• jenn79

BF i mars Sthlm, mammor runt trettio? del 2

Från trettiplus TS:

Hmmm...känner mig lite gammal när man surfar runt bland inläggen och alla förstföderskor verkar vara 23.... Hoppas det finns flera blivande mammor runt trettio som bor i Sthlm?

Välkomna gamla som nya

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-02-20 07:36
    gamla tråden: www.familjeliv.se/Forum-11-263/m29891576.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-02-20 07:44
    Nu blir det rätt länk www.familjeliv.se/Forum-11-263/m27024197.html
  • Svar på tråden BF i mars Sthlm, mammor runt trettio? del 2
  • jenn79
    smint: Precis, kräkningarna är inte "farliga" men otrevliga Jag skulle avvakta med att ge henne. Iaf vänta de 4h. Ibland är de ju inte lika hungriga
  • arkeologitjejen

Smint jag har helt slutat tänka på det där med tider och matning. Linnea verkar må bra så jag matar henne när hon är hungrig och lirkar inte för att få henne att äta och väcker henne inte för detta. Har även börjat amma mer, även om jag inte tror hon får i sig tillräckligt från det eftersom hon ofta fortsätter vara hungrig. I vilket fall har det lett till något mindre kräkningar osv. Vill inte Tilde äta mer utan sova, låt henne sova. Linnea har äntligen verkat få något som liknar rutin så det kanske kan vara en idé att bara göra detta? Jo, jag har även slutat göra fulla portioner mat till henne. Blandar ersättning på 60 ml. Är hon fortfarande hungrig efter det så får hon mer. Jag kastar därmed mindre mat, hon äter lite oftare, men jag byter nog bara kläder på henne 2 gånger per dag i genomsnitt vilket det inte var förut.

• LHUF

Tack söta ni för råd  Hon vaknade efter en stund och åt lite till innan hon somnade.. och vaknade sedan vid straxt före 1..   Men hennes problem är att hon är lugn och snäll på kvällen och inte speciellt hungrig och när hon skall ha mat så somnar hon  

jo jag har börjat släppa på tiderna och jag ger henne mat när hon vill ha, och oftast så följer hon de tiderna på dagen men på natten sover hon gärna längre.. och som du säger så länge dom mår bra och är nöjda så kan man vara lugn
    Hom verkar iaf ha återhämtat sig från sin kräkning, hon åt visserligen mindre mål flera gånger igår men hon fick i sig den rekommenderade dosen och då är jag lugn. och det är ju bättre att göra så så dom inte kräks upp allt.
    har börjat byta napp på flaskan emelanåt under matningarna så hon får vänja sig vid ett större hål.
  • Trettiplus

Go'morron,

arkeologi: skönt att jobbmötet gick bra! Nu kan du fokusera på att va hemma

jenn: min tant sa ju tio minuter! så känn dig priviligerad....
    Hur lyckas du få bajs överallt förresten?

smint: nu börjar jag förstå din stress över att få i henne 8ggr/dygn! Med amning så flyter det ju bara på...nu börjar det bli trixigt... men vad bestämmer om de ska ha 8 eller 6ggr??
    Ang mängden så är väl bebisar som oss vuxna, vissa dagar är man mer hungrig än andra så den rekommenderade mängden är väl just en rekommendation...
    Astrid har oxå fortfarande samma mönster på kvällarna...äter, umgås och powernappar... Vi har försökt få henne att sova längre stunder bl.a lägga henne i vagnen och vagga inomhus, men inget funkar...tio minuter är max...Sen däckar hon framåt åtta-niotiden, gärna "mitt i maten" som du beskriver....

Astrid låter förresten som en åsna just nu! Hon vaknade igår morse med en rejäl whiskyröst! Trodde hon var sjuk först men hon är pigg o har ingen feber....låter väldigt roligt, svårt att inte skratta åt henne när hon är ledsen... *skäms, hemsk mamma*

• Trettiplus

Frulan: du har verkligen fått äta upp ditt oskyldiga inlägg om att du KANSKE kommer röka en cigg i helgen... Vi väntar ivrigt på att se om du åter är en fullfjädrad rökare efter helgen

• LHUF

Nej det är ju som du säger. ibland vill man ha 3 rätters och ibland bara 1 rätt  Så det är klart att det bara är en rekomendation. Men det är lätt att snöa in sig på den tyvärr eftersom hon bara äter ersättning.. 

Bokade biljetter till Gotland i maj nu och man måste boka in spädbarn även fast dom åker gratis, kändes lite konstigt att klicka i 1 person till  Skall bli ett äventyr, mamma går i pension sista maj och har då bokat en stuga på södra Gotland så vi skall ned hela familjen och fira och vara tillsammans och mysa. Hoppas bara på fint väder..  Sedan åker jag ned och är nere 2 veckor runt midsommar när Rikard åker till usa 1 vecka och sedan är hemma och jobbar.
    Hur ser era sommarplaner ut?
  • LHUF

Fick också mitt paket från go boken igår, massa bra saker och 3 jättebra böcker till mig om barnets utveckling, på resande fot och läs för mig mamma.. den med utveckling var jättekul att läsa i.. lite vad dom "skall" kunna efter 3 månader, genomsnittlig länd och vikt vid vissa åldrar osv.. 

Arkeologi: När du mailade till libero fick du svar då eller fick du bara et paket?
  • Trettiplus

smint: är det något speciellt erbjudande du fått från Goboken eller får man de böckerna om man går med via hemsidan?

• arkeologitjejen

Halloj i vårsolen!
    Hoppas allt är bra med allihopa!
    Ja, Frulan, det var inte meningen att hoppa på dig eller så gällande rökningen. Sorry. Tycker bara det är så läskigt och ser dessutom hur beroende en del är. Tror dock inte att vare sig du eller Frasse dör av att du röker en cigg på en fest. Dina rabatter kanske, men inte du och Frasse.

Tretti, ja visst är det meckigt med ersättningen. Det är därför jag slutat räkna och bara ger henne mat när hon är hungrig, precis som med amningen. Ger henne som sagt mindre portioner, men oftare.

Angående Libero så fick jag svar. Vet inte om de gör så, eller om de ville vara snälla, men svar fick jag. Tog dock några dagar att få svar.

Vi har också fått Go'Bokens paket nu, men inte hämtat ut det än. Igår var en jobbig dag. Först att lämna henne och åka till jobbet och sedan var ju alla rutiner rubbade. Hon var jättearg för att hon inte fick tutta på morgonen så jag satt halva kvällen och tog igen det. Sedan sov hon i omgångar om 15-20 minuter och kom inte till ro ordentligt förrän närmare halv tre. Vi är trötta idag!!!

Vi blev förresten uppringda av Go'Boken.

• frulan

Tjena tjejor!

Haha, vad ni är gulliga angående rökningen Jag vill verkligen inte börja igen! Maken trillade ju dit igen när han var i Kina i början av året och nu har han svårt att ge upp rökningen. Så jag känner mig otroligt duktig med tanke på att vi alltid har cig i hemmet

Angående bebisars styrka. Frasse är oxå otroligt stark i nacken och försöker häva sig upp med hjälp av armarna. Har inte tänkt på att det är tidigt Men som jenn säger, bebisar är väl starkare och större nuförtiden

Idag är det storstädning innan jag ska på tjejfesten hos S syster.
    Jag kunde ju som sagt inte boa innan bebisen för jag hade så satans ont i fogarna.
    Nu håller jag på att tvätta soffan och fixar en massa andra stora saker. Så skönt att få det lite fräschigt

Idag var jag på en långis i skogen med vovven. Så himla skönt att kunna knata runt där igen! Det är ju rätt kuperat och stigarna är inte helt bra. Vi brukar oftast hålla oss utanför stigarna men idag gick jag ett spår (inte hela dock, det är på 15 km) och myste med vovven!
    Han var glad och jag var glad

jenn
    Jo, kom på att jag förlorade rätt mycket blod (över en liter) under förlossningen och att jag redan hade dåligt blodvärde för att vara mig så det var ju inte så konstigt att jag var spak efter förlossningen. När vi åkte hem (efter 5 dagar) så var mitt blodvärde på 105 och det är riktigt lågt för att vara jag.

Vad roligt för Emma med en trehjuling och vad gulligt av Grodan att fixa en sån till henne
    Har ni kommit på något namn än?
    Jag gillar Harry och Frank men det är det inte många andra som gör

Grattis till en kräkbebis

Det braiga med BVC-tanter och andras tips angående hur mycket man ska amma och mata m.m. är ju att man till syvende och sist får bestämma själv

Nä, ErikaFika har inte setts till på ett tag, inte Cmon heller. Vi får se om de kommer tillbaka

smint
    När vi hade hembesök av vår BVC-tant så frågade jag angående matning OM nu Frasse skulle sova t ex 6 timmar i sträck under natten. Skulle vi väcka honom eller skulle han få sova. Hon tyckte att han gott kunde få sova. Så länge han går upp som han ska så behöver man inte hålla så hårt på timmarna nu. Han får äta sig mätt när han ska äta. Nu vill han ju fortfarande äta minst var tredje timme så han "sköter" ju den biten själv. Under natten så sover han första passet 4
    timmar och sen nästa 3 timmar.

En kompis till oss, deras nya bebis kaskadkräktes i flera månader pga magmunnen. Men hon gick upp som hon skulle ändå. Men vilka mängder som kom ut och bara så där, kräääk och sen nöjd.

Vilken härligt dag på stan ni hade

Tretti
    Oj, ja, veckodagarna... de existerade innan Frasses ankomst, nu är det dösvårt att hålla koll

Man får se till att ha sällskap av en vuxen då med andra ord. När man ska shoppa kläder till sig själv, alltså
    Vad roligt med nya gardiner, hann du sy?

Jisses, åtta veckor?! Ja, tiden går verkligen fort nu! Frasse fyller en månad idag

arkeologi
    Vad bra att rovisarna har fått större hägn!
    Håller med dig angående byggnaderna, de är helt fantastiska!!! Vi får kanske ta sällis dit sen då om vi får bångstyriga barn som inte alls vill titta på gamla trähus

Vad bra att det verkar vara uppklarat angående jobbet och pengarna nu!
    Måste oxå kolla med mitt jobb. Jag ska oxå betala tillbaka lite men det var bara någon tusenlapp. Eller bara och bara, tusen spänn är rätt mycket nu

Nu fick Frasse följa med S ut på gården och plocka stenbumlingar. Vi har grävt så mycket här och det kommer upp så mycket stenar då. De bygger vi naturmurar av lite här och där. Återvinning
    Jag och Circo ska dammsuga soffan nu innan jag kan klä på den igen.
    Tänk vad mycket hundhår det kan finnas! Tycker ändå att vi håller efter men det slinker verkligen in överallt. På ställen han inte ens kommer åt.

Våra sommarplaner är nog att vara hemma rätt mycket.
    I augusti ska vi till Ramsele och gå på Rafnastämman. Maken har ju fastnat för nyckelharpa nu så han ska spela. Om han inte väljer kontrabasen, beror på hur mycket plats vi har i bilen (det blev inget bilbyte häromdagen), nu har vi ju barnvagn oxå. Hans föräldrar spelar durspel och ska oxå dit (eller det är de som lockat dit oss, de åker varje år). Hans morbror och moster ska oxå vara där.
    På vägen dit ska vi stanna till i Östersund där jag har farmor&farfar, kusiner, farbröder och annat löst folk vi ska hälsa på. Min bästis + familj ska flytta dit i juli så vi ska till dem oxå.
    Sen har S lite kollegor i Gävle som vi tänkte stanna till hos.
    Nu har vi även fått en inbjudan av makens föräldrar som ska dra ihop någon slags spelemansträff i Torpshammar (nära Sundsvall) sista helgen i augusti. S hade något jobb prellat den helgen så vi får se om vi kan åka eller ej.
    Annars så gillar vi att vara hemma på sommaren (hmm, året om egentligen, vi älskar att vara hemma), vi har rätt mycket att fixa med här och det är så härligt att bara ligga ute och slappa i gräset

OJ! Klockan är ju halvtvå redan! Kvart i sex blir jag upphämtad och sen fest. Shit, måste ju hinna med massor av städande innan och sen städa till mig själv lite. Undra om jag kan hitta min mascara någonstans. Har inte sminkat mig på år och dar plus att vi bygger om på toa så allt är omflyttat och rörigt

Ha en fin kväll nu!
    Kram

Svar på tråden BF i mars Sthlm, mammor runt trettio? del 2