• MLI89

Tips mot magkatarr?

Finns det någon här som har haft problem med magkatarr?
    Skulle vilja ha lite tips på hur man kan minska besvären.
    Har ätit omeprazol arrow nu i nio dagar,men det blev inga
    större förbättringar. Ska även dra ner på rökning/alkohol/fet mat osv..

Vore tacksam om någon hade något mer bra tips :)

• Svar på tråden Tips mot magkatarr?
  • Pimpinellan

MLI89: om du mådde bättre av filen forsätt med den-då är du verkligen inte laktosintolerant. Ostbågarna får du nog äta med stor måtta-om du kan behärska dig efter ett par stycken!

• MLI89
    Pimpinellan skrev 2008-03-01 13:38:32 följande:
    MLI89: om du mådde bättre av filen forsätt med den-då är du verkligen inte laktosintolerant. Ostbågarna får du nog äta med stor måtta-om du kan behärska dig efter ett par stycken!
    nä precis.. haha ja men d värsta med ostbågar är att d
    är ju SÅ svårt att bara ta några stycken,menmen :) får la se!
  • Fiaflorist

oj vad jag känner igen mig!
    fast jag måste tillägga att jag har en makalös halsbränna oxå
    det är SÅ påfrestande
    jag märker ingen som helst skillnad på vad jag äter eller inte äter utan det är just det ATT jag äter som gör att jag får ont, magen sväller och jag får halsbränna

har testat hur många olika magmediciner som helst
    har gjort alla tänkbara läkarundersökningar
    man hittar inget och inga läkemedel hjälper mer än för stunden

vet inte hur jag ska gå vidare med detta
    magkatarr är drygt, man påverkas en hel del och käner sig socialt hämmad

• MLI89
    Fiaflorist skrev 2008-03-01 20:11:14 följande:
    oj vad jag känner igen mig!fast jag måste tillägga att jag har en makalös halsbränna oxådet är SÅ påfrestandejag märker ingen som helst skillnad på vad jag äter eller inte äter utan det är just det ATT jag äter som gör att jag får ont, magen sväller och jag får halsbrännahar testat hur många olika magmediciner som helsthar gjort alla tänkbara läkarundersökningarman hittar inget och inga läkemedel hjälper mer än för stundenvet inte hur jag ska gå vidare med dettamagkatarr är drygt, man påverkas en hel del och käner sig socialt hämmad
    men fy fasen vad drygt att inget hjälper för dig :/
    själv har jag inge halsbränna som jag lider av,d känns skönt iaf
    men jag känner mig ändå "sur" i magen liksom..
    vad har du testat för mediciner?
  • Wätten

Mitt råd är och gå till farbror doktorn. D gjorde jag och han skrev ut några bra tabletter. D e ju ett helvete och ha magkatarr, usch! Tror dom hete Zantos eller nått sånt dom jag fick. Hoppas du blir bättre

• MLI89
    Wätten skrev 2008-03-01 22:16:09 följande:
    Mitt råd är och gå till farbror doktorn. D gjorde jag och han skrev ut några bra tabletter. D e ju ett helvete och ha magkatarr, usch! Tror dom hete Zantos eller nått sånt dom jag fick. Hoppas du blir bättre
    okej tack för tipset :D
  • Fiaflorist

MLI69:

genom alla år av magkatarr (började för dryga 15 år sedan) har jag testat det mesta som går att köpa på marknaden - både med och utan recept
    ex samarin, link, novalukol, zantac, rennie .. u name it...

har även försökt lägga om min kost men det ger ingen verkan det heller
    rör väldigt mycket på mig i jobbet så motion får jag

har gjort gastroskopi 2 ggr, ultraljud på galla o njurar, endoskopi, tagit omsättningsprover och kollar laktos/gluten...
    man hittar ingenting

konstigt, att man kan ha såna påtagliga problem utan att man felar något *kliar mig i huvvet*

• MLI89
    Fiaflorist skrev 2008-03-02 09:02:00 följande:
    MLI69:genom alla år av magkatarr (började för dryga 15 år sedan) har jag testat det mesta som går att köpa på marknaden - både med och utan receptex samarin, link, novalukol, zantac, rennie .. u name it...har även försökt lägga om min kost men det ger ingen verkan det hellerrör väldigt mycket på mig i jobbet så motion får jaghar gjort gastroskopi 2 ggr, ultraljud på galla o njurar, endoskopi, tagit omsättningsprover och kollar laktos/gluten... man hittar ingentingkonstigt, att man kan ha såna påtagliga problem utan att man felar något *kliar mig i huvvet*
    men fy tusan..det låter inte härligt för fem öre!!
    har du det till och från nästan jämt då eller?
  • Fiaflorist

innan hade jag det periodvis men det senaste året har det varit mer eller mindre dagligen
    ja man skuttar inte runt av glädje prec
    det som retar mig mest är att man inte finner en lösning utan uppenbarligen är detta "fullt normalt" och så får man leva

• wildrose1971

Prova piller med pro-biotika i, lactobaciller. Lätt att ta och ta med sig i väskan om man jämfr med fil och annat :) Sedan är det bra att klura ut vad man kan äta och inte äta, det tar lite tid men går. Själv har jag tagit bort kaffe, svart te och stekt mat (äter dock stekt kött då och då). Är även laktos och glutenintolerant så sådant går ju bort det med *suck* :)
    Stress är också något som har negativ inverkan på känsliga magar så det gör man bäst i att undvika.

• MLI89
    wildrose1971 skrev 2008-03-02 18:51:24 följande:
    Prova piller med pro-biotika i, lactobaciller. Lätt att ta och ta med sig i väskan om man jämfr med fil och annat :) Sedan är det bra att klura ut vad man kan äta och inte äta, det tar lite tid men går. Själv har jag tagit bort kaffe, svart te och stekt mat (äter dock stekt kött då och då). Är även laktos och glutenintolerant så sådant går ju bort det med *suck* :)Stress är också något som har negativ inverkan på känsliga magar så det gör man bäst i att undvika.
    Vart kan man hitta såna piller då? Låter ju riktigt bra
    eftersom jag inte är så förtjust i fil/youghurt.

Ah detdär med att undvika stekt mat låter så himla
    krångligt..fast d kanske inte är det? hehe..
  • wildrose1971

Hälsokostaffärer brukar ha en bra sortering (i motsats till Apoteket :).
    Om du inte får resultat genast så ge inte upp utan ge dem en vecka eller två iallafall. Magen och tarmarna tar tid på sig att läka :(

Homeopat kan också vara en bra idé om det är något man är intresserad av. Jag har fått mycket gott resultat av homepoatmedicin.

• MLI89
    wildrose1971 skrev 2008-03-02 21:50:52 följande:
    Hälsokostaffärer brukar ha en bra sortering (i motsats till Apoteket :).Om du inte får resultat genast så ge inte upp utan ge dem en vecka eller två iallafall. Magen och tarmarna tar tid på sig att läka :(Homeopat kan också vara en bra idé om det är något man är intresserad av. Jag har fått mycket gott resultat av homepoatmedicin.
    Okej,tack för tipset! Ska spana efter såna piller..
Svar på tråden Tips mot magkatarr?