• Anonym (Kläder)

Begagnade kläder, tex Tradera

Jag har hört att man ska, för att förhindra eventuella ovälkomna gäster (tex ägg som blir till larver och som sen blir till tex pälsängrar) från att följa med hem till barnens byrålådor och klädskåp, frysa in kläderna man köpt i minst 2-3 dygn. Alternativt kan man tydligen torktumla kläderna direkt när man får hem dom. Funderar på hur många det är av oss som köper begagnat som gör så här och hur många som bara tvättar kläderna?

• Svar på tråden Begagnade kläder, tex Tradera
  • Anonym
    Anonym (Kläder) skrev 2008-03-01 22:06:25 följande:
    Ja du, har man många får man sanera med hjälp av sitt försäkringsbolag och Anticimex/Nomor eller liknande.. har man få ska man tydligen bara slänga dom skalbaggar man hittar och hoppas på att dom inte blir så många. Jobbigt bara med kläderna som dom kan förstöra.
    Hur ser dom ut??
  • FunnyFairytale

Jag tvättar också bara,man kanske får tänka om nu då.
    Spelar det någon roll hur gamla kläderna är? borde det ju göra.
    Har de bara legat i några månader är det väl inte värre än de man själv har hemma.
    Annat om de ligger nere i källaren i säckar eller kartonger ett tag.

• Anonym
    FunnyFairytale skrev 2008-03-01 22:08:52 följande:
    Jag tvättar också bara,man kanske får tänka om nu då.Spelar det någon roll hur gamla kläderna är? borde det ju göra.Har de bara legat i några månader är det väl inte värre än de man själv har hemma.Annat om de ligger nere i källaren i säckar eller kartonger ett tag.
    Det beror på om dom som säljer har ohyra eller inte. Sedan spelar det ingen roll hur gamalt plagget är.
  • JoiPoi

Usch ryser nu! Ska inte handla mer bläääää

• Anonym (Kläder)

Det finns en karta på anticimex hemsida med bild på larverna och skalbaggarna av både päls och fläskängrar.

• FunnyFairytale

Tänkte lite likadant,isch....
    Jag som trodde jag var säker när det stod" 3 månader gammalt,fräscht och nytvättat"

Isch,Isch...
    Håller mig till HM om jag ska ha billigt nu tror jag,haha.
    Vill inte ha frysta larver bland maten i frysen om inte annat,blä.

• Anonym (Kläder)

Alltså är det larver som finns bland kläderna lär man ju hitta dom när man skakar ur kläderna när man fått hem dom.. men det är äggen som är svåra att komma åt och som inte försvinner för att man tvättar. Så har jag förstått det i alla fall...

• Anonym (l)

no more second hand... detta var ju faan äckligt :-d

• Anonym

Det kan finnas överallt. Det är inte speciellt konstigt idag. Det kan finnas i ett hus tex. Vi flyttade till en lägenhet en gång där det fanns sådana larver i hela hyreshuset, det beror inte på att det är smutsig osv utan ibland finns det bara. Dom är ju inte farliga direkt.

• Anonym (Kläder)

Inte farliga men rätt äckliga.. frågan var ställd mest för att kolla hur andra gör, om det är vanligt att frysa in kläderna eller inte.

• Anonym

Anonym (Kläder) skrev 2008-03-01 22:25:50 följande:

Inte farliga men rätt äckliga.. frågan var ställd mest för att kolla hur andra gör, om det är vanligt att frysa in kläderna eller inte.
    Jag köper extremt mycket second hand och jag har faktiskt aldrig haft sådana i mitt hus. Tvättar bara kläderna.
  • Anonym (blää)

Fy vad äckligt, har inte ens tänkt tanken och jag köper en del på tradera, dock bara ytterkläder. En tanke slår mig. Jag fick springmask för 2veckor sedan (tack och lov klarade sig familjen) kan det komma ifrån begagnade kläder också? Jag ska frysa allt i fortsättningen... Tack för tipset, för sluta handla beg vill jag inte...

• Poloc

Hittade ängrar ibland då jag bodde i ett gammalt hus.
    Pratade oxå med Anticimex och fick höra frys-tipset (lägg grejorna i en plastpåse, så blir d ingen kontakt med maten).

Ängrarna gillar extra mkt om det är dammigt/smutsigt och där ingen stör dem .. och de älskar att knapra på kläder som man haft på sig. Så tvätta kläder innan ni lägger undan dem i skåp, lådor osv (tex vintergrejor som halsdukar o vantar)

• Mamma Tulpan

Jag har nog också bara tvättat. Men jag har en kompis som berättat att när de varit på resa utomlands lämnar de alltid resväskorna med kläderna utomhus för att slippa "ohyra".

• Anonym (Kläder)

Fler som fryser sina kläder?

• Barbabok

Vi hade i förra lägenheten, pälsängrar. Anticimex sa att det är frysning (kallt i flera dygn eller tvätt minst 60grader/2h som funkar. Behöver inte vara både och. Vi flyttade som tur var en vinter, så vi lade ut ALLT på balkongen vid flytten, sen in med en påse i taget och direkt in i tvättmaskinen. Hittills har jag inte sett en enda änger. Jo, vi fick förstås de att spruta i gamla lägenheten innan flytt. Sängar, soffa osv köptes nytt.
    Pälsänger kommer från fågelbon förklarade han från Anticimex, de kommer in speciellt om man bor högt upp, och via träden då. Finns det hos grannen, så finns det hos dig, så var just du gör spelar inte så stor roll. Krypen finns i väggar, bland kläder osv, i princip omöjliga att bli av med.

Det är i motvind som drakarna flyger
Svar på tråden Begagnade kläder, tex Tradera