Hjälp med spanska,Tack =)
Nån som vet hur man säger "jag saknar dig/honom" på spanska ?=)
Nån som vet hur man säger "jag saknar dig/honom" på spanska ?=)
tack så mkt =)
tack för eran rättning..tyckte inte de stämde med en mening jag hittade på lexin..TAck tack tack =)
Te extraño = Jag saknar dig
Lo extraño= Jag saknar honom
kan man ocksa saga.
åh Tack
Vad konstigt, haha, jag har alltdi skrivit "hecho"... Och LO hecho de menos om "jag saknar honom"... Mina läsktingar i latinamerika skriver så, kanske är dialektalt..? Har en skiva med Chayanne där en låt heter "Te hecho de menos"... Sorry ifall jag hade fel iallafall :)
Haha, min släktingar i Latinamerika ska det stå.. Inte läsktingar. Fniss, jag skriver ju som en kratta, så det kanske går i släkten ;)
Micorazon: Har i latinamerika sager man sa:)
hur säger man "jag vill ha dig" på spanska=)
Te quiero.
Te deseo är mer kroppsligt/erotiskt som att "jag önskar dig".
Tackar =)
amila: "lo" som ackusativobjektsform för "han" är väl mer allmänt i Spanskamerika. Fortfarande iofs korrekt i Spanien men ter sig väl lite ålderdomligt där och har mer eller mindre ersatts av "le" där.
Att skriva "h" vid echar är en felstavning. H är ju OT stumt och vi som lärt oss spanska som främmande språk, och då ofta "läst oss till" ordet innan vi uttalat det, är inte sällan bättre på stavningen än infödda spansktalande; detsamma gäller när s-ljudet (i Spanskamerika infördes ju aldrig "läspljudsuttalet") ska stavas med "c" och "z".