Framledes eller framdeles ?
Vilket föredrar du?
Vilket föredrar du?
Vad menar du?
"Framledes" är ju ett "äkta" uttryck.
"Framdeles", mja... det vete tusan om det finns något som heter öht. Framdelen på en häst eller?
Jag föredrar framledes, såsom det startade, än framdeles som jag tycker låter konstigt
www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp&a=620561
Verkar på den språkartikeln jag länkade till som SAO la tillbaka ursprungsformen "framledes" som godkänd stavning för några år sedan.
I så fall är valet fritt.
Det blev lite fel där... Svenska akademien la tillbaka det.
En ordlista kan ju inte uppdatera sig själv ;)
jag föredrar framledes.
Framledes är det enda ordet jag känner til... framdeles - vad betyder ordet om det ens finns?
Båda finns. Läs länken.
Framledes. Framdeles låter ju... lite korkat att säga. Fast det kanske är för att jag aldrig hört det förut. Märkligt att artikeln säger att det är det vanligare ordet. Ungefär som att säga interjuv istället för intervju (fast snart kommer säkert det ordet också att bli allmänt accepterat - usch).
"Framledes" - Fornsvenska fram till medeltiden.
"Framdeles" - Gängse stavning från slutet av medeltiden tills idag.
"Framdeles" ELLER "framledes" - Båda godkända av svenska akademien sedan ett par år.
Detta var faktabakgrunden. Jag funderade mest på vad folk föredrar.
Eva37
Nej du är inte alls konstig.
Jag föredrar själv "framledes".
Den (fel)stavningen har varit så vanlig så akademien beslöt erkänna den igen.
Håller med vad som skrivits tidigare. FramDEL... låter vansinnigt, men har varit det korrekta under flera hundra år.
framledes; visste inte att gamla felskrivningen framdeles blivit korrekt också och skulle fram till nu ha tagit den för fel
Åsa Nu var det ju tvärtom ;)
TrumPappa: Du ser så konservativ jag är, gillar inte nymodigheter från medeltiden
Det här var jätteintressant. Jag hade aldrig hört talas om "framdeles" förrän nu . Alltså använder jag alltid "framledes".