• Humlan79

*Hej.

Hej.
    Har tänkt göra storkok med kyckling men det är ju så mycket salt insprutat i dom. Så jag undrar om det finns någon sort som är utan salt?

• Svar på tråden *Hej.
  • H2O

Jag har inget svar, men puffar för frågan

Var tvungen att gå och kolla paketet med frysta filéer från Torsåsen och jojo, salt är det minsann däri. Och flera andra spännande saker (dextros samt Karragenen E 407 som är en algprodukt som tydligen används som förtjockningsmedel, vad man nu vill ha det i kycklingen till?). En annan trodde ju i sin enfald att bara det är svenskt så är det inga onödiga tillsatser, men oj vad man bedrog sig... Det står ju inte hur mycket de har stoppat i av saltet tex heller.

Undrar hur det är med färska filéer? Kan det vara ngn skillnad?

Vi undrar vidare...

• H2O

Jag mailade Torsåsen för att fråga om varför de har dessa tillsatser (se ovan) och hur mycket salt kycklingen innehåller. Se svaret lite längre ner (det gick fort att få svar!)

Som jag spånade på finns det troligen färsk filé utan salt, men saltmängden i de frysta är ju ändå ganska låg. Men man kan ju också tänka sig låta bli de frysta mörade filéerna av principskäl (tillsatser i ngn form är ju sällan ngt vidare egentligen).

"Torsåsens kycklingfiléer är mörade för att de ska bli en saftigare produkt. De kylförvaras över natten och sedan tillsätts några procent av en marinad som består av vatten, salt, Dextros och karragenan. Mängden salt i kycklingfiléerna är ca 0,001 % av kycklingfiléerna. Det innebär att det är 0,01 g i 1000g kycklingfilé. Vill du vara säker på att din baby inte får i sig något salt alls så får du leta efter kycklingfilé där det garanterat inte finns några tillsatser. Det brukar inte finnas i den färska kycklingfilén.

Vill passa på att varna dig för att det ibland kan finnas rester av nyckelbenet i kycklingfiléer. Eftersom nyckelbenet på kycklingen sitter rakt in i den tjockaste delen av bröstfilén kan man ej garantera att filéerna är helt benfria. "

• Villebusen

Jag har även hört att genom att de sprutar in saltvatten i kycklingen så kringår de salmonella proverna... Fast större delen av den kyckling som säljs idag ÄR smittade så är det inte många som blir sjuka för vi har inte den traditionen i sverige att äta rå kyckling. Vi hittade kronfågels färska kycklingfile och kycklingfärs i butiken när lillan var mindre.

• Skruttiplutt

Kronfågel (heter de så, menar det klassiska svenska märket) och Guldfågel har inget salt i sina filéer...

• H2O

Lite OT, sorry Humlan79 (men det rör ju kycklingen)

Villebusen - menar du att även nästan allt av den svenska kycklingen är salmonellasmittad? För det är välan monsternoga tester på det? Och jag har för mig att även det som importeras testas ofta och noga för att vi inte skall få salmonellasjuka. Nu när jag tänker efter lite så har det ju ändå lite nyhetsvärde när man hör rapporter om ett eller annat parti salmonellasmittat kött (kyckling eller annat). Så sådär väldans vanligt trodde inte jag att det var. VET du verkligen att "större delen" av all kyckling som säljs är salmonellasmittad eller tror du det "bara"?
    /Undrande

• Humlan79

Jag tror ju inte att dom sprutar in salt för att kringå salmonella utan för att salt binder vätska och det gör ju att kycklingen blir tyngre och då tjänar dom ju mer pengar på det.

• Gisse the one and only

köp färsk kyckling. Man kan inte döja samonella med saltvatten.

• Villebusen

Jag såg ett program på tv där de hade gjort tester och där större delen av det som såldes hade salmonella och en liknande smitta. Men de sa oxå att så länge man tillagade kycklingen väl olika knivar skärbrädor för rå och tillagad kyckling så slipper man det.

Gislöv. de döljer inte salmonellan med saltvatten men som de gör med lidls kött så "kryddar" de köttet så är det ingen ren köttprodukt och då inte behöver gå igenom de stränga reglerna.

• Gunzan

Kronfågel- De stora fyrkantiga paketen.
    Det står inget i innehållsförteckningen i alla fall.

/Gun

Svar på tråden *Hej.