• Verkligen

Negerkyssar??!!

Det är ju en sån jäkla hätsk debatt till och från om man får kalla chokladbollar negerbollar..

Men idag när jag var på marknad här i Sala så såg jag att var och varannat stånd sålde Negerkyssar..

Är det okej då????

Jag tycker btw att man kan kalla bakverken vad sjutton som helst.

• Svar på tråden Negerkyssar??!!
  • Disela

känns som att denna debatt är uttjatad.. Du kommer få samma svar som angående negerbollar.

• lokacitron

Konstigt att det inte har blivit något ramaskri om det. Fast snart kommer de säkert få ändra namn på det med.

• Hannah76

Borde inte ge mig in i debatten..*S*
    Jag tycker att det ser illa ut och är illa med sånna namn. Det fins andra nman, tex mintkyssar.

• Bekali

ja, listan kan göras lång... turkisk peppar, negerbollar, negerkyssar, finska pinnar etc....

• Verkligen

Fast det är ju så löjligt. Jag som är finne skulle aldriiiiiig ta illa upp pga finska pinnar...

Och jag tycker inte det verkar vara negrer som tar illa upp i choklad/negerbollsdebatten.. verkar mest vara svenssons som sitter hemma och är upprörda i sina hem...

Bekali skrev 2008-02-24 00:40:57 följande:
    ja, listan kan göras lång... turkisk peppar, negerbollar, negerkyssar, finska pinnar etc....
  • Hannah76
    Inte samma sak.. Neger är och förblir ett nedsättande tillmäle som väligt många tar illa vid sig av.
  • lokacitron

Jasså negerkyssar och mintkyssar är samma sak. Trodde det var helt skilda godis/bakverk.

• Wilma00

Det var en på fiket i stan som ville ha en negerboll å det gick bra.

• Måne och Sol
    ...vitlök....

Skämt åsido, har följt den här debatten ett tag. Det råder starka känslor påbåda sidor märker jag.
    Visst kan jag förstå att alla som använder ordet negerboll/negerkyss inte menar något illa. Vi sa just negerboll när jag var liten, och det var ingen som såg ned på mörkhyade människor i min uppväxt.
    Nu har jag börjar känna att om nu så många människor tar så illa upp av det så kan det ju vara läge att skippa det gamla namnet. Det gör inte ont att byta ut ett namn på ett bakverk, men det verkar svida i själen hos en del när det gamla ordet används. Vad väger tyngst? Att få säga ett ord då och då, eller att man undviker att såra andra?
    Jag röstar på det senare.
  • Bekali

hmmm... undrar när ett förbud för snöboll ska komma *skrattar ironiskt*

Svar på tråden Negerkyssar??!!