• saraperth

Ni som bor i Australien!!!

Hej hej! Bor i Perth tillsammans m min man och om 7 veckor väntas vår första lilla bebis komma till oss

Så det är bara att fråga på, just nu är det väldigt varmt på västkusten - vi hade 41.5'c igår, inte direkt något man någonsin känner sig bekväm i men m stor mage känns det ännu varmare...

Imorgon är officiellt den första dagen av hösten, så hoppas på lite svalare väder de kommande veckorna!

• saraperth

Hej på er!

Bor som ni kan se också i Perth, så tänkte lägga mig i lite av era diskussioner här

Jag håller m denghiu - dagis är svindyrt här nere, du ska ha ett riktigt bra jobb om det ska löna sig att jobba ist för att stanna hemma m barnen.
    När det gäller att få tillbaka pengar från dagisavgiften så ska man tjäna väldigt lite om det ska synas på bankkontot.

När det gäller service så är det ju väldigt individuellt från dagis till dagis då de flesta är privatägda men de som jag varit i kontakt m har toast m jam eller vegemite till mellis, varken bu eller bä.

Det är väl inte så konstigt att de smörjer in barnen m solkräm här nere men inte hemma? Hur ofta har vi så varma och soliga dagar i Sverige som vi har här nere?

Skvimpen - bor du i Perth? Här har allt blivit mkt dyrare bara det senaste året, mat, bensin och framför allt hyra av hus. Huspriserna har precis börjat gå ner i pris pga alla räntehöjningar men det kostar fortfarande mkt mer än som denghui sa, "vanliga" människor kan ha råd med.

Men i slutändan så är det ett underbart land Klimatet, att kunna vara ute året runt utan att behöva pylsa på sig en massa kläder är guld värt.

Jag tror dock att man tar en hel del för givet när man bor i Sverige och när man helt plötsligt behöver de saker som alla har rätt till där så märker man hur stora skillnader det finns.

Nej nu ska jag hänga tvätt innan lillen vaknar, ha det så bra

• saraperth

Skvimpen - jag menade inte att förolämpa dig, jag läste just att mitt inlägg lät lite vasst!

Jag tycker bara att jämfört när jag först kom hit 2004 så tyckte jag att allt var så billigt, mycket billigare än i Sverige men nu känns allt riktigt dyrt,
    Mat och hyra framför allt men har inte bott på Östkusten så kan inte jämföra m det. Har däremot bott i Melbourne och tycker att Perth nu tyvärr kommit ikapp dem och i vissa lägen t o m gått förbi.

Men men, sånt är livet Jag saknar mest mammaledighet och billigt dagis - allt annat kommer ju med livet i en storstad.
    Jobbade och pluggade samtidigt innan vår lille pojke kom, så lite svårt att få studierna klara utan att ha lillen på dagis senare men alldeles för dyrt att ha honom där utan att jobba.

• saraperth

fairyfloss - Jag har inte hört något om det, vore ju super om det var så! Ska kolla upp det lite mer, tacktack

• saraperth

denghui - jag läste det du skrev om baby bonusen, kommer det att gälla f r o m att de höjer den i juli till $5000 eller men ar du den månatliga summan man kan få som är inkomstbaserad?

Som jag förstått det så har ju alla rätt till själva baby bonusen, oavsett hur mkt man tjänar? Hoppas att det fortsätter så!

Samma här - min man tjänar inga astronomiska summor men nog för att vi båda ser ut att tjäna medel när man slår ut det på oss två, så tror det blir svårt m något studiebidrag här också

Vegemite - yuk! Min man är från nz så tror han kommer att "tvinga" i lillen marmite så fort han får Konstigt nog så verkar barnen gilla det, weird...

Svar på tråden Ni som bor i Australien!!!