• MLI89

Tips mot magkatarr?

Finns det någon här som har haft problem med magkatarr?
    Skulle vilja ha lite tips på hur man kan minska besvären.
    Har ätit omeprazol arrow nu i nio dagar,men det blev inga
    större förbättringar. Ska även dra ner på rökning/alkohol/fet mat osv..

Vore tacksam om någon hade något mer bra tips :)

• Svar på tråden Tips mot magkatarr?
  • Jenny81
    MLI89 skrev 2008-02-29 22:30:59 följande:
    Okej,hade du besvär under en lång tid?Japp,rökningen är jag fastbesluten till att sluta med!Vill inte gå runt o ha ont i magen nästan hela tiden,o konstantmå illa,usch...
    Alltså hela hösten har jag haft uppstötningar av och till, men totalt ignorerat och fortsatt i samma spår. Dvs stressa som en galning, pluggat dygnet runt, hållt mig vaken med hjälp av koffein osv. För ca en månad sen fick jag sån grönjävlig smärta, det var som någon hade kört en kniv rakt igenom magen, det var en brännande, svidande smärta, kändes som ett öppet sår i hela magen. Jag kan nästan relatera till förlossningsmärta, SÅ ont gjorde det.
    Då kunde jag inte äta nästan alls på 1 vecka, var hemma och vilade hela dagarna, blev som ett lik eftersom jag inte kunde äta, jag mådde illa så fort jag ens försökte med något överhuvudtaget.
    Det var ca 4 veckor sen, än är jag inte helt bra. Undviker koffein, dricker varken kaffe, the eller cola som var mina "livlinor" på nätterna innan. Stressar försöker jag att inte göra, har lagt om mina studier till att försöka plugga undan så mkt som möjligt under veckorna och ha ledigt i helgerna.
    Men jag är inte helt bra än som sagt, men jag kan äta utan problem nu, men känner av det när jag har ätit fet eller stekt mat.

Jag tror att om du slutar med rökningen, så kommer du må mycket bättre ganska fort.
  • happy pearly

Jag fick också magkatarr tidigt ca 13 årsålder. Jag har gått på zonterapi, de hjälpte mig,tuggar även lite på sötmandel när jag har besvär. Jag röker dock fortfarande och de är ju inte bra jag vet... hårdkokt ägg är bra också om man inte har gall problem såklart. detta funkar bra på mig iallafall.

• Nena72

Sedan jag började äta regelbundet fem ggr per dag så mår min mage bra
    Har haft problem med magkatarr sedan 18 år tillbaka som senare resulterar i magsår.
    För ca en månad sedan klappade jag i hop på golvet hemma i badrummet, då var det riktigt illa. Slutade med akuten då var det mitt gamla magsår som spökade igen så sedan dess äter jag lite men ofta, undviker stress i den mån det går och (peppar peppar) så mår jag ypperligt

• Pimpinellan

Om man blir bra i magen av att sluta dricka mjölkprodukter är det inte magkatarr man haft utan laktosintolerans som är nåt helt annat. Jag har ofta haft magkatarr och bland den bästa boten är just verum hälsofil -fullproppad med goda bakterier för magen.
    Magsår beror på onda bakterier och botas med antibiotika.

• snobben

Jag har haft magkatarr så länge jag kan minnas. jag får Omeprazol utskrivet och det är guld men jag får även ont...speciellt då jag är hungrig. kan få galet ont i magen om jag är hungrig och får ofta stiga upp på natten och dricka fil och då blir det bra direkt. Så äta lite och oft aär det bästa. Jag måste ta nåt just innan jag ska sova för att undvika att behöva stiga upp mitt i natten. Prova det du tycker hjälper bäst för dig för det kan vara olika det där.

Om du har det besvärligt, tänk då på en tax som försöker ta sig fram i djup snö.
  • Pimpinellan

snobben: precis så är det för mig när det är som värst! Att undvika att bli riktigt hungrig är a och o för mig för annars får jag våldsamt ont i magen.

• snobben
    Pimpinellan skrev 2008-03-01 10:23:31 följande:
    snobben: precis så är det för mig när det är som värst! Att undvika att bli riktigt hungrig är a och o för mig för annars får jag våldsamt ont i magen.
    Ja, det är jobbigt när man blir sådär hungrig när man inte är hemma tex och få så ont i magen så det bästa är att alltid ha med sig nåt i fickan eller i väskan, lite ntter elleren frukt. Det behövs inte mycket för att det ska gå över.
    Om du har det besvärligt, tänk då på en tax som försöker ta sig fram i djup snö.
  • Pimpinellan

De har hänt mer än en gång att även jag gått upp på natten och ätit. Just nötter är väldigt bra! Är vi ute nånstans och jag känner hungern komma kan jag nästan få panik ibland för jag vet att om jag inte får äta nästan omedelbums så släpper inte smärtan även om jag får mat inom kort och det är såååå jobbigt. Få människor försår detta med min enorma hunger. Har varit sån hela livet att jag bara MÅSTE ha mat väldigt snabb annars mår jag pest på alla sätt o vis.

• MLI89
    snobben skrev 2008-03-01 10:15:49 följande:
    Jag har haft magkatarr så länge jag kan minnas. jag får Omeprazol utskrivet och det är guld men jag får även ont...speciellt då jag är hungrig. kan få galet ont i magen om jag är hungrig och får ofta stiga upp på natten och dricka fil och då blir det bra direkt. Så äta lite och oft aär det bästa. Jag måste ta nåt just innan jag ska sova för att undvika att behöva stiga upp mitt i natten. Prova det du tycker hjälper bäst för dig för det kan vara olika det där.
    Ok ok..kanske därför jag fick sova hela natten inatt då,åt
    lite verum hälsofil innan jag slocknade :) är nog bra
    för magen detdär! men jag är ju så himla sugen på o
    äta lite ostbågar ikväll,men...d är väl bara att hoppa
    över d antar jag..
  • MLI89
    Pimpinellan skrev 2008-03-01 10:06:59 följande:
    Om man blir bra i magen av att sluta dricka mjölkprodukter är det inte magkatarr man haft utan laktosintolerans som är nåt helt annat. Jag har ofta haft magkatarr och bland den bästa boten är just verum hälsofil -fullproppad med goda bakterier för magen. Magsår beror på onda bakterier och botas med antibiotika.
    mm men jag tror definitivt inte att jag är laktosintollerant..
Svar på tråden Tips mot magkatarr?