• Greta Anna

Söker fler som har svårt att bli gravid även med 2:a

Smyger in här. Har inte läst allt än, men vi vill gärna ha syskon snart. Vi ska försöka få igång min ägglossning med hormoner i juni och sedan föra tillbaka ett fryst embryo. Tills dess så får man väl göra bästa möjliga och träna på det traditionella sättet om inte annat så för nöjes skull.

• Greta Anna

Nu har jag läst ikapp. Själv är jag 31 och har ett barn fött aug 2006 med privat IVF på Carl von Linne i Uppsala. Jag räknar inte BIM längre. Däremot har jag lite koll på FUM = förhoppningsvis utebliven mens. Det tog 2 år för oss att få vårt barn, ett år när vi försökte själva och 1 år med utredningar och då valde vi att inte vänta längre med IVF för köerna var 1,5 år till Karolinska. Jag har haft lite romantiska föreställningar om att det skulle gå naturligt denna gången men vi kommer göra FET på de embryon vi har kvar i frysen. Eller inte alla så klart hoppas jag, vi har 6 st kvar.

Grattis maribel! Hoppas det blir fler som får +.

Jag tror inte på snacket om att slappna av hjälper, då skulle ingen IVF funka eftersom det är omöjligt att släppa tanken på barn då...

• Greta Anna

Mensen är igång, men jag visste att den skulle komma eftersom jag inte kännt något hugg och fick felmeddelande på ägglossningsstickorna när det borde varit dags. Så jag ville att den skulle komma igång så man får en ny period att lägga hopp till.

Jag har svullat i mig godis den senaste tiden, jag kanske ska börja lägga om kosten lite så att fertiliteten får lite bättre chans. Men jag tycker att det är svårt att veta vad som är bäst att äta och inte och jag vill inte bli helt supernojig på maten. Man har så många andra nojor ändå med barn hemma.

Lycka till med utredningen Merze.

Tack alla för välkomnandet.
    Välkommen peyton och Min Engla

Visst är det lite konstigt att det blir svårt att få barn, allt man hörde på sexualkunskapen var ju hur lätt det var att bli gravid.

• Greta Anna
    Drutten01 skrev 2008-04-01 16:32:26 följande:
    Jag har också provat testlagrets, men jag kunde verkligen inte reda ut om det var positivt svar eller inte...provade faktiskt i tre månader med det! I värsta fall var det kanske så att jag inte hade ÄL då....snyft..men det hjälper ju inte att vara knäckt över det nu...vi får väl se hur det går denna gång. Jag bör få ÄL i så fall de närmaste dagarna, men min man är bortrest tors-fredag, så det kan ju bli att vi missar det bästa tillfället, typiskt i så fall!
    Jag har också provat olika stickor, den billiga sorten gav inget resultat alls. Kanske gjorde jag fel, men det tror jag inte för hur fel kan man göra när man pissar på en sticka...
    Sen provade jag apotekets och då fick jag inte heller utslag men de visade i alla fall att den fungerade när jag inte hade utslag. När jag borde haft ägglossning fick jag utslag genom att det stog error B på stickan. Så jag ringde gyn och fick en "akuttid" för att kolla äggblåsan med VUL. Den var för liten och blev inget den gången. Nu hoppas jag på naturlig ägglossning under nästa vecka. Men jag ska inte kolla med stickor om jag inte känner något. För i januari hade jag ägglossning och då kännde jag av hugget. Får jag utslag ska vi åka till Carl von Linne och göra Frozen Embryo Transfer, FET. Nästa månad är min sambo borta under tiden för ägglossning så då har vi paus. Och i juni får vi hjälp om det inte går denna månaden.

Drutten01 har du kollat om du kan ha PCO? Om jag kommer ihåg rätt så har 25% av alla kvinnor det, men det är inte alla som får problemet med utesluten ägglossning.
    Jag har PCO och ägglossar sällan men har helt regelbunden mens med lagom intervall.
  • Greta Anna

Drutten01

Jag fick reda på PCO vid utredning, vi hade försökt själva ett år. Det gick att se ganska snabbt vid utredningen med VUL och blodprov. Fast rent ut sa de inget förrens det var dags för IVF. Men det behöver ju inte vara det som är problemet för dig. Jag har inga andra symptom än att jag inte har ägglossning oftast. Även för helt problemfria par kan ägglossningen hoppa över ibland har jag hört.

Men idag har jag fått ägglossning!!! Yippie, firar med ett glas vitt (bäst att passa på innan ruvning) och ska ringa kliniken i morgon om tid för FET på torsdag. Hoppas att de har tid att ta emot oss.

Jag hade ägglossning i januari men det hoppade över i 2 månader, så det kanske inte är så illa. Ägglossning hälften av gångerna.
    Och idag har vi varit på första dagismötet med ansvarsfröken och allt går så bra så, blir så stolt över den lilla.

• Greta Anna

Ska dit i morgon fredag. Nervös som attan, inte för själva ingreppet eftersom det är hur enkelt som helst att sätta in embryon lättare än en gyn undersökning, men för att inte komma i tid fastna i bilkö eller något. Det känns pirrigt att det är dags nu. Kommer ha lite svårt att koncentrera mig på jobbet i morgon innan jag ska iväg.

• Greta Anna
    Drutten01 skrev 2008-04-11 16:17:09 följande:
    AnnaGreta: Jag måste bara fråga dig en sak: (är kanske dum i huvudet, men jag är inte så insatt..) Måste man göra FET precis när man har äl? Jag menar, det är ju redan ett befruktat ägg? Eller måste man göra det just då för att kroppen ska vara redo? Lite nyfiken på det, bara!Hoppas att det gått bra idag!! Lycko-kramar till dig!!Väntar på mensen, kommer antagligen på söndag eller måndag...dessa dagar precis innan är de jobbigaste på hela månaden, usch!
    Inga frågor är dumma. Man måste göra FET när hormonerna är i rätt balans för att ta emot ett befruktat ägg. Ett hormon bildas dessutom i den tomma äggblåsan i äggstocken och det stoppar mensen från att komma igång, gulkroppshormon. Men jag är inte bäst att förklara hur det går till.
    Jobbigt att vänta på mensen, jag tycker att man går omkring med ständig "PMS" när man försöker bli gravid och räkna dagar både kring ägglossningstid och innan mens. Vi fick tillbaka en perfekt 4-celling, ett dog i samband med tiningen. Jag fick se bilden av den innan den sattes in. Häftigt att ha sett sitt förhoppningsvis blivande barn som 4 celler.

Välkommen sanna rasmus!
    Skulle det vara tvärstopp så går det att få barn med IVF eftersom äggen tas ut direkt från äggstocken då. Jag har ingen erfarenhet själv av spolade äggledare, men det kanske finns andra om du ställer en fråga under behandling. Lycka till.

Merze
    Spännande att börja utredning. Stort lycka till.

Allihopa,
    Kan rekommendera att titta på nätet på vårdguiden om svårt att få barn och på fertility.com.
  • Greta Anna

Jag börjar bli riktigt nervös, ruvardag 11, ska prova på fredag. Tror mig känna mig tröttare än vanligt och hoppas på + men idag tappade jag ett par tallrikar i golvet och då fick jag för mig att jag PMS och det inte kommer fungera. Vill bara veta nu. Vill att det ska fungera på första försöket även denna gången.

I morgon ska vi på koncert och lämna solstrålen hemma med mormor och morfar. Spännande att komma iväg ut i livet utanför hemmet en stund.

• Greta Anna

Nu äntligen har jag tagit prov (igår fredag) och det är + !!!!!

Drutten01, jag tror du har gjort rätt att berätta på jobbet och även att det är du som bestämmer vad du vill berätta om.

• Greta Anna

Härligt Merze!
    Stort grattis.
    Jag smyger in då och då och ser hur det går för alla men jag vill inte gärna skriva så mycket nu när jag själv har plussat eftersom det känns taskigt för er som brottas med alla försök. Men det är ju härligt att det händer små mirakel i tråden och det visar ju på att det trots allt är en ganska god chans att lyckas igen på ena eller andra sättet när man har ett barn sen tidigare.

Svar på tråden Söker fler som har svårt att bli gravid även med 2:a