• Me2

Söker fler som har svårt att bli gravid även med 2:a

Hej,
    Har smygläst hos er ett tag, men nu sitter jag här och gråter och känner att jag måste få skriva av mig lite.
    Maken kom äntligen fram till reproduktions centrum i Uppsala idag efter att ha försökt i en veckas tid. Men vi fick verkligen inte det svaret vi väntade oss....
    Vi gick där för två år sen och gjorde en IVF som misslyckades och sen kom sonen till "naturligt" någon månad efter det. Jag letade äl i över ett års tid och hittade kanske 2-3st så jag misstänker att det var något strul med den och att den kom igång efter IVFn (jag blev väldigt överstimulerad). Då gjordes ingen utredning på mig, för jag har en reumatisk sjukdom och starka mediciner som jag då varit utan i 1,5år och började bli väldigt dålig.
    Nu när vi planerar nästa barn ville jag ha en utredning för att se om det ens är värt att prova själva. Jag måste sluta med mediciner 6månader innan så jag hinner bli ganska dålig till dess.
    Men nu säger de att vi måste försöka själva i ett års tid den här gången också innan vi får hjälp ! Jag får nästan andnöd och panik bara av att tänka på det. Och bli så arg att jag inte fick någon utredning sist. Till råga på allt så är min pappa dödlig form av cancer också och kommer max leva 5år till och jag vill juh så gärna att han ska hinna träffa vårt nästa barn också

Vi har ett ägg kvar i frysen, tror ni man kan kräva att få det innan ett år gått? Det är juh ändå vårt och vi betalar för det ?

Ursäkta det långa inlägget, men jag är så otroligt ledsen nu.

• Me2

Jo, betala får vi juh göra hur som helst eftersom vi redan har ett, men enligt tanten som min sambo pratade med så måste vi försöka ett år för att få utredning även om vi betalar den själv. Låter hel konstigt tycker jag. Ska ringa imorgon och fråga om det verkligen är så och om det är lika om vi tar vårt ägg. För i sånt fall tar jag hellre chansen med det och är fattig än har fruktansvärt ont i 1,5år extra...

Vi bor i Uppsala län...

• Me2

Jag ringde tillbaka till dem idag, sa inget om att sambon ringt igår, och sa att jag ville ha vårt ägg från frysen. Jag fick en tid på tisdag....Antar att det är för att de lär tjäna endel pengar på oss med en FET jämfört med en utredning (?). Annars kan jag verkligen inte förstå.
    Nu vill jag juh egentligen helst inte göra en FET, så jag hörde med Linné kliniken hur de ställde sig till att göra en utredning och det var inga som helst problem. Utredning och läkarbesök går på högkostnadsskyddet där också även fast det är en privat klinik så det blir ingen direkt skillnad för oss förutom att jag får en utredning utan att behöva vänta ett år till !! Fick tid den 29:e.

Samtidigt fick svägerskan akutopereras för utomkvedesskap. De tömde 2L blod ur magen på henne och det var riktigt akut innan hon blev opererad. Det får en att tänka lite att det inte är helt ofarligt.

Känner mig så splittrad för vi vill verkligen ha ett barn till, men samtidigt fasar jag verkligen över mens nojan man kommer in i, som Drutten01 skrev, detta eviga kollande på toa, torka lite extra kommer det något då osv. Och så mådde jag så dåligt under hela graviditeten, spydde, fick hjärt problem mm. Men så vill man juh så gärna ha ett litet underverk till. Suck. Dax att sluta svamla och sova istället, kram på er

• Me2

Jeskan : Jag vet inte riktigt vad landstinget tar för IVFer, men för läkarbesök och utredning gäller högkostnadsskyddet så där är det samma kostnad. På Linnés hemsida så finns priserna för alla andra behandling. Jag hoppas på att få göra utredningen där och om vi sen behöver hjälp ta sisa ägget som vi har nerfryst och funkar inte det så går vi mycket hellre på Linné än Reproduktionscentrum.....av många anledningar.

• Me2

Uhh, för alla biverkningar. Håller tummarna för dig Drutten (och alla andra också så klart !). Jag blev så grymt irriterad och lätt retling när vi gjorde IVF:n, sån vill jag verkligen inte bli igen. Jag hade hoppats att det fanns någon metod där man bara gav hormonerna en extra skjuts, men slappa alla UL och kontroller och sånt. Det gör mig jätte stressad att hinna med att jobba, åka och lämna prover, och nu också ta hand om ett barn. Förstår faktiskt inte hur det ska gå ihop. Men, men det är väl klart att det går.

• Me2

Merze : Åhh va härligt ! GRATTIS !!

Jag berättade också på jobbet när vi gjorde IVF:n. Det minskade stressen och pressen lite, alla är jätte gulliga och förstående, men jag har inte riktigt bestämmt om jag ska berätta att vi ska göra utredning, om vi nu får det...

• Me2

Ahh ! Skrev ett helt långt inlägg och sen när jag postade det var nätverket nere....
    Skriver väl om då fast lite kortare...

TeresaK : Vi fick aldrig någon utredning sist, utan gick direkt på IVF och sonen kom efter en misslyckad IVF när jag blev överstimmulerad. Jag har en sjukdom som gör att jag tar starka mediciner så jag vill inte sluta med dem under en alltför lång tid eller för tidigt om det ändå är så att vi inte kan lyckas utan stimmulering....

Fast nu börjar jag ändå undra om jag har ÄL ?? Har varit så tok svullen några dagar, så byxorna spänner och typ mens värk och massa slem. Låter inte det som ÄL, kan tillägga 14d efter mensens första dag också. Hmmm skumt..

Kul att det blivit lite liv här igen, eller egentligen inte, eftersom det betyder att vi är många som har problem, men iallafall skönt att vi kan stötta varandra och tjata av oss lite.

• Me2

Härligt Drutten ! Håller tummarna att det går bra !

Svar på tråden Söker fler som har svårt att bli gravid även med 2:a