• TrumPappa

Framledes eller framdeles ?

Vilket föredrar du?

• Svar på tråden Framledes eller framdeles ?
  • annca

Vad menar du?

"Framledes" är ju ett "äkta" uttryck.

"Framdeles", mja... det vete tusan om det finns något som heter öht. Framdelen på en häst eller?

~*~ Ursäkta mig men hey! Man har väl rätt att ändra sig...? (W.Crafoord)~*~
  • ixus

Jag föredrar framledes, såsom det startade, än framdeles som jag tycker låter konstigt

Av barn o fyllon får man alltid höra sanningen.......
  • ixus
    annca skrev 2008-02-19 10:04:25 följande:
    Vad menar du?"Framledes" är ju ett "äkta" uttryck."Framdeles", mja... det vete tusan om det finns något som heter öht. Framdelen på en häst eller?
    Framledes har ändrats till framdeles. Eg. "ska" man väl säga framdeles... *suck* äsch, jag rör nog bara till det!
    Av barn o fyllon får man alltid höra sanningen.......
  • TrumPappa

Verkar på den språkartikeln jag länkade till som SAO la tillbaka ursprungsformen "framledes" som godkänd stavning för några år sedan.
    I så fall är valet fritt.

• TrumPappa

Det blev lite fel där... Svenska akademien la tillbaka det.
    En ordlista kan ju inte uppdatera sig själv ;)

• Elli47

Framledes är det enda ordet jag känner til... framdeles - vad betyder ordet om det ens finns?

• TrumPappa

Båda finns. Läs länken.

• Butterscotch

Framledes. Framdeles låter ju... lite korkat att säga. Fast det kanske är för att jag aldrig hört det förut. Märkligt att artikeln säger att det är det vanligare ordet. Ungefär som att säga interjuv istället för intervju (fast snart kommer säkert det ordet också att bli allmänt accepterat - usch).

• TrumPappa

"Framledes" - Fornsvenska fram till medeltiden.
    "Framdeles" - Gängse stavning från slutet av medeltiden tills idag.

"Framdeles" ELLER "framledes" - Båda godkända av svenska akademien sedan ett par år.

Detta var faktabakgrunden. Jag funderade mest på vad folk föredrar.

• Elli47
    Butterscotch skrev 2008-02-20 10:48:30 följande:
    Framledes. Framdeles låter ju... lite korkat att säga. Fast det kanske är för att jag aldrig hört det förut. Märkligt att artikeln säger att det är det vanligare ordet. Ungefär som att säga interjuv istället för intervju (fast snart kommer säkert det ordet också att bli allmänt accepterat - usch).
    Läste också artikeln och tyckte det var märkligt att ordet framdeles skulle vara vanligare? Jag kan då inte påminna mig att jag sett den varianten? Eller har jag tagit för givet att det var felstavat?
  • TrumPappa

Eva37
    Nej du är inte alls konstig.
    Jag föredrar själv "framledes".
    Den (fel)stavningen har varit så vanlig så akademien beslöt erkänna den igen.
    Håller med vad som skrivits tidigare. FramDEL... låter vansinnigt, men har varit det korrekta under flera hundra år.

• Åsa

framledes; visste inte att gamla felskrivningen framdeles blivit korrekt också och skulle fram till nu ha tagit den för fel

• TrumPappa

Åsa Nu var det ju tvärtom ;)

• Åsa

TrumPappa: Du ser så konservativ jag är, gillar inte nymodigheter från medeltiden

• Kazeer

Det här var jätteintressant. Jag hade aldrig hört talas om "framdeles" förrän nu . Alltså använder jag alltid "framledes".

Gustav 2007.03.08 ♥ ME+KZE 2002.03.28
Svar på tråden Framledes eller framdeles ?