• Drutten01

Söker fler som har svårt att bli gravid även med 2:a

Hej, jag hoppar också in här! Har en son som fyller 7 i juni, och har försökt fixa en tvåa i snart ett år. Har varit hos gyn och lämnat blodprov, dels ett som togs på tredje mensdagen, och ett ska jag ta i nästa vecka, då det är en vecka efter ägglossningen.(Fick utslag på ÄL-testet i måndags, så det kan ju ha hänt nåt...men va f-n, det har ju inte tagit sig de andra gångerna jag fått utslag, så speciellt hoppfull är jag ändå inte..!) Om jag inte blir gravid snart så får jag beställa en tid för utredning, men jag hoppas att jag slipper, för det känns som en stor grej att dra igång, liksom. Vet att mycket sitter i "huvudet" och att det kan släppa om man slutar tänka på det. (Sonen blev faktiskt till när jag ställde in mig på att: "nu skiter vi i detta". Men det är svårare denna gången...ja, ja, man får kämpa vidare....Lycka till, allihopa!

• Drutten01
    Svar på #22
    Tack, Merze! Ja, vi får verkligen hoppas att nåt händer snart! Hur gammal är din "etta"? Vi kommer ju att få rätt stor åldersskillnad på barnen om vi får ett till..det är delvis självvalt, men pga att jag var sjuk för ca 3,5 år sen (hade en tumör, fick cellgifter/strålning, är nu helt frisk), så kan man väl säga att det blev skjutet på framtiden då. Sen stundade bröllop, och då ville jag inte vara gravid/ammande; måste ju kunna fira ordentligt, liksom! :) Och så händer ingenting när man äntligen bestämmer sig för att prova! Typiskt!! Hoppas att du har rätt om det där att det är en myt...för det är onekligen svårt att släppa det.
    Eller vad säger ni, girls??
  • Drutten01

Merze och Maribel: Jag fyller snart 35, (typ om knappt 3 veckor,faktiskt!) så vi är ju i samma ålder. Kul! Jag har bim typ 20-21/3, så vi får som sagt hålla alla tummar som finns för oss! Men en kanske lite löjlig grej som jag tänkt på, är ju att om man plussar denna gången, så är det ju rätt stor chans att det blir en "julklapp" :):) Förra året vid denna tiden var min man och jag extra noga med att skydda oss, eftersom vi helst inte ville riskera att få barn i december...missförstå mig nu inte, jag är inte ett totalt kontrollfreak, men OM man kan planera ett barn; varför inte försöka? Nu funkade det ju inte ändå, och i år skiter jag faktiskt i vilket, det har liksom blivit viktigare att bara få veta ATT det funkar.

• Drutten01
    Svar på #31
    Tråkigt, Maribel...förstår att det känns kämpigt! Jag har sagt det förut och jag säger det igen: Det är supersvårt att sluta tänka på det!!!! Lätt för en läkare att säga...Men det här med ivf, brukar man inte köpa ett "paket" med typ 3 försök? Eller det kanske kostar mer i så fall. Det kanske är olika beroende på vilken del av landet man bor i?
    Men samtidigt kanske ni ändå kan slappna av lite, eftersom ni vet att ni åtminstone har lite hjälp i sikte om ett halvår? Hur som helst; Lycka till!!
  • Drutten01

Jaha, så kom mensen nyss, då! SKIT OCKSÅ!!!! Tur att det är påsk, så man kan tröstäta gigantiska mängder godis...Har precis bokat biobiljetter till mig och sonen, blir mysigt i det ruggiga vädret. Maken ligger på soffan; är förkyld och hostar, vilket innebär att han alltså är "VÄLDIGT" sjuk...är verkligen ett manligt fenomen, det där...
    Hoppas att det gått bättre för er andra!
    Nej, nu ska vi strax gå på bio...
    Hej, svejs!

• Drutten01
    Svar på #36
    Åååååh, vad roligt, Maribel, STORA GRATTISKRAMAR till dig/er!!!!! Hur klarade du av att vänta så många dagar innan du testade? Men det är klart, du hade ju "mensvärk", har hört att även om man blir gravid, så kan mensen "försöka" komma igång, i alla fall den första man skulle ha haft..Om jag nån gång kommer att gå bara EN dag över tiden, så kommer jag att testa direkt, den dagen..så otålig kommer jag att vara. =)

Merze -hur har det gått för dig?? Jag fick ju den j-la mensen i fredags...

Kramar till alla!
  • Drutten01

Välkommen, Anna greta 77! Kul att fler hittar hit!
    Jag kan verkligen tänka mig att det absolut inte går att släppa tanken när man håller på med IVF-projekt! Jag hoppas att jag "slipper" gå igenom det, om du förstår vad jag menar...som jag tidigare skrivit i denna tråden, så känns det som en stor grej att dra igång. Men ni har ju lite hopp i de ni har i frysen, så det är klart att ni ska "njuta" som vanligt tills det blir dags för det steget! Man vet ju aldrig! =) En annan sak som jag känner nu, är att man blir inte riktigt lika knäckt när mensen kommer, eftersom man tänker så att "varför skulle det ta sig denna gången, när det inte gjort det alla andra gånger det senaste året"....men det går såklart upp och ner från dag till dag också! Lycka till till dig också!!

Greta Anna skrev 2008-03-24 19:41:43 följande:
    Nu har jag läst ikapp. Själv är jag 31 och har ett barn fött aug 2006 med privat IVF på Carl von Linne i Uppsala. Jag räknar inte BIM längre. Däremot har jag lite koll på FUM = förhoppningsvis utebliven mens. Det tog 2 år för oss att få vårt barn, ett år när vi försökte själva och 1 år med utredningar och då valde vi att inte vänta längre med IVF för köerna var 1,5 år till Karolinska. Jag har haft lite romantiska föreställningar om att det skulle gå naturligt denna gången men vi kommer göra FET på de embryon vi har kvar i frysen. Eller inte alla så klart hoppas jag, vi har 6 st kvar. Grattis maribel! Hoppas det blir fler som får +. Jag tror inte på snacket om att slappna av hjälper, då skulle ingen IVF funka eftersom det är omöjligt att släppa tanken på barn då...
  • Drutten01
    Svar på #42
    Ja, Maribel, jag ska tänka på att det faktiskt inträffade ett mindre mirakel för er, när det känns för tungt...Vi har också testat att "börja" direkt efter mensens slut, och sen hållt på varenda dag tills man typ inte vill se varandra....än mindre ha sex,=) har ju inte hjälpt hittills, men vi ska inte ge upp i första taget!!!
  • Drutten01
    Svar på #44
    Ja, Merze, då är vi just nu i samma läge, i alla fall med mensen...=(...skönt för dig att det snart blir utredning! Om en eller två månader får väl jag också ta tag i det och boka en tid.
    Min Engla: Välkommen hit! Det är verkligen inte lätt, särskilt som man inte hittar några fel...tror inte att det är något fel på varken mig eller min man, eftersom vi faktiskt fixade till sonen på 4 månader förra gången. (7 år sedan, men ändå!)
    Sänder styrkekramar till dig, och alla andra också!
  • Drutten01
    Svar på #46
    Välkommen Peyton! Ja, det är verkligen skönt att få läsa och utbyta erfarenheter med "likasinnade"! Man vill ju inte att varenda människa man känner ska veta om att man har det lite jobbigt, det är ju lite privat, jag har anförtrott mig åt en tjej på jobbet om detta, men man vill ju inte verka tjatig...hon orkar ju inte lyssna hur mycket som helst, liksom! Därför är det skönt att komma hem och logga in här och kolla läget och utbyta ilska/frustration/etc. med andra.
    Lycka till, du också!!
Svar på tråden Söker fler som har svårt att bli gravid även med 2:a