• Chania

Hjälp?! Myror inomhus!

Usch, vi har små myror inomhus! Vad ska man göra för att få bort dem? Upptäckte dom för en halvtimme sen och de är i hallen, vardagsrummet. sovrummet, badrummet...Vi hade myror inne för tre år sen också då i februari ända till maj! Suck! Har säkert tagit livet av 20 - 30 stycken nu och snart ska jag gå och lägga mig. Det känns obehagligt att ha dem här inne. Nån sirap har jag inte men finns det nåt annat man kan lägga fram så de kan söka sig dit?

Hur ska man få bort dem? Jag tror inte de är farliga då det är de där små pissmyrorna, de äter inte trä menar jag. Men jag kan ju inte sova med de där härinne!!

• Svar på tråden Hjälp?! Myror inomhus!
  • Sanda

Jag vet inte men vi fick samma problem idag!! Myror på undervåningen! Vet inte vad man gör! Så jag hoppas oxå nån har något bra tips!

• ProosAnna

sådanna myrdosor som man får/köper hos anticimex (eller hur det nu stavas) De A kan oxå komma och lägga nått grejs i huset... vet inte vad det kostar... men de gjorde det i en lägenhet som jag hyrde förut...

• Lillstrumpa82

Vi hade det i huset när vi flyttade in, och köpte såna dosor som myrorna dras till och dör av. Och myrr efter väggarna på utsidan, efter lite envist användande så försvann dom. Så såna dosor rekommenderar jag absolut!

• ProosAnna

Jag tror tom att det är så att myrorna går in i dosorna och drar med sig giftet till boet... Om jag inte minns fel... var ett tag sedan jag hade dem... Så de är effektiva! :)

• Lillstrumpa82

Våra dosor köpte vi på Coop.
    Kan man förresten inte få hjälp med att bekämpa det där genom hemförsäkringen? Har för mig att jag har hört nått sånt.

• Lillstrumpa82
    ProosAnna skrev 2008-02-17 22:13:23 följande:
    Jag tror tom att det är så att myrorna går in i dosorna och drar med sig giftet till boet... Om jag inte minns fel... var ett tag sedan jag hade dem... Så de är effektiva! :)
    Just det, så var det!
  • Chania

Ja såna ska vi köpa, men jag minns att de inte hade nån större effekt för tre år sen. Fast jag hoppas de ska funka nu! Men hur ska man kunna sova i natt, vill ju inte ha dem i sängen. Usch!

Har lagt ut salt där jag tror de kommer in nu, men vet nån om det kan skada parketten?

• Emma8506

Vi har också problem med myror inomhus, har haft kontakt med Anticimex och fått myrdosor av dem men det har inte funkat; myrorna går bara runt men aldrig in i myrdosorna. Vi har även testat att rita med myrpenna vid fönster och altandörren och hyresvärden sprejar med bekämpningsmedel runt huset varje år men inget av detta fungerar och myrorna bara kommer tillbaka{#lang_emotions_frown}

Vad ska jag göra? Nån som har någon bra huskur eller nåt som kan funka?

• Gyllan

Det finns en sak som ALLTID funkar mot myror och det är PERSILJA ;)
    Försök hitta de hål där myrorna kommer in, brukar vara i hörn vid ytterväggar, där listerna möts osv.

Lägg sedan färsk persilja i hörnen. Den kan även ligga kvar och torka. Fyll på vid behov, men brukar inte behövas så mycket. På någon/ett par dagar brukar myrorna vara borta :)

• Annie1982

Vi har haft myror i köket de senaste tre åren... vilket gör mig galen, brunsvarta små jävlar. Har testat myrdosa, men det funkade sådär, kommer de tillbaka i år igen så tänker jag be Anticimex komma hit och typ spreja, samt be hyresvärden kolla om fler i huset har myror... jag fattar inte, vi bor liksom på sjätte våningen, vi kan väl inte vara de enda med myrproblem!

Lämna det bakomflutna före dig!
Svar på tråden Hjälp?! Myror inomhus!