• supersemlan

Godis vi minns och saknar

Vilka godisbitar, som inte längre finns, minns du och saknar?

Jag saknar intensivt en saltlakritsbit som slutade tillverkas för ett antal år sedan, det var en hård, salt karamell med salt pulver på utsidan och ett salt, krämigt innandöme ? den hette Drakeld och var väldigt mumsig, kanske den godaste saltis som någonsin funnits.

Jag är nyfiken på vad ni andra saknar! Skriv och berätta om dina godisminnen som förblir minnen?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-03-16 20:52
    Uppdaterar på mångas begäran (hoppas att det inte innebär trådens död, dock...):

KROKODILTÅRAR finns ff
    LAKRITSPUCK är tillbaka i år, likaså CORNETTO FRESH = citron
    PEPPARKAKOR med glasyr och strössel finns åtminstone i Finland: www.lu-suomi.fi/carneval/carneval_hannu_kertt
    DRAKELD finns inte och kommer inte heller tillbaka enligt Malaco (men maila för all del och önska...)
    NICKEL finns tydligen i burkar på t.ex. ÖoB men inte den lilla pappersförpackningen
    RIGI, lilla chokladebiten med blått papper finns ff
    MJÖLKCHOKO i trepack finns inte, men finns i lösvikt
    DOUBLE DIP finns ff
    BONBONS godis som öronvax och måsskitar finns ff, även på flera av båtarna t.ex. Viking Line m.fl.
    BLÅ SALTA FISKAR finns ff på många ställen
    VINÄGERCHIPS kan beställas på www.englishshop.se

Tack LillaFågelBlå för listan, hoppas att jag inte upprepade något då jag uppdaterade den...

• Svar på tråden Godis vi minns och saknar
  • Moomin

Jag saknar de där äckelgodisarna. Typ hundbajsar och snorkråkor och allt vad de hette...de var grymt goda!

Skriver man om en synål är det genast någon enögd jävel som känner sig träffad...
  • lllll

bonusmorsa, åh! du har ingen aning om vad den kan heta? har varit sugen på den flera år nu

• giftgrodan

åh, jag saknar en tablettask också! Minns bara att det var en elefant på framsidan och att tabletterna såg ut som elefanter, tror jag. Myycket goda.

• daggpärla

Frulan. Aj då, då måste jag göra dej besviken. Jag tänker på Bumlingar (jag har för mig att de heter så), men jag kan ju spana efter de där godisarna som du letar efter :D

• Rosana

Och så saknar jag de där långa karamellerna med giftgrönt papper i Twistpåsarna! De var liksom krispiga och knäckiga inuti.

• Hannajo

Det fanns någon sorts bruna, platta saltlakritsklubbor som var väldigt goda. Och sen fanns det sura och salta platta godisar i samma "material" (som sådana där stora ovala godisar med ett s eller nåt på, eller lite som Dragsters), men som var mindre och antingen halvmåne- eller triangelformade. De var goda.

Sen älskade jag Drutten och Gena - tablettaskarna, men de tror jag inte att jag skulle gilla nu.

• frulan

Okej
    Tror jag vet vilka du menar, de är väldans goda de med

daggpärla skrev 2008-02-21 16:43:17 följande:
    Frulan. Aj då, då måste jag göra dej besviken. Jag tänker på Bumlingar (jag har för mig att de heter så), men jag kan ju spana efter de där godisarna som du letar efter :D
  • Tieo

Frulan:
    Menar du de här kolorna som var runda, kola utanpå och med chokladfyllning inuti. Hårda att tugga sig igenom men sen var de goda sega och chokladiga. Är det dem du menar? Rött/blått/Gult papper och sen guldpapper innuti det.. Rollo hete/heter dem. Finns fortfarande att köpa

BonBons godis såg jag på ÖB för 5-6 månader sedan.

Jag saknar de boxningshandskarna med surt pulver i. Och så saknar jag UFO. De här pappersliknande ufo godisarna med surt i. Det var det sura man ville åt för det andra smakade inte gott
    Små små chokladdoppade skumbjörnarn!! *mmm*

• clinan

UmmAlina

de finns i lösgodiset på Videomix. Kanske inte har videomix där du bor de heter choko tror jag

• Camarogirl

Plastsnäckor med knäck i, som förbjöds för att man kunde sätta snäckan i halsen, Kiwawa och Champisisglass, "Is Kalle" -även det isglass i plastfordral som man klämde upp, hårda gula solar (som liknade en tecknad bild i kalle anka på julafton) och kolaklubbor - allt sjuttio/åttiotal!

Svar på tråden Godis vi minns och saknar