• grisekno

Har du salt i vattnet när du kokar pasta?

Själv har jag sällan salt i pastavattnet, tycker inte det blir så gott... Fast det är väl vad man är uppvuxen med, antar jag. En del tycker det inte smakar något utan salt, medan jag tycker att det kan smaka för salt. Det är ju inte så ofta jag äter pasta utan något till heller.

Ta mig som jag är, jag är ju bara en liten gris...
    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Har du salt i vattnet när du kokar pasta?
  • Omorfia

Nej, gör inte har aldrig gjort. Ser inte poängen. Jag har ju alltid någonting till pastan som förhoppningsvis smakar något.. Tycker att pastan är god som den är..

Saltar öht mycket lite.

• CeeJay

Nej jag saltar inte vattnet när jag kokar potatis heller, varför liksom? Jag saltar och kryddar själva maten när jag ska äta den

SmultronÄngel skrev 2008-02-26 17:31:37 följande:
    Jag saltar alltid i pastavattnet. Kan inte låta bli att undra, ni som inte saltar i vattnet när ni kokar pasta, gör ni inte heller det när ni kokar potatis?
  • klocka

Jag saltar inte heller varken pasta- eller potatisvatten

• Elli47

NEJ! Jag saltar varken pasta eller potatis, usch och fy för massor av salt i allting... Min svärmor är helt underbar men vad gäller matlagning så vräker hon i salt så inte ens barnen vill äta...

• W W

Ja, annars smakar det ju ingenting!

• gbgumman

Nix aldrig gjort. Ser ingen anledning till det. Aldrig märk skullnad mellan om man har haft salt i eller ej.Vill jag att det ska smaka salt så har jag i efter. Undrar hur många som skulle klara en blin test.

• Lotlas
    hannispannis skrev 2008-02-26 22:06:41 följande:
    Nix aldrig gjort. Ser ingen anledning till det. Aldrig märk skullnad mellan om man har haft salt i eller ej.Vill jag att det ska smaka salt så har jag i efter. Undrar hur många som skulle klara en blin test.
    Jag känner när man missat att salta pastan, konstigt nog....
  • Anna1111

Nej, saltar varken pasta eller potatis, däremot en klick smör ibland i pastan. Men jag tycker ju att det är gott ändå eftersom man oftast har någonting till. Äter jag bara pasta så kryddar jag med svartpeppar och har ketchup på varenda makaron, ev smältost... Mmmmmm

• Anna1111

Nej, saltar varken pasta eller potatis, däremot en klick smör ibland i pastan. Men jag tycker ju att det är gott ändå eftersom man oftast har någonting till. Äter jag bara pasta så kryddar jag med svartpeppar och har ketchup på varenda makaron dock inte svartpeppar på varende makaron , ev smältost också... Mmmmmm

• Dino78

LIte olika. Ibland har jag i salt, nån gång nån annan krydda eler buljong. Men oftast ingenting. Tänker inte på det och känner ärligt talat ingen skillnad heller.

DIF i själ och hjärta
  • karsu

Ett tips: häll i salt först när vattnet kokar, saltat vatten tar nämligen längre tid på sg att koka upp.

• imsel
    hannispannis skrev 2008-02-26 22:06:41 följande:
    Jag skulle!!
    Jag saltar, men aldrig så mycket som det står på paketet.
    Brukar säkert bli hälten av det, kanske lite mer.
    Men jag känner absolut när det är osaltat.
  • Eva S

Saltar aldrig min mat. Och då inte heller när jag lagar maten. Nu är det ju mannen som i stort sett alltid lagar maten här hemma, och han saltar.

• Berenike

Tänk på att rekommendationerna på pastapaketet ofta är snålt tilltaget varpå det inte är så stor skillnad. I det italienska köket saltar man mycket mer i pastavattnet. Ta en extra matsked till en stor gryta så ska ni få se, det gör mycket för smaken!

• Minelly

Gjorde det innan. Men sedan dottern börjat äta samma mat som vi har jag slutat.

• imsel
    Berenike skrev 2008-02-27 19:11:23 följande:
    Tänk på att rekommendationerna på pastapaketet ofta är snålt tilltaget varpå det inte är så stor skillnad. I det italienska köket saltar man mycket mer i pastavattnet. Ta en extra matsked till en stor gryta så ska ni få se, det gör mycket för smaken!
    Jag tycker det är tvärtom, fast det kanske bara är jag som inte tycker om så mycke salt.
  • supersemlan

UÄK, pasta utan salt är äckligt. Självklart saltar jag pastavattnet. Jag känner genast om man glömt saltet.

• AX87

Jag har oftast i lite, men inte för min egen skull för jag känner ingen skillnad med eller utan salt. Däremot finns det andra i hushållet som blir jätte sura om jag inte har hällt i salt. Så alltid salt om jag inte glömmer av det vilket händer.

Svar på tråden Har du salt i vattnet när du kokar pasta?