• Verkligen

Negerkyssar??!!

Det är ju en sån jäkla hätsk debatt till och från om man får kalla chokladbollar negerbollar..

Men idag när jag var på marknad här i Sala så såg jag att var och varannat stånd sålde Negerkyssar..

Är det okej då????

Jag tycker btw att man kan kalla bakverken vad sjutton som helst.

• Svar på tråden Negerkyssar??!!
  • Måne och Sol

Vill gärna fråga en sak också; varför är det (verkar det som) okej att säga negress, medan neger har en dålig klang för många? Båda syftar väl på svart? Vilket inte är något negativt.
    Eller det kanske inte är okej med negress heller? Någon som vet?

• Bekali

hmmm jag har iaf länge undrat vad neger har med bakverket negerboll att göra....
    om någon säger negerboll... så får jag en syn av det lilla bruna bakverket INTE av en mörkhyad lite gubbe eller gumma *not* ööööhhh... vad är det för fel på folk *?!

• Verkligen

Det var en bra fråga! Det undrar jag med nu när det kommer på tal.
    Kan man bara inte acceptera att det heter neger och negress.. Hur kan ett ord uppfattas som så smärtsamt? Det är ju bara ett ord ju.

Måne och Sol skrev 2008-02-24 00:49:45 följande:

Vill gärna fråga en sak också; varför är det (verkar det som) okej att säga negress, medan neger har en dålig klang för många? Båda syftar väl på svart? Vilket inte är något negativt.Eller det kanske inte är okej med negress heller? Någon som vet?
  • Måne och Sol
    Verkligen skrev 2008-02-24 00:54:17 följande:
    Det var en bra fråga! Det undrar jag med nu när det kommer på tal.Kan man bara inte acceptera att det heter neger och negress.. Hur kan ett ord uppfattas som så smärtsamt? Det är ju bara ett ord ju.Måne och Sol skrev 2008-02-24 00:49:45 följande:
    Någon sa mig en gång att oviljan mot ordet beror på att det härstammar från slaveritiden, att det ska ha introducerats då. Men jag vet inte hur sant det påståendet var. Låter ju i och för sig som en bra förklaring på varför så många ogillar ordet så mycket.
  • Hannah76
    Verkligen skrev 2008-02-24 00:54:17 följande:
    Det var en bra fråga! Det undrar jag med nu när det kommer på tal.Kan man bara inte acceptera att det heter neger och negress.. Hur kan ett ord uppfattas som så smärtsamt? Det är ju bara ett ord ju.Måne och Sol skrev 2008-02-24 00:49:45 följande:
    Läs lite historia så kanske du kan förstå att det sårar många.
  • Verkligen

Men det var ju länge sen.

Varför använder en del svarta ordet neger för då? Om det är så hemskt...

Måne och Sol skrev 2008-02-24 01:00:02 följande:

Någon sa mig en gång att oviljan mot ordet beror på att det härstammar från slaveritiden, att det ska ha introducerats då. Men jag vet inte hur sant det påståendet var. Låter ju i och för sig som en bra förklaring på varför så många ogillar ordet så mycket.
  • Hannah76
    Verkligen skrev 2008-02-24 01:03:59 följande:
    Men det var ju länge sen. Varför använder en del svarta ordet neger för då? Om det är så hemskt...Måne och Sol skrev 2008-02-24 01:00:02 följande:
    Det är skillnad om man säger det till varann, en helt annan sak.
    Tycker du att ordet svartskalle också är ett ok ord att använda (inte för att de går att jämföra riktigt..)?
    Varför är det så viktigt att använda ett ord som sårar folk, när det finns alternativ?
  • Måne och Sol
    Bekali skrev 2008-02-24 00:52:41 följande:
    hmmm jag har iaf länge undrat vad neger har med bakverket negerboll att göra....om någon säger negerboll... så får jag en syn av det lilla bruna bakverket INTE av en mörkhyad lite gubbe eller gumma *not* ööööhhh... vad är det för fel på folk *?!
    När jag var liten tyckte jag att färgen på bakverket hade samma färg som de flesta mörkhyade man sett. Ingen koppling till att det var något negativt, bakverket var gott och jag fostrades att veta alla människors lika värde. Det var ett ord, helt enkelt. Men inget elakt ord.
    Samma sak med negress; mitt första minne av det ordet kommer från när en släkting sa att -Negresser, de är så vackra! med beundran i rösten när vi tittade på nån ungdomsfilm. Därav min fråga om det också uppfattas som negativt idag?
    Men jag tror att fokus ligger tydligare på det olämpliga i att använda ordet, i alla fall det ena av dem, idag. Och fortfarande, blir människorsårade eller kränkta om man säger det, så är det en liten sak, tycker jag, att byta ut ordet mot "färgad" (person) eller "chokladboll" (bakverket).
  • Verkligen

Alltså.. Jag har en hel del utländska vänner och jargongen där är att vi kallar som svartskallar, dom benämner sig själva som det.
    Då tar jag det som ett tecken på att det är okej, för konstigt nog så har varenda utlänning jag känner /känt inte haft nåt emot det.

Hannah76 skrev 2008-02-24 01:06:50 följande:
    Det är skillnad om man säger det till varann, en helt annan sak.Tycker du att ordet svartskalle också är ett ok ord att använda (inte för att de går att jämföra riktigt..)?Varför är det så viktigt att använda ett ord som sårar folk, när det finns alternativ?
  • Måne och Sol
    Hannah76 skrev 2008-02-24 01:06:50 följande:
    Det är skillnad om man säger det till varann, en helt annan sak.Tycker du att ordet svartskalle också är ett ok ord att använda (inte för att de går att jämföra riktigt..)?Varför är det så viktigt att använda ett ord som sårar folk, när det finns alternativ?
    Håller med om att man kan undvika det som sårar.
    Men svartskalle däremot visste man ju redan som väldigt liten att bara människor som ville vara elaka sa till andra, medan fallet med negerbollen var ett annat.
    Jaja, så var det när jag var liten, debatten om negerbollen verkar inte ha funnits då (?) och därför kan jag förstå att de som glatt sa "negerboll" på den tiden inte gjorde det av elakhet.
    Idag blomstrar frågan kan man väl säga, och det blir ett mer aktivt ställningstagande, vad man väljer att säga.
  • Hannah76
    Verkligen skrev 2008-02-24 01:15:22 följande:
    Alltså.. Jag har en hel del utländska vänner och jargongen där är att vi kallar som svartskallar, dom benämner sig själva som det.Då tar jag det som ett tecken på att det är okej, för konstigt nog så har varenda utlänning jag känner /känt inte haft nåt emot det.
    Men det är skillnad när man känner varann och det är en jargong. Då VET man att man inte menar nåt illa, man känner varann. Man kan kalla sin bästa kompis för tex slampa och mena det som skoj och det går bra. Men det är inget man säer till en okänd.
  • Måne och Sol

Hannah76, du verkar insatt i frågan. Kan du säga om "negress" är lika illa omtyckt som benämning på en mörkhyad kvinna, som "neger" på en mörkhyad man?

• Verkligen

Men det gäller folk jag inte känner särskilt väl oxå..Som en del på jobbet...

Hannah76 skrev 2008-02-24 01:19:47 följande:
    Men det är skillnad när man känner varann och det är en jargong. Då VET man att man inte menar nåt illa, man känner varann. Man kan kalla sin bästa kompis för tex slampa och mena det som skoj och det går bra. Men det är inget man säer till en okänd.
  • COALAN

Då får man väl inte säga "finska pinnar" heller,för det finns ju kakor som heter det. Eller?

• Hannah76
    Verkligen skrev 2008-02-24 01:22:37 följande:
    Men det gäller folk jag inte känner särskilt väl oxå..Som en del på jobbet...
    Så kallar svarta människor du inte känner för neger?
  • Hannah76

Måne och Sol skrev 2008-02-24 01:20:20 följande:

Hannah76, du verkar insatt i frågan. Kan du säga om "negress" är lika illa omtyckt som benämning på en mörkhyad kvinna, som "neger" på en mörkhyad man?
    För mig klingar tyvärr negress illa också, fast på ett annat sätt.
  • Hannah76

Måne och Sol skrev 2008-02-24 01:17:44 följande:

Håller med om att man kan undvika det som sårar.Men svartskalle däremot visste man ju redan som väldigt liten att bara människor som ville vara elaka sa till andra, medan fallet med negerbollen var ett annat.Jaja, så var det när jag var liten, debatten om negerbollen verkar inte ha funnits då (?) och därför kan jag förstå att de som glatt sa "negerboll" på den tiden inte gjorde det av elakhet.Idag blomstrar frågan kan man väl säga, och det blir ett mer aktivt ställningstagande, vad man väljer att säga.
    Ordet användes ju förr, och visst menade man inte illa. I tex barnböcker från 40-talet/50-talet användes den benämningen. Men i takt med att världen har kommit närmare oss, och därmed människor från olika kulturer så borde man anpassa vissa saker. Det finns ju mängder med skaer som man gjorde förr som man idag kan se hur dumt det var, och därmed anpassa sig och förnya sig.
Svar på tråden Negerkyssar??!!