• smillanova

Barnkläder

Jag och sambon har bestämmt att inte kolla könet och försöker shoppa allt i neutrala färger.
    Men kläder är skitsvåra att hitta.

Varför inte göra det mer neutralt. Alla vill inte veta!!!!

*irreterad*

• Svar på tråden Barnkläder
  • Gladhannapanna

jag tycker att det blir värre och värre med könsuppdelningen på kläder. Vår 15 månaders flicka är rödhårig och passar helt enkelt bättre i blått än i rosa, men vi vill inte bara ha klädermed bilar, dinosaurier, eldslågor mm på henne! Köper en del på pojkavdelningen eftersom de kläderna dessutom är lite rymligare i modellen.

• tristania

Jag håller med ts! När jag väntade min sista, ville jag ha ett "startset" att ta med till bb, det va lögn i helvete att hitta neutrala kläder.......

• Jempa L
    Miss Lau skrev 2008-02-18 11:51:17 följande:
    Fast en blå tröja på en tjej blir väl en "tjejtröja" på samma sätt som en rosa tröja på en kille blir en "killtröja" (eftersom det är en kille i). Det är bara vi föräldrar som sätter gränsen för vad som är "kill/tjej" kläder.Min son har massor med röda och rosa kläder som inte har puffärm eller volanger och jag tycker han är jättefin i de färgerna.
    Men det är just det, bara för att tröjorna är rosa eller röda så måste det självklart vara volanger, rosetter, blommor och gärna en docka med klänning tryckt på... "Tuffa" tjejjkläder existerar knappt i de vanliga butikerna. Tittar man på en blå tröja så kan man ge sig på att det står "baby boy" tryckt någonstans på den...
    Storskrutt nov-05, Lillskrutt BF 8 mars.
  • Miss Lau

Jempa L skrev 2008-02-18 15:29:45 följande:

Men det är just det, bara för att tröjorna är rosa eller röda så måste det självklart vara volanger, rosetter, blommor och gärna en docka med klänning tryckt på... "Tuffa" tjejjkläder existerar knappt i de vanliga butikerna. Tittar man på en blå tröja så kan man ge sig på att det står "baby boy" tryckt någonstans på den...
    Men jag har inte alla samma erfarenhet. Har tre barn och handlar mest på tjejavdelningen till alla och ingen av mina barn har varken volanger, glitter eller Girl-text på sina kläder. Majoriteten av deras kläder är basic-stuk i klara glada färger ev. med "roliga" tryck (alltså inga Nalle Phu, prinsessor eller andra trista tryck).
  • Tina A

Va på HM i dag o hittade helt okej neutrala kläder där.
    Kanske inte så super jätte roliga randiga bodys o byxor men de e alltid nåt.

• Tygtiiger

Jag tycker faktiskt att det har blivit bättre det senaste året! Har sett massor av fina bebiskläder som jag hade köpt om jag varit gravid. Kolla in lindex (trodde jag aldrig att jag skulle skriva!!), PoP, Molo, Katvig, HM:s basutbud för nyfödda, IdaT och Småfolk. Snyggt, ofta färgglatt och barnsligt, inte pojkigt eller flickigt.

Sedan finns det en herrans massa hårt könskodade kläder OCKSÅ, men dem kan man ju låta bli.

• Tjimtjom

Ellos har mycket neutrala bebiskläder bl a ett startset i neutralt, brunt, grått eller gult, färgen varierar lite.
    Lindex har en massa gråa/vita bebiskläder. Cubus kan ha åxå om man gillar lite mer "gulliga" kläder. Norrmännen gillar plysh med nallar

• Tjimtjom

Just det, sen finns ju Åhlens o POP Där är det nästan bara neutrala färger

• wholelottarosie

på HM finns det massa basic, och sen så är det så att om du får en tjej så kan hon ha "killkläder" snarare än att en kille kan ha typiska "tjejkläder". Vet själv ej könet så shoppar bruna, vita, gröna, gula, blå, mörklila och grå grejer :)

• umpan

jag tycker att líndex har en del fina neutrla babykläder í st 50-68

• LängtansBlåaBlomma
    Duckan skrev 2012-11-07 16:31:10 följande:
    Lindex har ett neutralt utbud med bla beige och gula plagg.
    Trist att könsneutralt = tråkigt i affärernas värld...
Svar på tråden Barnkläder