• Amazina

Boende i Schweiz, del 3.

Här kommer fortsättningen på svenskschweiziska babbeltråden. En tråd för alla till Schweiz utvandrade töser och deras fans!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-02-20 08:26
    Här är den gamla tråden:
    www.familjeliv.se/Forum-3-45/m27104917.html

• Svar på tråden Boende i Schweiz, del 3.
  • Apple Pie

OK, nu vet jag att jag terroriserar er tråd, men tänkte bara dela med mig till skilnad från att bara fråga hela tiden!

www.ilovegeneva.ch

En massa bra info om att flytta till Geneva och att bo där!

• Ain

Hej Apple Pie,

jag bor i Geneve sedan 7-8 ar, sa om du har fragor far du garna skriva mig. Inboxa din mailadress sa skriver jag dig direkt om du vill. Men jag kan ju snabbskriva nagra svar har. Har inte sett ditt inlagg tidigare eftersom jag varit pa semester. ar just nu i osterrike, men kommer till Geneve ikvall. Hoppas jag far tid att svara, for jag kommer att ha ganska mycket att gora i veckan tror jag. vi har namligen en vattenskada som vi upptackte just innan vi skulle ivag pa semester

• Ain

Jo, man kan bada i Genevesjon pa sommaren. Den ar val inte jattevarm, men inte alls kall heller. Det ar manga som simmar dar och det finns en hel del badplatser. Vi brukar simma i en liten sjo i narheten dar vi bor sa vi aker inte sa ofta in till Geneve. Tyvarr ar trafiken valdigt jobbig i Geneve och en stekhet dag orkar man inte alltid sitta i bilko aven om man har luftkonditionering i bilen...

Var man bor... ja det beror nog helt pa vad man vill ha. I Frankrike ar det ju lite mer lantligt och man ska nog ha tva bilar for det finns inte sa mycket bussar. Bor man texi Ferney Voltaire kan det vara ok for det finns direktbuss, och kanske Annemasse, men de flesta andra byar (som enligt mig ar trevligare) ska man nog ha bil.

Jag tycker det ar helt ok att bo utanfor Geneve, for mig tar det 25 minuter in till stan/jobbet och vi har ett stort shoppingcenter i narheten pa Franska sidan (val thoiry). Och till shoppingcentret Balexert (men ett stort biokomplex med engelsksprakiga filmer och restauranger) tar det heller inte lang tid. Och svenska skolan ligger pa var sida av sjon ocksa. samtidigt maste jag erkanna att jag snarare ar en stadsmanniska, sa jag skulle foredra att bo lite centralare egentligen. men vi vill ha ett hus med tradgard for Miriams skull (var 4 manader gamla dotter) och da far man ju anda bo lite langre utanfor aven om man bor i Schweiz.

Jag foredrar egentligen Schweiz mot Frankrike. det ar renare och lite battre organiserat an i Frankrike. Men husen ar ungefar dubbelt sa dyra dar. Sa darfor har vi valt Frankrike och trivs bara bra.

De vanliga skolorna ar helt ok har tror jag. Kanner manga som har sina barn i Franska eller schweiziska skolor. Kan helt klart tanka mig att satta henne i en fransk skola. Men jag skulle anda tro att hon antingen kommer att fa borja i svenska skolan eller pa cerns forskola. sedan far vi se hur det blir nar hon blir aldre. Om vi stannar da tror jag inte att jag valjer svenska skolan utan hellre en fransksprakig. Min mans arbetsplats betalar privata skolor, sa vi kommer bara att valja utifran hur bra vi tror de ar.

• Ain

Hur det ar vanligt att bo? Det beror ocksa pa var man jobbar tror jag. De flesta jag kanner bor i Pays de Gex i villor eller lagenhet. Men de jobbar nastan alla pa CERN sa det ar valdigt nara for dem (oss). Manga pa mitt jobb som ar relativt centralt bor i Vaud (mellan Geneve och Lausanne) for dar ar husen billigare och dessutom tror jag man har lagre skatt dar.

Ett fatal som jag kanner bor i lagenhet inne i Geneve. Men de har nastan alla inga barn. Nagra bor i hus i Geneve (fast det ar faktiskt bara tva jag kanner). De flesta med hus bor utanfor Geneve.

Det finns som sagt var manga som ar hemma med barn i omradet. Det ar svart att hitta jobb som medfoljande och dessutom ar barnomsorgen dyr sa manga foredrar att vara hemma.

Det funkar bra aven om man inte kan franska. Vi kunde inte franska nar vi flyttade hit och det funkade anda. Det var visserligen lite svart att hitta lagenhet, men vi hade en som hjalpte oss. Numera kan vi franska och det ar naturligtvis en fordel nar man ska till lakare, ga runt pa stan, aka buss osv. Men man hittar alltid lakare och folk som kan engelska sa det gar anda. Och det finns manga websidor med info om vilka lakare osv som kan engelska. Men vill kan integrera sig ar det naturligtvis bra om man kan franska.

• pergobruden

Dags för oss att tänka på möbelinköp till vår nästa lägenhet som vi flyttar in i den 1:a maj. Kan ni tipsa oss om några bra möbelaffärer förutom IKEA? Vi är väl ute efter sånt som inte är fullständigt svindyrt.

• Apple Pie

Tack Ain för att du tar dig tid att svarar, men det e ingen brådska det e ju bara för att man vill veta ALLT på direkten!, och usch med vattenskada! Hoppas att det går bra och ni får tag på snabb och effektiv hjälp! Hur länge kommer du att vara mammaledig nu?

Jag har en dotter född januari 07 och väntar syskon i juni.

Vi ska iväg på onsdag til USA i 10 dagar på semester, sol, bad och strand! Så svara och skriv när du hinner och orkar!

Vi har bestämmt oss för att skaffa hus med trädgård, känns som att det e det som lockar nu när vi bott i lägenhet med uteplats (lyx) men 6år räcker, så nu vill vi ha hus, vi kommer att kunna ha det rätt bra, det blir en rejäl löneökning och bra förmåner på jobb för min man, så vi kommer att ha två bilar och behöver inte tänka på stadsbussar och sånt, min första tanke e att jag vill bo centralt i Geneve, fast det låter mer och mer lockande med ett hus i frankrike, hihi vi har ett par goda vänner som flyttade till Geneve för 1,5 år sedan och de har flyttat från lgh i Geneve till ett chateu i frankrike, jättestort och vi tyckte att det lät så extravagant, och så 'typiskt dem' haha men det kanske e billigare då att bo där, eller billigt e det väl inte men att man får mer för pengarna. Verkar ju rätt så vanligt att göra det.

Så rekommenderar du Pays de Gex? Och vilka byar isåfall? Vi vill bo i något fint område men gärna inte mitt ute på en åker utan med närhet till affärer och sånt

Och om man bor i Frankrike, känns det troligt då att jag tar mig in till geneve och går i Svenska kyrkan på mamma barn grupp, och att min dotter kommer att gå på den svenska förskolan? Alltså tror du att jag verkligen pendlar in?

Jag bor i hampstead nu i London och vi är så fruktansvärt bortskämmda fast här finns mammagrupper och babysim och sångstunder och öppna förskolan osv osv säkert 5-10 olika som man kan gå på varje dag!!!!! inom gångavstånd, så jag vill bara veta att om man bor utanför så känns det då troligt att jag kör in och lämnar Maja på en skola i stan? Vi tänker inte välj svenska skolan för hela våra barns uppväxt, vi kommer nämligen aldrig att flytta till Sverige, fast kan kännas kul (mer för mig då kanske) om hon kan få gå på två års verksamheten jag vill ju väldigt gärna att hon pratar svenska

• Ain

Tja, som jag skrev, Schweiz ar nog trevligare, men som du skriver far man ju mycket mer för pengarna i Frankrike, sa man far ju avväga... Var ska din man jobba? Eftersom trafiken kan vara ganska jobbig i Geneve kan det ju spela in ganska mycket pa var man vill bo.

Om du bor i Pays de Gex tror jag absolut att det passar bra att ha din dotter pa svenska skolan. Det är nog tom troligare att du vill ha henne där om du bor i Pays de Gex eftersom det är ganska nara. Atminstone om du bor tex i Thoiry eller Prevessin (som är trevliga byar att bo i). Det tar bara typ 10 minuter med bil därifran till Svenska skolan. Det ar som sagt var ocksa nara till tva stora köpcenter dar. Om du däremot bor i tex Collonges sous Saleve eller Annemasse bor du pa andra sidan stan och det är lite längre till svenska skolan. Men det finns motorväg därifran sa du är anda ganska snabbt vid svenska skolan. Däremot är det lite jobbigt att aka anda in till stan fran Pays de Gex tycker jag. Det tar atminstone en halvtimme med bil och jag är sa lat att jag väligt sällan aker in.

Men det är helt enkelt ganska stora avstand var du än bor tror jag. Aven om du bor i centrala stan sa kommer du nog att kora mycket.

Bebissim finns ocksa i Meyrin (stadsdelen där svenska skolan ligger) sa det är heller inte sa langt fran Pays de Gex. Och där finns ocksa bebissang.

Du nämnde svenska kyrkans barngrupp. Jag var pa den en gang och den är tillsammans med norska kyrkan. När jag var där var det bara norskor där och de flesta hade ganska stora barn. Men det var trevligt. Swea har ju ocksa mammagrupp och det verkar som att de är lite fler än kyrkogruppen är. Jag brukar inte ga sa jätteofta pa organiserade träffar, utan träffar nagra kompisar istället. Har tur att känna endel med sma bebisar. Eller sa gar jag pa CERNs mammagrupp.

• Ain

Nagra byar jag kan rekommendera... hmm. De som är centralast och närmast svenska skolan är Thoiry, St. Genis och Prevessin. De är ocksa dyrast.
    St. Genis är en by med ganska manga höghus, men a andra sidan har den buss till Meyrin om man skulle vilja ha det nagon gang. Den är väl inte känd som den mysigaste byn. Men har stort bibliotek, olika mataffärer, en pub och nagra restauranger. Och ett barnmorskecenter där man kan väga barnen och fa goda rad osv. Men jag skulle nog inte rekommendera att bo där.

Thoiry och Prevessin har mest villor och är ganska dyra. Thoiry är nära ett stort shoppingcenter Val Thoiry (har websida). Prevessin har väl inte sa jättemycket, nagra smaaffärer, apotek och sadär. Bada är ganska rika kommuner.

Sedan finns det tex Collonges där vi bor. Det är en mysig by där det händer mycket utvecklingsmässigt, men just nu har vi nästan inget.

Ferney voltaire är den största byn. Ocksa mycket höghus men här finns det mesta inklusive nytt badhus och manga affärer (fast man gar nog anda inte och shoppar här utan aker till Val Thoiry eller Balexert).

Den allra exlusivaste byn skulle jag säga är Divonne. Men den känner jag inte till sa bra eftersom den är lite längre bort. Här bor manga som jobbar typ pa FN.

Men vill ni ha riktigt exlusiva omraden skulle jag sikta pa Schweiz. Men räkna med att husen är dubbelt sa dyra.

• Ain

Och sa till mig Jag borjar jobba 21 april. Halvtid i ett par veckor. Och sedan heltid men ganska mycket hemifran. har tur sa jag kan jobba pa morgonen och sluta lite tidigare och min man börjar senare och slutar senare. Sa vi behöver inte ha Miriam sa länge hos dagmamman.

Ja, far se hur det gar med vattenskadan... Vi har kontaktat en firma som kommer imorgon (via försäkringen). Vi kontaktade ocksa husföretaget eftersom det gar pa garantin. Nu har vi fatt ett brev fran företaget husföretaget kontaktade. De kommer om en manad! De maste skämta! Tror de att man kan leva utan vatten i en manad? Men vi ska höra med var granne. Han har just flyttat in till Geneve och huset star tomt. Sa jag hoppas att vi kan duscha och sa hos honom.

Nej nu ska jag sova!

• Amazina
    pergobruden skrev 2008-04-06 16:45:05 följande:
    Dags för oss att tänka på möbelinköp till vår nästa lägenhet som vi flyttar in i den 1:a maj. Kan ni tipsa oss om några bra möbelaffärer förutom IKEA? Vi är väl ute efter sånt som inte är fullständigt svindyrt.
    Hmm... Möbler...
    De få jag vet är:
    * Pfister (finns t ex vid HB)
    * Holm, Svensk möbelaffär i Enge. www.holmsweetholm.ch

Sedan måste jag nog fundera för att komma på fler.
Svar på tråden Boende i Schweiz, del 3.