Bekali skrev 2008-02-24 00:52:41 följande:
hmmm jag har iaf länge undrat vad neger har med bakverket negerboll att göra....om någon säger negerboll... så får jag en syn av det lilla bruna bakverket INTE av en mörkhyad lite gubbe eller gumma *not* ööööhhh... vad är det för fel på folk *?!
När jag var liten tyckte jag att färgen på bakverket hade samma färg som de flesta mörkhyade man sett. Ingen koppling till att det var något negativt, bakverket var gott och jag fostrades att veta alla människors lika värde. Det var ett ord, helt enkelt. Men inget elakt ord.
Samma sak med negress; mitt första minne av det ordet kommer från när en släkting sa att -Negresser, de är så vackra! med beundran i rösten när vi tittade på nån ungdomsfilm. Därav min fråga om det också uppfattas som negativt idag?
Men jag tror att fokus ligger tydligare på det olämpliga i att använda ordet, i alla fall det ena av dem, idag. Och fortfarande, blir människorsårade eller kränkta om man säger det, så är det en liten sak, tycker jag, att byta ut ordet mot "färgad" (person) eller "chokladboll" (bakverket).