• supersemlan

Godis vi minns och saknar

Vilka godisbitar, som inte längre finns, minns du och saknar?

Jag saknar intensivt en saltlakritsbit som slutade tillverkas för ett antal år sedan, det var en hård, salt karamell med salt pulver på utsidan och ett salt, krämigt innandöme ? den hette Drakeld och var väldigt mumsig, kanske den godaste saltis som någonsin funnits.

Jag är nyfiken på vad ni andra saknar! Skriv och berätta om dina godisminnen som förblir minnen?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-03-16 20:52
    Uppdaterar på mångas begäran (hoppas att det inte innebär trådens död, dock...):

KROKODILTÅRAR finns ff
    LAKRITSPUCK är tillbaka i år, likaså CORNETTO FRESH = citron
    PEPPARKAKOR med glasyr och strössel finns åtminstone i Finland: www.lu-suomi.fi/carneval/carneval_hannu_kertt
    DRAKELD finns inte och kommer inte heller tillbaka enligt Malaco (men maila för all del och önska...)
    NICKEL finns tydligen i burkar på t.ex. ÖoB men inte den lilla pappersförpackningen
    RIGI, lilla chokladebiten med blått papper finns ff
    MJÖLKCHOKO i trepack finns inte, men finns i lösvikt
    DOUBLE DIP finns ff
    BONBONS godis som öronvax och måsskitar finns ff, även på flera av båtarna t.ex. Viking Line m.fl.
    BLÅ SALTA FISKAR finns ff på många ställen
    VINÄGERCHIPS kan beställas på www.englishshop.se

Tack LillaFågelBlå för listan, hoppas att jag inte upprepade något då jag uppdaterade den...

• Svar på tråden Godis vi minns och saknar
  • Malwa06

vet en massa god grejer här är ett utval:

creamy pepper chips...mmm
    wooooom tugummi- rosa bit med mjuk gega inuti
    TOY
    magnum glassen med choklad glass,
    confetti glassen som smakade som bubbelgumm
    hubbabubba.....den gamla sorten!!! den nya smakar inte alla likadant!!!

kommer ihåg när man köpte glass förr o fick den i gb´s pappers påse...

nu måste ja dra till tjorren tror jag

• Bellamye

Här var det många minnen att minnas, men kul.
    Jag saknar ett tuggumi som hette RIFF  och en lakrisstång där det satt en humla på en liten ståltråd som sedan var nerstuken i lakrisen.

• Linam370

Var har ni läst att den kommer tillbaka? Står ju ingenting på GB:s hemsida...men det är ju så många som pratar om att den är tillbaka snart...

CherryGirl skrev 2008-02-24 14:50:45 följande:
    japp.. vecka 10 kommer den, inte så långt kvar tills dess
  • Polly S

haha, jag såg bara rubriken och skulle gå in och skriva Drakeld -och så var det dom du nämnde! *s*

• Knasis

Det ska ju komma en strut med lakrits.. Är det kanske den ni menar med att lakritspucken ska komma tillbaka??

• Knasis

Eller finns den struten redan?? Girlie står bland nyheterna och den kom ju förra året......

• fenomena83
    Zimlis skrev 2008-02-24 14:54:31 följande:
    De minns jag oxå nu när du säger det, små och jättegoda
    Veladis skrev 2008-02-24 08:25:42 följande:
    Åh, små tennisracketar! Mums! Och små verktyg, det har jag inte sett på länge... Små och ganska hårda, men goda!Jag minns också några små (kanske 7 mm i diameter) gröna sockrade eukalyptuspastiller i påse som jag brukade köpa som liten. De var inte så starka som halstabletter med eukalyptus, bara goda och knallgröna...
    De små pluttpastillerna finns ju fortfarande! Men var dom gröna verkligen? Trodde dom var bruna. Och dom ligger i en brunrandig vit påse med en doktor på framsidan... eller är det inte dom ni menar? Är det Emser ni menar? Eller kanske inget av dom.
  • Marco och Mathias mamma
    fenomena83 skrev 2008-02-24 17:56:46 följande:
    De små pluttpastillerna finns ju fortfarande! Men var dom gröna verkligen? Trodde dom var bruna. Och dom ligger i en brunrandig vit påse med en doktor på framsidan... eller är det inte dom ni menar? Är det Emser ni menar? Eller kanske inget av dom.
    De var samma storlek som de bruna fast illgröna och sockriga...
  • bebbe made in italy

Jag saknar Jacky mintchokladcreme, det var samma förpackningar som chokladpuddingen men förpackningen var mintgrön, denna cremen var såå ljuvlig och jag tänker på den varje dag, fick alltid en sån efter simskolan -87  och tror dom slutade tillverka dessa i början av -90 talet. Fattar inte varför Jacky bara har chokladpuddingen dom hade ju chokladkräm, vaniljpudding, kolapudding och denna underbara chokladkräm med mintsmak. Dessutom smakar inte jackys chokladpudding lika gott längre, den e så torr

Med vild bebis i magen
Svar på tråden Godis vi minns och saknar