• Helge

vattkoppor

upptäckte ikväll att min yngsta dotter ev har fått vattkoppor, har läst överallt om vattkoppor men hittar ingenstans vad man som förälder ska göra, ska man vara hemma eller kan man jobba som vanligt? jag jobbar inom vården och är lite orolig för att smitta dom äldre....

nån som kan ge svar på detta??

• Svar på tråden vattkoppor
  • Snubbelfot

Man får inte bältros från vattenkoppssmitta - däremot så kan man få vattkoppor om man inte haft det om man blir smittad av ngn som har bältros.

• Majsan70
    busunge skrev 2008-03-01 20:40:53 följande:
    nej..är man ÄLDRE och inte har haft vattkoppor så kqan man få bältros...men om man är yngre så blir det ju vattkoppor man får..
    NEJ, oavsett ålder så får man INTE bältros av vattkoppor.
  • Michan

Även om man haft vattenkoppor så kan man få tillbaka det fast som Bältros.

Vattenkoppor är ju blåsor som brister och i och med att virusena är identiska så kan man bli smittad med Bältros Från den som har Vattenkoppor.

Detta är ju varför man inte skall besöka äldra om man har eller ha barn med Vattenkoppor för att dem kan ha försämrat immunförsvar som kan ge Bältros, PGA vattenkoppsblåsorna.

• Michan

Jag har pratat med Flertal läkare om detta och fått det förklarat för mej på det där sättet. Men Alla kan ju fela...

• snuttP

Vattkoppor kan inte ge bältros!!

Så gå du till jobb så länge du inte har det. Har du haft vattkoppor?

• Majsan70

Sjukdomsinformation om vattkoppor och bältros
    Annan benämning: herpes zoster

Vattkoppor är en välkänd, mycket smittsam men för det mesta ganska banal utslagssjukdom. Mottagligheten är allmän, oftast drabbas förskole- och skolbarn. Sjukdomen finns över hela världen.

Efter genomgången sjukdom/infektion, med eller utan symtom, finns dock virus sovande (latent) kvar i nervceller i kroppen. Vid en eventuell reaktivering får patienten bältros.

Orsakande mikroorganism, smittvägar och smittspridning
    Det virus som orsakar såväl vattkoppor som bältros, varicella/zoster-virus, tillhör gruppen herpesvirus. Dessa utmärks bl.a. av att virus efter den primära infektionen ligger latent i kroppen. Virus kan lång tid senare reaktiveras. Vattkoppor smittar från person till person främst via luften runt den sjuke. Smittsamheten är mycket hög redan någon till några dagar innan utslagen börjar. Den har i praktiken upphört inom sju dygn efter utslagsdebuten.

Bältros smittar via direktkontakt med sårvätska från blåsorna. Man kan säga att det är ens barndoms vattkoppor som spökar, när man som äldre får bältros. En person som aldrig haft vattkoppor får sällan bältros. Ett litet barn med vattkoppor smittar inte sin farmor så att hon får bältros. Däremot kan en farmor med bältros mycket väl smitta sitt barnbarn så att detta får vattkoppor.

Inkubationstiden för vattkoppor anges vanligen vara 14?16 dygn (10?26 dygn). För bältros kan någon inkubationstid inte anges, eftersom det är kroppens "egna", latenta vattkoppsvirus som aktiverats och ger besvär.

• snuttP

Som hudterapeut så har jag fått utbildning i detta av just en hudläkare, så NEJ man kan INTE få bältros av nån som har vattkoppor.

Bältros kan komma om man är nedsatt i sitt imunförsvar. Varför skulle man bli smittad med nåt som ligger latent i kroppen??

• Snubbelfot

Ett litet barn med vattkoppor smittar inte sin farmor så att hon får bältros. Däremot kan en farmor med bältros mycket väl smitta sitt barnbarn så att detta får vattkoppor.

nuskriver du ju det själv

Majsan70 skrev 2008-03-01 20:47:36 följande:
    Sjukdomsinformation om vattkoppor och bältrosAnnan benämning: herpes zosterVattkoppor är en välkänd, mycket smittsam men för det mesta ganska banal utslagssjukdom. Mottagligheten är allmän, oftast drabbas förskole- och skolbarn. Sjukdomen finns över hela världen.Efter genomgången sjukdom/infektion, med eller utan symtom, finns dock virus sovande (latent) kvar i nervceller i kroppen. Vid en eventuell reaktivering får patienten bältros.Orsakande mikroorganism, smittvägar och smittspridningDet virus som orsakar såväl vattkoppor som bältros, varicella/zoster-virus, tillhör gruppen herpesvirus. Dessa utmärks bl.a. av att virus efter den primära infektionen ligger latent i kroppen. Virus kan lång tid senare reaktiveras. Vattkoppor smittar från person till person främst via luften runt den sjuke. Smittsamheten är mycket hög redan någon till några dagar innan utslagen börjar. Den har i praktiken upphört inom sju dygn efter utslagsdebuten.Bältros smittar via direktkontakt med sårvätska från blåsorna. Man kan säga att det är ens barndoms vattkoppor som spökar, när man som äldre får bältros. En person som aldrig haft vattkoppor får sällan bältros. Ett litet barn med vattkoppor smittar inte sin farmor så att hon får bältros. Däremot kan en farmor med bältros mycket väl smitta sitt barnbarn så att detta får vattkoppor.Inkubationstiden för vattkoppor anges vanligen vara 14?16 dygn (10?26 dygn). För bältros kan någon inkubationstid inte anges, eftersom det är kroppens "egna", latenta vattkoppsvirus som aktiverats och ger besvär.
  • Snubbelfot

aj skit sorry majsan70....fel person....
    var lite för snabb på knappar där förlåt

• Michan

Okej, Konstigt att flera sagt annat, Men bra att det blev uppklarat, Lessen TS om ja snodde tråden lite. Trodde med ärlighet att jag hade rätt, Men har blivit bevisad att jag hade fel. Alla kan fel, man är ju inte mer än männsklig.

• mrskensington

Om du har haft vattkoppor så borde det inte vara något problem att gå till jobbet, men annars kan du väl bli smittad och då smitta andra innan du själv märker att du är smittad.

Kan du inte ringa till jobbet och fråga vad de tycker?

• Majsan70
    Snubbelfot skrev 2008-03-01 20:48:34 följande:
    Ett litet barn med vattkoppor smittar inte sin farmor så att hon får bältros. Däremot kan en farmor med bältros mycket väl smitta sitt barnbarn så att detta får vattkoppor.nuskriver du ju det själv
    Jag har inte sagt annat!
  • busunge

okej...det var en läkare som sa till mig att det va så som jag trodde..skumt..men nu vet jag bättre=) det känns ju bra=)=)

• Helge

okej, det blev lite hett det här, men jag har iaf fått svar på frågan, och eftersom att jag har haft vattkoppor redan så är det ingen fara med mig eller att jag får gå till jobbet...har nog inte använt så mkt handsprit som jag gjort under dessa dagar...

Tack alla för svaren...

• 1977Maria Therese
    Michan skrev 2008-03-01 20:45:04 följande:
    Jag har pratat med Flertal läkare om detta och fått det förklarat för mej på det där sättet. Men Alla kan ju fela...
    Du har rätt! En släkting till mig fick bältros av sin pojk som hade vattkopper. Läkaren i Stockholm sa att så kan det gå till!
Svar på tråden vattkoppor