• tvåsmå

Ni som bor i Australien!!!

hejhej! bor inte där längre...snyft... Men kanske kan hjälpa en del ändå. Bodde i Brisbane först sedan en bit utanför. Älskar Brisbane = bästa staden att bo i!

Ni får gärna berätta om allt möjligt som händer där i Aussieland Längtar vansinnigt mkt tillbaka!

• tvåsmå

hej på er! hur går det där borta i värmen? Har de kommit ngt regn där det behövs?

• tvåsmå

Formula (mjölkersättning som finns i affärerna att köpa, upp till 3-4 årsåldern finns det).

• tvåsmå

Ligger ni och solar er hela dagarna där i OZ Hur går det? Berätta gärna om allt, vad som helst.. Längtar dit!

• tvåsmå
    Låter underbart! Ångrar att vi åkte hem... Nu letar vi jobb var som helst i Australien för att få komma tillbaka... Nu känner jag att om maken får bra jobb, kan jag t o m försöka starta eget (ifall jag inte hittar ngt)... har bara ingen aning om det är krångligt eller svårt där.
    Singha skrev 2008-03-20 03:41:07 följande:
    Hejsan!Bor i Chiswick/Sydney o vi kom hit i augusti förra året Måste säga att det var det bästa val vi någonsin gjort - att flytta hit! Trivs otroligt bra Har en son på lite över 2,5 år som nyligen börjat dagis (Long Day Care) två dagar i veckan. Meningen är att jag ska börja söka jobb nu Köpte en termometer nyligen o den visar just nu på 30,6 grader i skuggan Å det ska vara höst??!
  • tvåsmå

Ngn som har eget företag i OZ som kan berätta hur det fungerar?

• tvåsmå

Hej,

Har läst engelska på universitetet och skrivit mkt på engelska i mitt jobb innan vi flyttade dit. Det vardagliga fungerade rätt ok, kan vara lite svårt att hänga med ibland när de pratar snabbt och otydligt, speciellt yngre och de på landsbygden... Men efter ett tag får man kläm på det, tog väl ett par månader ungefär så börjar man även säga "see ya" och "no worries" och "mate" av bara farten . Men det gäller att prata på så mkt som möjligt överallt, och de gillar ju Aussies själva att göra . Tänk på att de är vana med mkt olika sorts engelska med olika färdighetsnivåer, så de upprepar och förtydligar gärna när man inte fattar och hänger med.

Dagisplats kan vara allt från supersvårt till relativt enkelt, helt beroende på var ni vill ha in dem. Bara att kontakta de olika ställena, men gör det så snart som bara möjligt! Kan vara långa köer. Ibland kan man till en början bara få ngr enstaka dagar och stå i kö för fler dagar om man vill. Men bäst att kontakta dem och höra hur det står till. Rekommenderar dagis till barnen så de snabbast kommer in i språket och kulturen. Barnflicka skulle jag nog bara ha för t ex hämtning och lämning om ni känner att det är ett behov.

gizzla skrev 2008-03-28 14:52:19 följande:
    Jag funderar lite på hur duktiga ni var på engelska innan ni åkte till Oz? Visst- man har ju skolengelskan som man klarar sig på så att säga, men räcker det? Hur lång tid tar det innan man kan prata lite mer allmännt på språket så att säga? Det är säkert skillnad på vem det gäller men iaf. Vi kommer ju båda jobba och får ju dagligen då möta språket.... Vad tror ni?Undrar dessutom om barnen. Vi kommer i flyttningskedet ha barn i ålder 4år resp 6år- är det lätt att få dagisplats eller brukar man ha barnflicka eller? Börjar de inte skola vid 5 år redan i oz??
  • tvåsmå

Längtar tillbaka till Australien!

Moshi skrev 2008-04-08 02:37:32 följande:
    Ar det nagon som langtar tillbaka till sverige?
  • tvåsmå

Jag precis så känner jag, längtar varje dag så det värker i bröstet och kan börja gråta...

Var bodde du/ni någonstans? Har din sambo bott i Australien?

lillsmula skrev 2008-04-08 11:16:43 följande:
    Längtar oxå tillbaka tillbaks.......*suckar och drömmer mig tillbaks* Har lovat mig själv att en dag åka tillbaka, men tyvärr är min sambo inte intresserad av det. Annars hade jag nog på allvar försökt flytta dit. Saknar det så det gör ont och längtar varje dag......
  • tvåsmå

Bodde bara från 2004 och kom tillbaka nu i januari. trodde inte jag skulle sakna det så mkt....

En annan fråga, känner du till lite hur det är att starta eget företag i Australien? Var man kan hitta info om det. Om maken får nytt jobb och jag inte lyckas få så funderar jag på att öppna butik med skandinaviska produkter, men har ingen aning om hur jag ska gå tillväga i så fall.

Mosie skrev 2008-04-08 15:40:30 följande:
    hur lange har ni bott har? Sjalv tror jag inte att jag kommer sakna det sa mycket. Vi ska flytta tillbaka till Sverige om nagra ar, hoppas bara sambon trivs i sverige.
Svar på tråden Ni som bor i Australien!!!