• supersemlan

Godis vi minns och saknar

Vilka godisbitar, som inte längre finns, minns du och saknar?

Jag saknar intensivt en saltlakritsbit som slutade tillverkas för ett antal år sedan, det var en hård, salt karamell med salt pulver på utsidan och ett salt, krämigt innandöme ? den hette Drakeld och var väldigt mumsig, kanske den godaste saltis som någonsin funnits.

Jag är nyfiken på vad ni andra saknar! Skriv och berätta om dina godisminnen som förblir minnen?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-03-16 20:52
    Uppdaterar på mångas begäran (hoppas att det inte innebär trådens död, dock...):

KROKODILTÅRAR finns ff
    LAKRITSPUCK är tillbaka i år, likaså CORNETTO FRESH = citron
    PEPPARKAKOR med glasyr och strössel finns åtminstone i Finland: www.lu-suomi.fi/carneval/carneval_hannu_kertt
    DRAKELD finns inte och kommer inte heller tillbaka enligt Malaco (men maila för all del och önska...)
    NICKEL finns tydligen i burkar på t.ex. ÖoB men inte den lilla pappersförpackningen
    RIGI, lilla chokladebiten med blått papper finns ff
    MJÖLKCHOKO i trepack finns inte, men finns i lösvikt
    DOUBLE DIP finns ff
    BONBONS godis som öronvax och måsskitar finns ff, även på flera av båtarna t.ex. Viking Line m.fl.
    BLÅ SALTA FISKAR finns ff på många ställen
    VINÄGERCHIPS kan beställas på www.englishshop.se

Tack LillaFågelBlå för listan, hoppas att jag inte upprepade något då jag uppdaterade den...

• Svar på tråden Godis vi minns och saknar
  • Eva Lotta

vet inte om det här har varit upp för jag har inte tagit mig igenom hela tråden!!

Men RIFF saknar jag!!! ett lakrits tuggummi som kostade 5 öre när jag växte upp...de var kanon!!

Hehe...det var bättre förr!!! (eller iaf billigare)

Lotta

• Balehead

Å vad glad jag blir att jag inte är ensam om att sakna Drakeld! Jag har till och med frågat efter den i godisaffärer, men den är ju sorgligt nog helt borta...

Saknar även sidenkuddarna (fast det var ett tantgodis) och ett slags honungspastiller med hårt skal och krämigt inre som jag brukade få av mamma som "nu-var-du-duktig-som-tog-din-äckliga-medicin"-godis.

• sassus
    Enifesoj skrev 2008-02-22 13:51:27 följande:
    Jag kommer ihåg ett avlångt tuggummi som vi kallade häxtuggummi. Det var lakrits och super gott.Jag kommer också ihåg Fix och Fox tuggummi som låg i en förpackning med 9 el 12 tuggummin. innuti papperen låg små serier om fix o fox...
    Åh, äntligen nån mer som kommer ihåg Fix och Fox. Fast jag kom inte ihåg att de hette så... Köpte jämt dem
  • Leonie

Eva Lotta skrev 2008-02-25 12:43:55 följande:

vet inte om det här har varit upp för jag har inte tagit mig igenom hela tråden!!Men RIFF saknar jag!!! ett lakrits tuggummi som kostade 5 öre när jag växte upp...de var kanon!!Hehe...det var bättre förr!!! (eller iaf billigare)Lotta
    [/citat]

Ja, RIFF!!! Fast jag gillade det blå!
    sassus skrev 2008-02-25 14:13:03 följande:
    [citat]
    Åh, äntligen nån mer som kommer ihåg Fix och Fox. Fast jag kom inte ihåg att de hette så... Köpte jämt dem
    Jag minns, jag minns!
  • sassus

Som jag skrev ovan saknar jag Fix och Fox. Ett tag fanns det också krokodilägg-tuggummi. Låg i en grön påse med en krokodil på. De var såå goda...

Saknar också den där chokladen med Disney-figur i vit choklad. Och den lilla chokladen Rigi (som jag tror ff finns kvar, även om ja aldrig hittar den). Fick alltid en sån av min pappa när vi var å handlade.

Fanns också en kola som hette ACO. Inte de små i påse, utan platta lite längre kolor i olika smaker (gräddkola var god).

Saknar också Fox. Inte de mjuka i citronsmak, utan de hårda med genomskinligt papper. Det var nog en isbjörn på påsen...

Chokladen Stratus var god också. Och den chokladen med en ko på omslaget...

Annars saknar jag flygfrakten, med mjuka Fox, Rollokola i stång, malacos elefant-tablettask, non-stop osv. Fick det av pappa när han flugit, och det var ju bara såå mkt godis. Kommer ihåg att vi gjorde små bakelser av allt godis där i

• bebbe made in italy

Ingen som minns eller saknar Jackys mintchokladcreme??? Svingod átt äta som den är och passar superbra att ha i bakverk som tårta och kladdkaka.

Med vild bebis i magen
  • solhumlan

Dom sidenkuddarna med honung kommer jag oxå ihåg....Men jag tror att dom kuddarna som "Bonusmorsan" & jag snackar om är mintsmak med mörk choklad inuti....

• Li83

O nu kom jag på ett plockgodis...det var små rosa hjärtan o inuti hjärtat var det som rosa klet som var segt!
    O jisses vad de var goda *saknar*

• Piipen

salt i sol!!!!!! Ge mig tillbaka det bästaste!!

• Eleora

Siden kuddar finns! Kola i såna där butiker med te och kaffe och godis, det är från Sockerbagaren. De har sidenkuddar i sitt sortiment!

Jag saknar Milky way Crispy Rolls och Bon Bons!!!

Svar på tråden Godis vi minns och saknar