• Fru Wennström

    Vad kan jag göra?

    En av mina äldsta vänner födde igår en dödfödd liten pojke. Han hade sparkat sista gången i måndags och föddes igår onsdag efter att de konstaterat att han inte levde längre. Hon bor i Stockholm med sin man och jag bor på Gotland så vi har inte jättetät kontakt längre men vi ses då och då och hörs via mail och telefon då och då. Vill så gärna göra något för dem men tror att det enda och det bästa jag kan göra är att lämna dem i fred med sin sorg. De har ett bra nätverk med kyrkan och sina familjer det vet jag.

    Vad ville ni som förlorat ett barn att de runt omkring gjorde? Ville ni att telefonen skulle ringa eller ville ni själva kontakta folk när ni orkade?

  • Svar på tråden Vad kan jag göra?
  • Bei Bei

    Det är ju jätteolika hur man vill ha det, men jag tror det sämsta man kan göra är att bara dra sig undan...
    Ring eller skriv ett brev, men våga vara där för dem.


    ♥ Ronja ska blir storasyster. BF 27/4-08 ♥
  • Trassel

    Det bästa du kan göra är att höra av dej! Det är så mycket lättare när vänner tar första kontakten. Man orkar inte själv alltid men det är så skönt att få höra av sina vänner. Fråga lika mycket som om den lilla killen hade levt. Man vill så gärna berätta om sitt barn. Man är ju stolt förälder även om barnet inte får leva kvar här på jorden. Precis som bei bei sa så våga vara där för dom det är det bästa. Lyssna, fråga om det finns saker du kan hjälpa till med även om du finns en bit bort. Allt sånt uppskattas! Och att vara öppen med allt som hänt, inte vara ifred, inget hyschhysch.
    Många kramar till dej som verkar vara en mycket god vän för din kompis som gör en resa till helvetet just nu.

  • Fru Wennström

    Tack. Då vet jag att man inte vill lämnas i fred. Tänkte inte dra mig undan utan bara ge dem lite andrum först, det hände i går och som jag skrev innan så har de ett stort nätverk runt sig.

    Det känns bara så orättvist, att de två som är det mest underbara personer jag känner ska behöva gå igenom detta. Inte för att någon är värd något sånt, det är absolut inte det jag menar. Känns bara så fel att det ska behöva hända överhuvudtaget, känns så onödigt.

    Men som ni skriver jag kommer finnas här för dem, när de vill och orkar.

  • Alisa

    När vår son gick bort var det flera som hörde av sig via telefon, och det uppskattade jag även om jag inte alltid orkade prata.
    Sen var det flera som skickade blomsterbud med fina kort där de visade att de tänkte på oss.. Det upplevde jag som mest värdefullt, att veta att mina vänner fortfarande fanns och väntade på mig, trots att vi stängde in oss ett tag..
    Du verkar vara en fin vän 

  • pysselpussar

    Jag tror också att det bästa är att höra av sig iaf, så får du hellre bli avvisad om det är så att de inte vill ha en massa folk som vill prata. Det bästa är ju bara att visa att man bryr sig, oavsett vad som än händer, att finnas där för sina vänner "i nöd och lust".

Svar på tråden Vad kan jag göra?