• Anonym (Sara)

Deprimerad flickvän! Orkar jag? (långt)

Först och främst så tar det ofta ganska lång tid innan medicinen ger FULL effekt, upp till 3månader kan det ta. Ibland måste man justera doseringen och då tar det ännu längre tid...

Den första månaden man tar antidepressiv medicin kan vissa t.o.m må sämre än de gjorde innan, få nya besvär osv. Men det är bara att bita ihop isåfall för det är övergående. Så att medicinen inte hjälpt henne än behäver du inte oroa dig för, det kommer Dock hade hon kanske behövt ha någon hos sig när hon mår så dåligt. Har hon ingen vän eller syster som kan vara hos henne under dagtid?

Du har helt rätt i att du inte ska behöva vara hennes terapeut, det kommer krossa ert förhållande. Men samtidigt gör det ont i mig att läsa att du ens funderar över att lämna henne för detta. Det är en svacka, alla förhållanden har svackor, men bara de som verkligen älskar varandra tar sig igenom det. Hon kommer komma ur depressionen, även om det känns avlägset just nu. Älskar man någon så är man där i både bra stunder och i dåliga

Kan inte du prata med hennes familj och förklara läget och be hennes mamma backa? Då slipper hon ta det på sitt samvete så mår hon kanske bättre...

• Anonym (Sara)

TS - Jag tycker inte att du ska låta hennes depression styra ditt liv och hindra dig från skolan och annat som du har i ditt liv. Visst, du ska stötta din flickvän när hon har det svårt, MEN det är skillnad på att göra det och att låta någon dra en med sig ner i skiten och överge hela sitt liv. Jag har själv varit extremt deprimerad, jag vet hur hon känner, men samtidigt inser jag att det inte är rätt av henne att kräva så mycket av dig. Lev ditt liv och gör det du vill göra iallafall. Att stötta någon innebär inte att vara deras "babysitter" 24h om dygnet!

Svar på tråden Deprimerad flickvän! Orkar jag? (långt)