• Helen 71

Behålla en större summa hittade pengar?

Om du hittade en större summa pengar på tex en busshållplats, skulle du lämna det till polisen, eller behålla det själv?

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Behålla en större summa hittade pengar?
  • Sofia t

Jag skulle lätt behållat.

• Hobgoblin

Beror väl lite på hur stor summa pengar det är.
    Men jag valde att lämna till polisen. 500kr skulle man ju lätt stoppa i fickan. MEn flera tusen skulle jag inte ha mage att behålla.

• Helen 71

Jag själv skulle helt klart behålla pengarna!

• miaelund

Jag skulle behålla pengarna   Men... skulle det va flera miljoner.... vet inte riktigt hur jag skulle göra då...Fundersam

Maria, förlovad m Niklas, mamma t Saga f. 6/9-07, matte t Lisa o Greta.
  • JLS

Hade det bara varit pengar och inget namn, ingen plånbok eller så hade jag nog behållt dom. Men det beror på hur mkt det hade varit, hade det var jättemkt pengar så hade de kanske kommit från ett bankrån eller vad vet jag och då hade jag inte vågat behålla dom direkt.

Men jag känner så här, lämna dom till polisen vart går dom då liksom...Till deras fikakassa? Det är ju inte som att man kan bevisa vem de tillhör...Tror inte de skulle håva ut dom igen om vem som helst kom in och sa att de hade glömt x antal tusenlappar vid en busshållsplats. Så vart hade pengarna tagit vägen liksom...Då hade jag förvaltat dom bättre

Men hade aldrig behållt om det stod någons namn i plånboken eller jag kunde härleda ägaren ,då hade jag själva ringt och fått tag på ägaren och personligen överlämnat den bara för att jag skulle vara säker på att de fick tillbaka den.

Vårt lilla mirakel...♥ Bf 080621 ♥
  • Marlene B

Självklart behållit.

Hur ska polisen kunna hitta ägaren förresten, sätta in en annons i lokalblaskan men texten Pengar återlämnas mot beskriving?

• mintchocolate
    CloudBerry skrev 2008-02-24 15:09:49 följande:
    Självklart behållit. Hur ska polisen kunna hitta ägaren förresten, sätta in en annons i lokalblaskan men texten Pengar återlämnas mot beskriving?
    Ägaren kommer antagligen till polisen själv och säger att han tappat ens törre summa pengar på ett visst ställe.

Jag tycker det är självklart att man lämnar in upphittade pengar. Antar att ni själva hade velat det om ni hade tappat något som tillhörde er.
    Vart gränsen går vet jag dock inte.
  • Havsjungfrun

mintchocolate skrev 2008-02-24 15:13:28 följande:

Ägaren kommer antagligen till polisen själv och säger att han tappat ens törre summa pengar på ett visst ställe.Jag tycker det är självklart att man lämnar in upphittade pengar. Antar att ni själva hade velat det om ni hade tappat något som tillhörde er.Vart gränsen går vet jag dock inte.
    Instämmer helt och hållet. Fy f-n, vad själviska folk är!
  • JLS
    mintchocolate skrev 2008-02-24 15:13:28 följande:
    Ägaren kommer antagligen till polisen själv och säger att han tappat ens törre summa pengar på ett visst ställe.Jag tycker det är självklart att man lämnar in upphittade pengar. Antar att ni själva hade velat det om ni hade tappat något som tillhörde er.Vart gränsen går vet jag dock inte.
    Men hur vet man att det är ägaren? Det är ju hela grejen...Det kan finnas folk som sett en hitta pengarna eller själva bara inte vågat ta dom och sedan ångrat sig och sett mig ta dom. Det finns många olika möjligheter där

Polisen lär KNAPPAST lämna ut pengarna bara för att någon kommer in och säger rätt summa och vart de tappade dom, det tror jag faktiskt inte.
    Vårt lilla mirakel...♥ Bf 080621 ♥
Svar på tråden Behålla en större summa hittade pengar?