• Helen 71

Behålla en större summa hittade pengar?

Om du hittade en större summa pengar på tex en busshållplats, skulle du lämna det till polisen, eller behålla det själv?

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Behålla en större summa hittade pengar?
  • Motljus

Jag behåller. Har företsen hittat 500 kr när jag var yngre. Hade jag själv tappat pengar så hade jag tyckt att jag fick skylla mig själv att jag inte har bättre koll på mina saker.

• LabLover

Jag vet faktiskt inte. En gång hittade maken och jag 500 kr längs en mindre väg när vi var ute och gick och de behöll vi. Gränsen går nog vid något mer än det.

♥ Underbar dotter f. juni 2005 ♥ Bebis på väg BF 24 mars 2008 ♥
  • enlitenbitkaka

Definiera "större summa"? Låg det ett par tusen skulle jag ta dem. Låg det däremot 5-10 000:- eller mer så skulle jag nog lämna in dem till polisen

Vill ni kika in hos mig? Inboxa så fixar jag det!
  • Eva S

Behållt såklart. Personligen tycker jag att kan man inte hålla ordning på sina pengar så får man skylla sig själv. Jag räknar inte med att det ska vara några kontanter kvar om jag tappar min plånbok.

• CeeJay

Lämnat till polisen.

Hade ALDRIG kunna "njuta" av pengarna ändå eftersom de inte var mina och mitt samvete skulle knäcka mig. Vore det jättemycket pengar (typ runt en miljon och över) skulle jag alltid kika mig över axeln efter maffiasnubbar och/eller knarkkungar = min sinnesro är mer värd än alla pengar i världen

• NizzY

behålla för fansiken... om det är EN STOR summa kanske skänka en del

• Sofia t

Dom pratade om detta på radion för nåt år sen och polisen förklara då att om pengar skulle bli inlämnade och det inte är bankrånspengar såklart så går dom till nån speciell kassa eller va det va.

Hur som helst så lämnar dom inte ut några pengar eftersom det inte går att bevisa vems pengarna skulle va.

JLS skrev 2008-02-24 15:33:41 följande:
    Men hur vet man att det är ägaren? Det är ju hela grejen...Det kan finnas folk som sett en hitta pengarna eller själva bara inte vågat ta dom och sedan ångrat sig och sett mig ta dom. Det finns många olika möjligheter där Polisen lär KNAPPAST lämna ut pengarna bara för att någon kommer in och säger rätt summa och vart de tappade dom, det tror jag faktiskt inte.
  • Sofia t

Nja hade jag tappat en 1000lapp bara så där utan plånbok eller nåt som kan koppla den tusingen till mig så hade jag faktiskt tyck att det va mitt eget fel. Hade aldrig gått till polisen heller för den delen.

Skillnad är det om det hade vart en 1000lapp som låg i min plånbok med legg då hade jag självklat velat att nån lämnat in den och jag hade anmält det.

mintchocolate skrev 2008-02-24 15:13:28 följande:
    Ägaren kommer antagligen till polisen själv och säger att han tappat ens törre summa pengar på ett visst ställe.Jag tycker det är självklart att man lämnar in upphittade pengar. Antar att ni själva hade velat det om ni hade tappat något som tillhörde er.Vart gränsen går vet jag dock inte.
  • JLS
    Sofia t skrev 2008-02-24 16:37:02 följande:
    Nja hade jag tappat en 1000lapp bara så där utan plånbok eller nåt som kan koppla den tusingen till mig så hade jag faktiskt tyck att det va mitt eget fel. Hade aldrig gått till polisen heller för den delen. Skillnad är det om det hade vart en 1000lapp som låg i min plånbok med legg då hade jag självklat velat att nån lämnat in den och jag hade anmält det.
    Ja håller med om skillnaden där. Jag hade aldrig behållt pengarna eller tagit någonting om jag såg vem ägaren var, aldrig. Men om det bara var kontanter hade jag antingen behållt dom eller skänkt dom till välgörande ändamål men där vet man heller inte om pengarna kommer till de som behöver eller till folk som redan har cash så det räcker och blir över
    Vårt lilla mirakel...♥ Bf 080621 ♥
  • Verkligen

Jag skulle lätt behålla..=)

Svar på tråden Behålla en större summa hittade pengar?