tips för semester i kroatien?
vi funderar på att bila till kroatien i sommar och jag hoppas få lite tips om resmål och annat som kan vara bra att veta av någon som varit tidigare?
vi funderar på att bila till kroatien i sommar och jag hoppas få lite tips om resmål och annat som kan vara bra att veta av någon som varit tidigare?
puffar, ingen som har några tips, bra ställen att åka till, stopp på vägen etc?
Oj, nu blev det livat i tråden, vad roligt! camillimill, TACK så mycket för ditt långa och bra inlägg, jag ska läsa igenom det igen imorgon, när förhoppningsvis min hjärna fungerar lite bättre igen!! Frågan som direkt hoppade upp var; tror du verkligen det är ok att bara åka ner utan att boka ngt i juni? Mina föräldrar gjorde så på sin bröllopsresa på det glada 70-talet,gravida och med mig 2-år i bagaget. Och fann att det var fullbokat överallt... Nu var det förvisso inte kroatien och vöäldigt länge sen men det är ju inte en sits man vill finna sig i med två små barn... Annars passar det nog mig personligen att göra så, jag reste mycket när jag var yngre och gärna så oplanerat som möjligt. Tack också för tipset om att södra kroatien är längre bort än man tror, vi hade funderingar ditåt men slår väl det ur hågen för vår första resa iallafall! :) Men, som sagt jag ska läsa igenom allt igen imorgon, och tack igen för ett superbra inlägg!
Nu har vi pratat lite mer och som det ser ut nu blir det nog en resa UTAN bokat boende!!! YAY! Det känns jättekul, som jag sa innan så passar det egentligen mig mer att göra saker liksom på en höft än att bestämma allt in i minsta detalj.. Vi siktar nog in oss på Krk (HUR ska man uttala det???) men kommer nog att passa på o köra runt en hel del.
Nu funderar vi på ner-resan, hur har ni kört, vilket håll, hur många natt-stopp? Ska man boka boendet på vägen ner? Vi vill försöka komma ner så fort som möjligt, så fort det nu går med en 4-åring och en 1-åring i bilen... En natt får man väl räkna med på ner-resan?
Vi har även börjat kika lite på dyk-möjligheter i kroatien och det känns som en jätterolig bonus! Min man o jag träffades när jag jobbade på dyk-båt i Israel så dykning var en stor del av livet för åtminsone mig (jag "tvingade" honom att ta cert ganska omgående..) men det har inte blivit ngn dykning alls på flera år för nån av oss. Men såg som sagt att det finns flera möjligheter och att vattnet verkar klart och fint! Det här känns så spännande och roligt nu, mycket mer äventyrs känsla än om vi skulle boka en svensson-semester! Och det hade vi definitivt gjort utan alla tips här i tråden, så ett JÄTTE-TACK ska ni ha
camillimill: tack igen för ett matrikt och bra inlägg. Vi funderar på andra o tredje veckan i juni, på ett ungefär. Det är inte helt klart än...När ska ni? Vi kanske kan träffas och ta en kall öl i värmen tillsammans
Utlandssvensk75: vad spännande att bo där! Hur hamnade du där? Vi kommer nog inte att ta oss så långt som till södra kroatien denna gång. Min mans morfarsfar kom från en ö som heter vis, jag tror den ligger i den södra delen så någon gång vill vi hemskt gärna resa dit! Bilderna från den kroatiska rivieran var så väldigt vackra, förresten, lyllo dig att se det varje dag!
Om du har några allmänna tips om kroatien så tar jag tacksamt emot dem!