• hally

***Skelleftetråden***

Oj..hur lyckas ni handla dyrare på Willys än på Maxi och Coop??
    Maxi är dyrt tycker jag, nu kör ju inte vi med självscanning, därav kanske vi handlar mer lika då på olika affärer
    Men det blir mycket billigare för oss att stor-handla på Willys. Jag tycker de har bra varor också. Utom potatisen, men den är dålig överallt utom på Ica i Kåge!
    Coop handlar vi ibland men Maxi tål jag inte. Den är för stor, för lite personal och glömmer man en vara får man ju springa flera km tillbaka om man nu ens hittar varan man behöver
    Maxi är bra om man behöver handla kalas-presenter när barnen ska på kalas eller akut behov av barnskor (som när svärmors katt kissade i Elias sko...hrm...) men annars går jag inte dit! Tyckte den var bra i början när vi kunde lämna Nadja på "dagiset" som hon älskar och sen ströva omkring i godan ro, men nu med Elias så funkar det ändå inte.

Storhandlade igår på Willys och det blev ganska precis 1000 kr, räcker ca 2-3 veckor men då får vi handla till mjölk ibland.

• hally

kobra: Förr blev det nog ganska lika fördelat, storhandlade mer på Willys och småhandlade mer på Coop. Coop var ju liksom alltid på vägen då Blev väl även en del storhandlingar där också.
    Numera är det ju Solbacken som ligger på vägen så det blir storhandla på Willys och köpa mjölk och potatis och godis på Ica i Kåge
    Handlar hellre på ICA supermarket i Kåge än Maxi, tycker de har både bättre varor och inte blir det dyrare heller och mer trevlig personal

• hally

Men vad handlar ni då på Willys? Det är klart om man undviker alla billiga märken på Willys blir det ju inte billigare, men dyrare kan det ju inte bli heller om man handlar samma saker?
    Dessutom om man handlar storpackar på Maxi så är de inte många ören billigare än att köpa stycke-vis har jag märkt, det är bara lur

• hally

Jag tror också det är mycket hur butiken är upplagd och var varorna finns. På Willys får vi alltid med oss mest mat hem och inte så mycket onödigt annat. Coop blir också mycket mat men Maxi där hittar jag ju inget vettigt så där blir det nog mer tillbehör antar jag.
    Tycker Willys är mycket bättre och fräschare nu än när det låg inne i stan.

Blir rätt lika när jag och min sambo handlar själva, fast för han tar det mkt längre tid då han måste kolla pris och innehåll på varenda vara

• hally

Hur många påhopp vill du ha för den kommentaren maltazar?

• hally

Ja...hur ska man nu veta vad som verkligen är svenskt och inte då? Och vad som är ompaketerat flera ggr osv, den diskussionen kan ju pågå hur länge som helst utan att vi EGENTLIGEN vet nåt mer
    Jag vet att allt älg och nötkött jag har i frysen därnere är från närliggande norrländska skogar, men har ju inte genomgått någon kontroll och har inga klisterlappar där det står "svenskt kött" på sej. Alla bär som vi gör sylt och annat av är också härifrån. Potatisen är från Kusmark.
    Köper helst norrmejeriers produkter, men å andra sidan är deras ekologiska mjölk inköpt från arla i södra Sverige...
    Vad är det för skillnad på Coops eller ICAs eller Willys produkter egentligen?

• hally

maltazar: Har du exakt koll på var de är tillverkade?

De kanske bara är ärligare på sina förpackningar.
    Vissa varor spelar ju ingen roll heller var de kommer ifrån, ser bara till att lämna alla exotiska spindlar och lurviga ödlor i kassan sen

kobra: Japp, som hemma i matkällaren

• hally

Nä det är klart att man kollar lite och vissa grejjer aktar man sej för. Så gör jag i alla butiker.
    Tycker öht inte om att handla mat, känns trevligare i små butiker men helst skulle jag vilja fixa maten själv. Älgen har vi ju ordnad och bären och ibland nötköttet. Äggen skulle jag vilja få tag på hos någon lokal odlare igen, men har inte hittat någon i närheten. Potatisen kan man åka och hämta själv i Myckle eller Kusmark eller hos farbror i Bgm. Har tyvärr inte så bra odlingsmark på tomten heller, men bärbuskar har vi.

• hally

maltazar: Så du litar helt blint på de "stora, välkända, gamla svenska" märkena?
    Hm...vet inte det jag...

• hally

maritmedm: Ska du gifta dej? Grattis!!

Jag gillar också söder...och Kåge
    Tycker Coop har blitt mycket bättre på senare tid.
    Skulle gärna bo på Kvist igen om man nån gång i framtiden vill ha mindre boende och vaktmästare att ringa igen!

Svar på tråden ***Skelleftetråden***