• AngelicaF

Barn födda i v36?

Nån mer med barn födda v 36?
    Vad vägde dem ?
    Hur långa var dem?
    Hur gick det?

Jennifer föddes i v 36+4. Hon vägde 2686 gram och var 45 cm lång. Vi fick ligga kvar på BB 5 dagar. Hon lades i värmesäng, men inget mera. Hon andades själv och så.

• Svar på tråden Barn födda i v36?
  • små räkorna

mina tvillingar föddes i v.36+0
    tjejen vägde 2504gr&var 47cm lång,
    killen vägde 2548gr&var 48cm lång.
    jag snittades för att tjejen hade gått ner sig i vikt,men när hon komut så mådde hon hur bra som helst,vägde ju bra med...
    hon behövde bara ligga i kuvös och få lite syrgas i ett par timmar.
    efter ett par dgr så behövde hon däremot ligga i en billibed pga gulsot.
    killen däremot mådde inte så bra.hans lunga föll ihop i samband med förlossningen&han hade lite svårt att andas.man "la" honom i kuvös omgående&på neo så vart han uppkopplad med ekg,syrgas,saturationsmätare,cpap&fick en sond insatt.
    han piggade på sig&kunde sen flyttas till värmesäng.
    man plockade bort en sak itaget,efter att han blev bättre&efter ett tag så hade han bara sonden&sat.mätaren kvar!!Då fick han äntligen återförenas med tvillingsyrran...
    då höll man oxå mest på och träna honom med ammningen.Det var inte så lätt,men det gick till slut....vi var på neo sammanlagt i 9 dgr.

dem är 2 små pigga 5 åringar idag.det ända kvarstående som killen har är förkylningsastma.

• Vill ha bebbe

Max föddes i v. 35+6, vägde 2805g, 47cm lång. Han hade skakningar i kroppen som övervakades men de försvann efter ca 1 månad, blev en del blodsockerprover men i övrigt mådde han hur bra som helst. Var på BB i 5 dagar.

• Elpida

Födde min dotter v 36+0 2710gr 49.5cm allt helt ok inga åtgärder behövdes, åkte hem efter 4 dgr.

• MammasÄlsklingar

Födde min Alice den 6/5  vecka 36+3
    Vägde 4226 och 50,2 lång
    Hon mådde kanon inga problem med andningen trotts hon kom med snitt.. 10 P på alla tester hon mådde prima skinka alltså

• Eazy

Stitchie - Förstår att det är hämskt att föda ett barn så tidigt med allt vad det innebär... Men trots allt så medför det även kompikationer för barn som är födda vecka 36 och det var det tråden handlar om! Vill inte på något sätt föringa att det är värre att födas ännu tidigare men det kan vara ett oros moment även i vecka 36...

• anlo80

Simon föddes i v. 35+0, vägde 2680g, 48 lång. Allt gick snabbt och lätt...

• miniGrynet

Dottern akutsnittades ut i v 35, vägde 2202 g o var 42 cm lång.

Var väldigt väldigt dålig, föddes livlös så dom fick återuppliva henne, sen låg hon i respirator några dagar och senare cpap några dagar tills hon orkade andas själv.
    Gick igenom blodtransfusion när hon var ca 1.5 timme och mycket annat jobbigt.

Tog 5 timmar innan jag fick se min lilla tös, som då iofs inte alls kändes som min.
    Pappan var med när dom återupplivade henne och under tiden dom jobbade med henne på första sjukhuset, sen när hon åkte iväg till intensivvården på ett annat sjukhus kom han till mig på uppvaket. Där fick vi vänta tills dom ringde och ansåg att vi måste komma omgående till henne för att hon blivit sämre av transporten som skett några timmar innan.

När hon var 3 dagar fick vi hålla i henne för första gången, det var efterlängtat.

Så kan det gå, idag är hon en pigg, glad, trotsig, sprudlande liten tjej på 20 månader!
    Sagan fick ett gott slut trots den tråkiga starten!

♥ (¯`°?.¸ ♥ Elise ♥¸.?°´¯) ♥
  • miniGrynet
    Stitchie skrev 2008-04-17 15:50:49 följande:
    Lite information för att få perspektiv på saker..Min son är 2 år och väger idag 9200 gr.Föddes v. 28 vägde 905 gr innan det vände, låg på neo 7 veckor.Därefter hemsjukvård.Solade 3 gånger, 4 blodtransfusioner, en bråckoperation och hjärfel som orsakade hjärtstopp upp till 8 ggr per dag i början. Givetvis även sondmatning, givetvis cpap.Kuvös i 4 veckor därefter värmesäng i 2 veckor.Och det kan bli mycket värre än så..Var glad att hon är i vecka 36, för då räknas barnet som fullgånget.Tänk den som hade fått åka hem efter några dagar..
    Väldigt jobbig start för er, det är självklart.

Har en kompis som fick sina tvillingar i vecka 25, dom hade också ett rent helvete i flera månader innan dom fick åka hem, även om barnen då inte var friska.

Men det man måste förstå är ju också att alla har sitt eget öde så att säga, ni har erat och för er var det hemskt jobbigt och för andra som upplever andra problem vid sina barns födelser så är det kanske det värsta som har hänt dom osv.
    Man har ju olika upplevelser, men för det behöver den enas inte vara värre än den andras, man upplevler det ju på det enda sätt man kan.

Jag skämdes när jag satt och pratade om min dotters problem inför min vän som fick dessa underbara tvillingarna, för att mina problem var inget i jämförelse med deras kände jag... Men en annan tjej sa att det vi har upplevt är det värsta för oss, det dom har upplevt är det värsta för dom.

Nu vet jag inte riktigt vad du menade med ditt inlägg, jag kanske misstolkade det, har inte läst den här tråden så jag vet inte om det tagits upp tidigare.

Skönt att höra att din son mår bra idag!
  • miniGrynet

TS, ditt barn är fött i vecka 37 egentligen.

• pemi

Alva är född i v 36+3. Vägde 3050 g och var 47 cm. Hon hade lite gulsot men slapp sola, fick stödmatas med kopp de 4 första dygnen. Låg kvar 3 dygn på BB, sen tjatade jag mej ut därifrån.

♥ (¯`°?.¸ ♥Alva♥¸.?°´¯) ♥
Svar på tråden Barn födda i v36?