastning och bekvämlighet som en långsjal där man liksom bär med hela kroppen utan sömmar, vadderingar och spännen. Däremot är den smidig för kortare bärningar! Jag gjorde misstaget att bära sonen kortare mycket med ringsjal (några olika varianter hemsydda) och det gör jag inte om. Visst var de sköna, smidiga och väldigt praktiska. Ett tag. Till sist slet jag ut min högra axel, som jag alltid hade tyngden på eftersom jag inte kunde alternera eftersom det kändes helt galet, av alla dessa korta turer som sammanslagna blev långa... Axeln blir tyvärr tydligen aldrig vad den var förut
Till nästa barn kommer jag att använda Ergon till dessa turer och långsjal till de långa.
Mei tai är ofta SÅ snygga och verkar lätta och praktiska. Tyvärr avlastar inte heller de lika bra som en långsjal och har man provat en skön och avlastande sådan så blir man lätt fast tror jag...
Men som alternativ till Ergo tror jag att den är ganska likvärdig?